Finns det något vattenburet golvvärmesystem som jag inte behöver flyta innan jag lägger på fuktspärren och klinkers. Har ett äldre hus med träbjälkar. Får man lägga värmen i spånskivan och sen klistra på en golvgipsskiva för att därefter applicera fuktspärr och sen lägga klinkers?

/Håkan
 
Det hoppas jag verkligen :surprised: för det är precis så vi gjort. På träbjälkarna la vi golvspån som värmeslingorna frästes ner i. Skruvade på ett lager gips och limmade 2a lagret. Därefter har vi våtskiktsmattan och på det ligger det klinker. Oxå i ett gammalt trähus. Golvvärmen har jag för mig är Wirsbos system.
 
Jag har också funderat på att göra samma, vad är våtskiktsmatta som du lägger klinker på, hur mycket bygger allt och vilket cc har du mellan golvåsarna
 
Bob_the_builder
Kruxet med en lösning utan flytspackel är ju att uppnå godkänt fall mot golvbrunnen. Ska man hyvla ner bjälkarna? Det lokala fallet vid brunnen löses ju oftast med att ta upp ett större hål i den övre gipsskivan och sedan handspackla fall ner mot brunnskanten.
 
blev - våtskiksmattan (tror det kallas så) är tydligen ngt nytt påfund som vår golvkille tyckte vi skulle ha isf det traditionella tätskiktet som man kletar på själv. Tror mattan ligger på en ca 150:-/kvm, har inte fått räkningen än... Men det tillkommer kostnad för hantverkaren oxå då detta inte är ngt du gör själv.

Måttet på höjden kan jag inte, men vi har använt standardprylar och i ordning är det golvspån - värmeplåtar m slingor (nerfrästa i golvspånet) - gips x2 - matta - fix & klinker. Ngn kanske kan räkna ut det åt oss :-[

Bjälkarna har cc på 50-60cm. Det va nog inte så noga förr i tiden ;)

Bob_the_builder - Det är precis så vi gjorde. Lämnade hål för duschhörnet i 2a gipset och sen flytspackla ner till brunnen. Började fallet strax utanför duschdörrarna.
 
Frågade sambon idag om höjden. Från golvspån till klinker är det ungefär 6 cm. Detta innebär att vi kommer ha en höjdskillnad mellan toa - hall på ca 3 cm. En del kanske stör sig på detta, inte vi. Är van från mormos gamla hus som har rejäl höjdskillnad, man lyfter automatiskt på fötterna ;)
 
Maria! Hur gjorde ni vid dörren för golvet blir väl i samma höjd som tröskeln och det är ju inte bra för då kan ju vattnet rinna ut om olyckan är framme. (Man kan ju bygga på tröskeln). Jag funderar på att såga ner golvåsarna lite kanske några centimeter och även lägga in fler så det blir cc 30 så jag kommer under tröskeln när allt är klart.
Vad tror ni om detta?
 
Tröskeln ligger lite högre än klinkern och mattan går upp ngn cm på tröskeln. Vårt badrum blir knäppt L-format, så det ska inte va ngn fara. Så vida det inte blir total översvämning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.