Hej,

Inbyggda skjutdörrar, har man tröskel till dessa? Jag har inte riktigt hittat någon bra information om detta.
 
BirgitS
Menar du inbyggda skjutdörrar (pocketkarm) mellan två rum?
Vi har en sådan och där är det en övergångslist som täcker över de två parkettgolvens rörelsefogar och den är ungefär 1/2 cm hög.
 
Ah ja precis en sådan pocketkarm jag menar. Aha så det är alltså en list längst ned, går dörrbladet ner i den? Eller är den till för att få stabilitet i karmen, eller enbart till för att dölja skarven i golvet?

Verkar som att alla dörrtillverkare kör på samma pocketkarm, är ni nöjda med er? Har du någon bild? :)
 
BirgitS
Dörrbladet går inte ner i listen utan det är en alldeles vanlig övergångslist som används när när två golv på samma höjd möts, oavsett om det är under en skjutdörr, en vanlig dörr eller kant mellan parkett och klinkers. Har inget att göra med skjutdörren utan det är ett golvtillbehör.
Kan ser ut så här: http://konsument.tarkett.se/content/lister-socklar
Som du ser på http://diplomatdorrar.episerverhotell.net/sv/Produkter/Innerdorrar/Pocketkarm/ så ingår ingen sådan list så det behövs inte för pocketkarmens stabilitet.

Nu var det inte vi som satte in skjutdörren utan det gjordes av förra ägaren för 9 år sen så jag vet inte vad det är för tillverkare eller leverantör av vare sig pocketkarmen eller dörrbladet. Skjutdörren har fungerat bra och det enda som jag stör mig på är att det blir en liten springa på ett par mm mellan dörrbladet och karmen när dörren är i stängt läge. Spelar inte så stor roll i vårt fall men har man det till ett sovrum eller badrum vore det nog inte så trevligt, men kan kanske åtgärdas genom att man sätter tunna lister på karmsidan som dörrbladet kan gå in emellan, eller så är bara karmen/dörren dåligt injusterad.

Ingen bild på lager men borde se likadant ut som skjutdörrar på tillverkarnas och butikernas sidor.
 
Hej,

Antagligen är det ruskigt noga att karmen är helt rak för att dörrbladet ska gå tätt mot karmen. Jag tror dock att man bör kunna efterjustera i upphängningen som dörrbladet hänger i.

Vårt hus rör sig hela tiden tycker jag, så det läre nog bli glipor under de växlande årstiderna :)
 
BirgitS
Hej!

Skulle tro det, för nu när jag kollade hur det såg ut inifrån klädkammaren såg man hur det kom in mycket mer ljus i ena änden av kanten.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
BirgitS
Blev det någon skjutdörr?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blev det någon skjutdörr?
Japp, de är på väg
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
BirgitS
Vad kul!
Du kan väl lägga upp en bild när de har kommit på plats. :)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.