Hej!
JAg håller på med ett altanbygge och är nu färdig med själva stommen(regelverket).
Altanen är 8x4.2 meter. Den första bärlinan som står på 5 stycken plintar ligger 1.6 meter ut från väggen som är 8 meter. Därefter kommer ytterligare en bärlina med 5 plintar som ligger 3.6 meter ut från väggen. Virket är i bärlinorna dubbla 45x195. Reglarna som trallen ligger på är 45x195 med 60 cc. Trallen kommer att bli 34x145. Reglarna är fästa med förstärkta vinkeljärn.

Nu till min fråga: Kan jag fästa balkskorna direkt på väggen (8meters) med 2 stycken 12x8mm franskskruv till varje sko, ska tillägga att vi bygger ett Älvsbyhus Ägir, med andra ord har vi krypgrund.
 
Jag skulle först skuva en 34x145 i väggen, med fransk skruv, i grunden eller i lämplig fasaddel. Sedan fäster du reglarna i balkskor, vilka fästs med ankarskruv i 34x145. Enklare enligt min mening!
 
Jag håller med. Har precis byggt en altan som är snarlik din. Där fäste jag en 45*145 längs hela grunden med franskskruv och sedan balkskor på den. Det var jättesmidigt och sitter som berget
 
Hej,

Jag har gjort en liknande altan men istället för balkskor så skrå spikade jag reglarna i en 45*145 regel.

Det är 8 år sen och funkar fint ännu...
 
Hej!
Jag pratade med husfabrikantens konstruktionsansvarige idag och han sa att det var helt okej att sätta balkskorna på fasaden.
Det enda han sa var att man inte skulle dra åt franskskruvarna för hårt, risken då, är att man kan spräcka fasad-brädorna.
Älvsbyhus har först en ytterpanel sen luftspallt och sen kommer en regel på 50x200, därefter mineralull ca 10cm och till sist ytterligare en regel på 50x200 och efter den så kommer issoleringen.
 
Visst kan du sätta balkskorna direkt i fasaden, men det är väsentligt mycket enklare att bulta en regel först, den kan du enkelt få rak, och sen skruva balkskorna med ankarskruv i linje med regeln.

Men, du gör såklart som du vill :D
 
Jag håller med. Man kan koncentrera sig på att få regeln rak och sen är det bara att sätta dit balkskorna.
Wigert skrev:
Visst kan du sätta balkskorna direkt i fasaden, men det är väsentligt mycket enklare att bulta en regel först, den kan du enkelt få rak, och sen skruva balkskorna med ankarskruv i linje med regeln.

Men, du gör såklart som du vill  :D
 
tänk på att vissa prefab grunder är av sk element som består till största delen av frigolit. svårt att fästa med skruv+franskskruv!Ring Älvsbyhus och hör efter innan!
 
En till fördel med att sätta dit en rejäl planka först är att då kan du spika, skruva, fästa saker hejvilt i framtiden också. Dessutom behöver du inte lika många infästningspunkter på plankan . Lycka till !
 
Hur stort avstånd ska det vara på fransskruven om man använder en lina mot gaveln?
 
Hej!
Du är tydligen inte framme vid själva altangolvet, trallvirket, ännu. Om vi bortser från dimensioner till att börja med så vill jag dela med mig av ett påstående från en byggnadsarbetare, som säger att man numera lägger trallbräderna dikt intill varandra.

Mitt trallgolv lade jag med någon mm:s mellanrum för många år sedan, men skulle nog, om jag gjorde det idag lägga dikt.

När man tar i tryckta bräder känns de väldigt fuktiga. Den väntade förändringen bör alltså bli krympning. Borde alltså utan mellanrumsmätningar ge jämna springor om plankorna har monterats rätt, tätt intill varandra och med kraftig trallskruv.

Jobbigt med springor som släpper igenom hela nyckelknippor.

OBS! Ta inte mina teorier och hörsägner för givna, men, kolla upp den biten också.

Måste nog lägga om min altan. Bara 60 kvm.

Lycka till

Luddet



 
Vi lade våra dikt och det var för ca 14 dagar sen. Jag ser redan springor på ca 3mm. Lägg dikt för bövulen :)
 
I senaste numret av "Gör Så Här" finns det en artikel om konstruktivt träskydd.Där är det bilder på att man ska mont trallbrädor med några mm mellanrum pga av rötrisken.

Dom har alltså fel?En annan sak som jag funderat över är alla rekommendationer om att snedmont överliggare.Vattnet ovanpå rinner ju visserligen av lättare men det rinner ju osså lättare in bakvägen undertill..
 
Ngn som har ngn kommentar om konstruktivt träskydd?och snedställda överliggare?..
 
marbling skrev:
I senaste numret av "Gör Så Här" finns det en artikel om konstruktivt träskydd.Där är det bilder på att man ska mont trallbrädor med några mm mellanrum pga av rötrisken.

Dom har alltså fel?En annan sak som jag funderat över är alla rekommendationer om att snedmont överliggare.Vattnet ovanpå rinner ju visserligen av lättare men det rinner ju osså lättare in bakvägen undertill..
Nu har jag iof. inte sett artikeln du pratar om, men visst.... några mm. glipa mellan trallbrädorna är ju naturligtvis optimalt för att underlätta avrinning.
MEN om man använder vanligt tryckt virke så får man just dessa 3-4 mm om man monterar dikt, väljer man att montera med mellanrum redan vid läggningen så blir ju den slutliga glipan större, vilket inte är någon särskild fördel tycker jag.
Vi monterade dikt på försommaren -04 och hade 1-2 mm. glipor redan i juli, nu i sommar då jag hoppas/tror att det krympt färdigt är det ca. 3-4 mm.

Ang. snedställda överliggare så vill slå ett slag för de specialla tryckta överliggare som finns att köpa, där är ovansidan svagt rundad, utom de 3-4 mittersta centimetrarna som är plana, regnvatten rinner av väldigt bra, MEN ö-liggaren har ändå en tillräckligt plan "remsa" på mitten vilket gör att man kan ställa ifrån sig ett glas eller en kaffekopp utan att den tippar ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Det kanske är olika på annan trallkvalité, tex. lärk, teak eller de olika "hardwood" varianter som finns i jämförelse med tryckt virke, dessa kanske inte krymper något och då är det väl isf. att föredra att montera med glipa, men hur/om dessa träslag torkar/krymper vet jag alldeles för lite om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.