Jag har en rökkanal från källaren där tidigare ägare haft en gammal stor gjutjärnspanna från 40-talet. När ja köpte huset för 3 år sedan slängde ja ut denna (trasig) och renoverade skorstenens pipor (hantverkare gledgjöt)

Dom sa då att kanalen från källaren va för nära ytan för att ha som eldkanal. Brydde mig inte så mkt om det just då eftersom ja inte hade några planer att ha annat än ventilation genom denna kanal. Men nu har jag blivit lite sugen på att sätta nått i källaren iaf.

Finns det nått minsta mått på vad det får vara? Det är ju tyvärr regler och sotare som gäller även om det uppenbarligen har gått utmärkt att elda i denna kanal i alla år med en panna som haft betydligt högre rökgaser en vad en moderna kommer ha....
 
Normalt ska det vara halvsten (ca 12cm) omslutningsvägg plus ytterligareligare 10 cm luft till brännbart, typ bjälklag.
Det är enklast att ta ut sotaren så dom får titta, det är ändå deras beslut tillsist.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Problemet jag har som skorstensrenoveraren påpekade är att jag i källaren (i källartrappan ) där pannan precis gått in i murstocken har typ putsen in till kanalen, alltså väldigt tunn vägg med nått rör i, oklart hur långt. Denna blir dock tjockare nån meter upp skulle ja tro. I denna sitter det förövrigt en sotlucka i linje med pannans stos. Antar att det borde vara ok att mura på ett lager sten utanpå ? Kan man ha en sotlucka såhär? Den Tätar man denna när man provtrycker kanalen?

Skematisk bild av en panna ansluten till en murstock med tunn vägg och sotlucka i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad angränsar den tunna väggen till? Det ser ut att angränsa till fria luften. Högst 80 grader vid brännbart material är det väl som gäller? En bra modern panna har rökgastemperatur väl under 200 grader, det ska nog vara en riktigt tunn vägg eller väldigt värmeledande om du ens ska få upp ytan på muren till 80 grader(?). Mura i annat fall på/mura om med nåt hyfsat isolerande och eldfast. Kanske eldfast tegel och lerbruk, eller moderna varianten pimpstensbetong och eldfast bruk? Gör sotaren nöjd, men ibland kanske hen måste gå ifrån tumreglerna och bedöma det faktiska läget,
 
japp det angränsar till fritt utrymme i källartrappan. Har som sagt eldats sedan 40 talet med en gammal monsterpanna så orolig är ja ju inte men sotaren måste ju bli nöjd...

Vad gäller för sotluckan in i pipan då? Får den vara kvar? blir ju jobbigt att sota annars. Kan ju bytas mot en tätare än vad som sitter idag kanske... är bara en metall lucka som sitter i ett spår
 
Den ska nog vara kvar, som sagt underlättar den ju sotningen, bör väl vara ok enl sotarn kanske (olika yrkesroller dock, besiktiga anläggningar och sota dem). När sotarn provtryckte min nya modulskorsten murad med pimpstensbetong satte han en ballong ovanför sotluckan, provtryckte enligt föreskrifterna och brände även av en rökbomb för att kolla om det pös nånstans där det inte skulle. Det pös lite grann vid rökröret till pannan; helt ok. Vid en sotlucka är det nog mer eller mindre oundvikligt att det pyser. Om sotluckan behöver bytas är det ingen svår manöver att knacka loss och montera in en ny.
Glöm inte dragbegränsare, typ tigex, Omtvistat hur nödvändigt, enligt mig mkt bra!
 
Claes Sörmland
Precis, sotlucka ska du ha i bottnen av kanalen för rengöringen. Den ska vara gastät.

Vad gäller den tunna väggen i rökkanalen så är det första problemet att den inte är gastät. Jag antar det är av det skälet som det finns ett metallrör under putsen. Metallrör fungerar vanligen som stosar och står för gastätningen in till den egentliga tegelkanalen.

Den andra delen är att den tunna väggen inte får gränsa mot något brännbart. Men det har ju redan diskuterats i tråden och verkar inte vara ett problem här.
 
Beklagar förvirringen som nu eventuellt uppstår men nu har jag inspekterat kanalen noggrannare. Det är inte någon tunn vägg alls.... Problemet som skorstensrenoveraren måste menat när han sa att ja itne skulle få ok på kanalen är att det sitter ett relativt smalt rör precis i böjjen innan kanalen blir stor. Vi snackar nog 8-10cm max i diameter. Blir denna flaskhals ett problem tro?

Sotaren kollar väll inte ens detta vid en inspektion? Och eftersom tidigare ägare eldat med en gammal panna i åratal så antar jag att det kommer funka även med en ny...
 
kulle
Om du har tittat på en ny panna så står det i spec vilken dimension på kanalen som behövs, vedpannor brukar kräva 150 i area.
 
Ok men det är ju som sagt "bara" en flaskhals i kanalen som är liten i övrigt är den betydligt större än 150 så medelarean om man nu kan se det så är ju över kravet
 
Claes Sörmland
Det är ju det där med typgodkännandet och kravet på anslutningsdiameter i manualen.

Om det bara är en kort bit rör så är det ju enkelt att hugga upp ett större hål och mura in ett nytt anslutningrör/stos på 150 mm. Tegel och kalkbruk som är det som du hittar i ett 40-talshus är väldigt enkelt att riva. En vanlig borrmaskin och en längre borr så är kalkbruket borta runt en tegelstenen på en minut och sen lyfter du bara ut den.

Dammsug sedan hålet, vät tegel och bruk rejält och mura in det nya röret med kalkbruk och tegel runt om.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.