Hur mycket tror du man skulle kunna spara?
Jag är orolig för att det skulle bli för tufft och stressigt. Vi gör en fullständig rokad och flyttar en bra bit, nytt jobb nya skolor etc...
Jag kan projektledning men bygg är inte det jag jobbar med. Är rädd att jag skulle göra ett skitjobb då på mitt riktiga jobb då jag skulle få massor med telefonsamtal och planeringsjobb... Bättre göra det man är bra på...
 
Pratade med Götenehus idag, de sa att de gärna konkurrerar med Trivselhus och Willa Nordic:) de sa att samma hus som WN tar 4+ för skulle kosta ca 18-20000/m2 :) riktigt bra:)
 
  • Gilla
Nader 56
  • Laddar…
Shiraz skrev:
Pratade med Götenehus idag, de sa att de gärna konkurrerar med Trivselhus och Willa Nordic:) de sa att samma hus som WN tar 4+ för skulle kosta ca 18-20000/m2 :) riktigt bra:)
Gött! Har du fått pris på någon modell?
 
Japp, med reservation för fel...
Götene
Mosås 3272000:- träfasad puts 3524000:-
Grönås 3,6mkr trä+puts
Frillesås 3,1mkr om man vill utöka med ca 15m2 kostar ca 110kkr
Alla nyckelfärdigt med markarbeten
Byta vitvaror till Miele kostar ca 25000:-
Måste säga att det är prisvärt men jag måste se mer detaljerat vad som skiljer mellan WN, Götene och Trivselhus.
 
Något som alltid sticker iväg är elarbeten. Kolla hur många spottar och armaturer som ingår. Sen kan du kolla vad du får för pris på garage om du tänkte beställa det samtidigt?
 
Bra tips, ska kolla
 
Har nu hittat ett hus som vi gillar och som vi tror skulle passa på tomten. Trivselhus A014. Fick en katalog från Huscompaniet och i den satt en solskiva som visade hur solen stod beroende på månad. Jag kunde mha denna skicka runt huset 90grader och vips så har jag 29mx17 att lägga ut huset på och då går det utmärkt. Garaget lägger jag friliggande i ett av hörnen. Tror solen kommer att kunna kika över garagets tak även på vintern då det finns träd vid tomtens gräns som är betydligt högre än garaget.
Dessutom känns A014 riktig snyggt invändigt som utvändigt. Nu ska vi se om Götenehus, A-hus, Eksjöhus samt Myresjö kan bygga något liknande...
 
Vi tog in offerter från bland annat Trivselhus och Willa Nordic, Trivselhus ville ha 3.8 och Willa Nordic 4.3. Detta för ett sluttningshus på 180m2 och 55m2 garage. (Egen ritning. Totalt 14m hajompartier, gjutet mellanbjälklag, plåttak, sibirisk lärk osv)

Slutade med att vi valde en lokal byggfirma som hade väldigt bra referenser, 3.6 vill dom ha. Nu tillkommer det kostnader för arkitekt och konstruktör, så i slutändan lär det bli samma kostnad som för Trivselhus, men stor skillnad på de byggen vi har varit och tittat på. Trivselhus har inte en chans mot Willa Nordic eller den lokala byggfirman.
 
dd88 skrev:
Vi tog in offerter från bland annat Trivselhus och Willa Nordic, Trivselhus ville ha 3.8 och Willa Nordic 4.3. Detta för ett sluttningshus på 180m2 och 55m2 garage. (Egen ritning. Totalt 14m hajompartier, gjutet mellanbjälklag, plåttak, sibirisk lärk osv)

Slutade med att vi valde en lokal byggfirma som hade väldigt bra referenser, 3.6 vill dom ha. Nu tillkommer det kostnader för arkitekt och konstruktör, så i slutändan lär det bli samma kostnad som för Trivselhus, men stor skillnad på de byggen vi har varit och tittat på. Trivselhus har inte en chans mot Willa Nordic eller den lokala byggfirman.
Hade gärna byggt med lokala hantverkare men jag kommer att flytta 30mil för detta bygge och det innebär att mina kontakter är i princip noll och ingenting så att få hantverkare med bra referenser är svårt.
 
dd88 skrev:
Trivselhus har inte en chans mot Willa Nordic eller den lokala byggfirman.
Hur menar du då?
 
katten1234 skrev:
Hur menar du då?
Vi var och tittade på deras visningshus i Göteborg (Askims kyrkväg 35), utan att först ha sagt något till varandra så kände vi båda att det mer kändes som en renoverad kåk än ett nybygge.

Kakel som satt snett, knarrande trappa (extremt dessutom) och allmän dålig känsla för ytskikten. Får man inte detta rätt i ett visningshus så är jag rädd för hur deras kundhus ser ut. Vi har tagit med oss det bästa från Trivselhus (de lämnar en väldigt bra specifikation) men känner inte att de lever upp till våra krav.

Willa Nordics hus var precis som man kunde förvänta sig, bra kvalitet och känsla rakt igenom. Samma sak med vår byggare, varit inne i tre av deras hus, varav två är synade lite närmare (pratat med ägare, besiktningsmän, gått igenom ritningar osv). Vi känner att vi kommer få väldigt mycket för pengarna. Vi känner att vi nästan får samma nivå som Willa Nordic men till ett pris som motsvarar Trivselhus. Dock så krävs det mer jobb från vår sida.

Shiraz skrev:
Hade gärna byggt med lokala hantverkare men jag kommer att flytta 30mil för detta bygge och det innebär att mina kontakter är i princip noll och ingenting så att få hantverkare med bra referenser är svårt.
Vi hittade vår byggare genom personliga kontakter, men tagit in en hel del offerter från andra byggare efter rekommendation från andra hustillverkare.

Fick ett bra kontaktnät under Hem & Villa-mässan i Göteborg. Många fick vi stryka på plats då de inte byggde lösvirke. Andra strök vi efter första offerten då de uppenbarligen inte kunde bygga denna typ av hus (Varbergshus är ett bra exempel, de ville ha 4.3, lika mycket som Willa Nordic)

Fortsatte att ta in offerter på firmor som rekommenderades, men det enda vi fick bekräftat var att vi hade gjort rätt val från början, majoriteten av byggarna ville ha över 4 miljoner. Suttit i säkert 20 möten 'a 2-3h så man får räkna med att det kan ta sin tid.
 
Jag står kluven till vad som är rimligt att lägga på huset?

Tomten kostar 3,4-3,5mkr
Hus grundpris 3,25mkr
Markarbeten ca 200kkr
Tillägg såsom ryggåstak 200kkr
Altan 100kkr
Garage ca 250kkr
Byggherrekostnader ca 300kkr

Huskost ca 4mkr plus byggherrekostnader 300kkr
Är det rimligt pris för ett 172m2 enplan med träpanel?

Är det rimligt att betala detta för produktion i Skanör? Eller bygger vi för billigt eller för dyrt map tomtpriset?
 
Shiraz skrev:
Jag står kluven till vad som är rimligt att lägga på huset?

Tomten kostar 3,4-3,5mkr
Hus grundpris 3,25mkr
Markarbeten ca 200kkr
Tillägg såsom ryggåstak 200kkr
Altan 100kkr
Garage ca 250kkr
Byggherrekostnader ca 300kkr

Huskost ca 4mkr plus byggherrekostnader 300kkr
Är det rimligt pris för ett 172m2 enplan med träpanel?

Är det rimligt att betala detta för produktion i Skanör? Eller bygger vi för billigt eller för dyrt map tomtpriset?
Det värsta är att jag tror inte 250 kkr räcker för garaget, kanske är utan platta, isolering och markarbeten?

Har alla tillverkare gett 200 kkr tillägg för ryggåstak?
 
Attans, har garage blivit så dyra:(
Har bara fått ett pris än så länge. Såg dock att movehome tog ca 60kkr för ryggåstak så det känns dyrt..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.