Hej

Mitt hus byggdes på 80-talet innan området detaljplanerats.

Mitt hus har källare vilket inte är tillåtet enligt den nu införda detaljplanen. Kan kommunen neka mig att stycka av en tomt med hänsyn till att mitt hus strider mot gällande dtaljplan?
 
Nej, men Lantmäteriet kanske säger nej på andra grunder (vad säger t.ex. detaljplanen om minsta tillåtna tomtstorlek?)
 
För det fall du nämner kan jag inte se att de skulle neka. Utan det är om en avstyckning ytterligare förvärrar en planstridig byggnad.
 
b8q skrev:
Nej, men Lantmäteriet kanske säger nej på andra grunder (vad säger t.ex. detaljplanen om minsta tillåtna tomtstorlek?)
Min tomt är 1800 kvm. Mitt hus har källare och två våningar. Varje plan är cirka 90 kvm så huset är på 180 kvm och 90 kvm biyta (källaren). Jag har även ett garage på cirka 30 kvm. Så här står det:

Textdokument som beskriver minimikrav och begränsningar för tomtstorlek och byggnadsarea.

Jag har en terass som är större än detaljplanen tillåter.

Borde det gå att stycka av en tomt på 700 kvm?
 
Ja, om det går att skapa en lämplig fastighet. Formen ska vara så att det går att uppföra ett hus på den (en remsa som är 10 m bred och 70 meter lång är t.ex. inte lämplig), och sen kan det ju finnas annat i detaljplanen som ställer till det, t.ex. utfartsförbud mot vissa sidor av din fastighet, prickmark osv.

Byggnadsarea är den yta som huset tar upp på tomten, i ditt fall har du 90 kvm byggnadsarea för bostadshuset (om inte takutsprånget är ovanligt stort, isåfall kan även den ytan räknas in...
 
Redigerat:
Lägg ut hela DP med karta, ibland är det förutbestämt antal tomter per område.
 
Jonatan79 har rätt, ibland finns det Fastighetsindelningsbestämmelser (FIB) eller Tomtindelning (TI) i planen, som styr hur fastigheterna får delas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.