Abuquir skrev:
Lite lustigt att det inte är någon som har någon kommentar faktiskt, att det är bra/ dåligt eller har synpunker.....
Ja du är inte så skrytsam som en del andra här på forumet. Jag gillar skarpt att du inte renoverar sönder detta hus, det har ju andra lyckats med.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Tack för synpunkterna angående vattnet, det var faktiskt inget jag tänkt på, skall titta på detta lite innan vi gjuter igen.
 
Så här ser det ut nu, hittade lite roliga saker i ladan som vi använt oss av... :)
Renoveringsarbete i ett rum med synliga takbjälkar och oslipade väggar, byggmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i ett rum med synliga träbjälkar, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i lada visar återanvänt dekorerat hjul, virke och isolering på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående renovering av rum med kabeldragning och gamla verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom_Höör och 1 till
  • Laddar…
Tänkte dela med mig hur det fortgår....
Värmepump och kopparledningar vid installation, isolering synlig, oavslutad elektrisk anslutning, väggkontrollenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egenhändigt installerad värmepump, en Mitsubichi Ecodan.
Nyinstallerad vit trappa i ett renoveringsprojekt med träväggar och en palljack i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök under arbete med träbalkar i taket och verktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i ett rum med utspridda verktyg, skyddsplast på golvet och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med exponerade takbjälkar, stengolv och delvis möblerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite till bilder....
 
  • Del av en mörkmålad trätrappa och räcke i ett interiör hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags trätrappa och loft med svartmålade balkar och oputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis utsikt över en rustik trälofttrappa och räcke med svagt ljus som skapar en mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket i en trappa med vertikala baluster och nät, halvklar renovering, solreflex genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i trä med sättsteg och räcke, utsikt mot en öppen loftgång med vertikala träspjälor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag är själv inte särskilt kommuniktiv om vad / hur jag gör saker och ting, jag tycker en bild säger mer än 1000 ord...

Vad tycks?
 
  • Gilla
Stefanp123
  • Laddar…
Hittade lite till, ber om ursäkt om det skulle vara någon bild som redan finns.....
 
  • Vitkalkad öppen spis under renovering med byggmaterial och verktyg på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vitt skåp, träbänkskiva, kakelvägg, inbyggd ugn och mikrovågsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hall med sliten grå vitmålad dörr öppen ut mot en uteplats, skor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik matsal med öppen vit dörr, stenvägg, träbord och stolar, samt bjälkar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök i renoveringsfas med vita skåp, kakel och synliga takbjälkar, byggmaterial syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantligt kök med vita schemat och träbjälkar, inklusive en matplats och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik inomhusmiljö med träbalkar, rött skinnsoffa och gammaldags spinnhjul och kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat vardagsrum med trägolv, vita väggar, öppen trappa och unikt trästolpe med hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under konstruktion med obehandlade steg och vitmålade sidor intill en mörk träbeklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träloft med mörka brädor och vitmålade träbjälkar vid en vit trappa i ett hem under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och att de kommer i lite o-ordning.....
 
Just det, den beräknade elförbrukningen ligger i dagsläget på 21000 kwh, men är på nedåtgående.... vi tittar över lite småsaker nu när det är kallare ute och har märkt att det "blåser in lite" vid en innervägg. Jag/ vi har löst detta med lite fogskum och har har beställt en värmekamera för att kuna bena ut om det är några mer större saker vi behöver titta på...
 
Bra jobbat, gillar stilen! Hoppas energiförbrukningen följer era förväntningar :)
 
Jäkligt snyggt jobbat!
 
Har hittat några fler små ställen där det drog in lite kall luft, efter att ha använt mig av värmekameran.

Man får beta av lite allt eftersom, men det blir bättre och bättre! :)
 
Japp. Det är väl det enda bra med vinterstormar... att man hittar var det drar in kalluft... beroende på från vilket håll det blåser, men efter några år/stormar så har man täckt det värsta. :)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Japp. Det är väl det enda bra med vinterstormar... att man hittar var det drar in kalluft... beroende på från vilket håll det blåser, men efter några år/stormar så har man täckt det värsta. :)
Ja, det är sant! :)
 
M
Istället för fogskum så kan jag rekommendera att dreva istället.
Förvisso tar det lite längre tid och drevet finns inte i varje byggvaruhus men man bibehåller husets hygroskopiska funktion och om det hamnar vatten där, så sugs det upp av kringliggande material och torkar istället för att lägga sig som en sjö ovanpå fogskummet.

Förvisso en väldigt liten detalj i en så stor renovering - men så hade jag gjort :)

Ska även tillägga att det finns risk att golvvärmen inte kommer räcka till. Den brukar ge max 50W/m2 med 16mm slang, så släng inte radiatorerna än. Har själv en gammal timmerkåk där tidigare ägare lagt in golvvärme och jag tycker inte att det håller den komfort det borde kunna göra.
Tänk även på att framledningstempen inte bör överstiga 27C yttemp på golvet, förmodligen runt 45-50C i framledningstemp.
Och sista rådet - plugga elementen så dem inte står och rostar invändigt. Antar att dem lär hamna i ladan någonstans ;)

I övrigt måste ja säga att det blir väldigt fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.