Har en gammalt hus från början av 1900 talet.
Har en dusch bastu och tvättmaskin i källaren. Tanken slog mig att bila upp golvet, isolera på med klinkers och golvvärme ( el ).
Har ingen större kunskap så tänkte om ni kunde bjuda mig på tips och trix.
Typ i vilken ordning, vad för material mm

Källaren är kall, låg takhöjd, avlopp finns men inte där jag vill ha det.
 
Läs om EPS bruk.

plast
eps
el
min 20 mm spackel oavset mängd på eps
sen fallspackla
 
Kakel Jonas skrev:
Läs om EPS bruk.

plast
eps
el
min 20 mm spackel oavset mängd på eps
sen fallspackla
Så bort med det gamla golvet, gräva ur det jag vill, på med plast, eps, elslingor och sen fallspackla? Har jag fattat rätt?
 
Ja. Skall du läggs tätskikt måste de finnas en viss mängd sockel mellan toppen på slingan a mot tätskiktet.
Jag lägger oftast ett spackellager på eps a sen fallspackling på de.
Det är svårt att fästa elslingan på eps då den är lite porös.

-Men riv ut allt.
-Lägg åldersbeständig plast.
Låt plasten gå upp på sidorna en bra bit a skär av de efter sista spacklingen/ eller lägg den bakom ev skivkonstruktioner som du kanske skall sätta upp.
Prima eps a spackla min 1.5cm på högsta punkten.
Prima spacklet a limma el kabel.
Spackla sen fall. Bra att använda små avlämnings pinnar. Skär man av dom i höjd med hjälp av laser för att få rätt fall.
Har man inte spacklat fall förr skall man veta att de e svårt a inget för en nybörjare.
 
Läste nånstans att man inte ska ha varken isolering eller tätt i en gammal kall källare?
 
Stämmer. Men plastar du golvet a stänger ute fukten så måste du täta golvet med tätskikt.
Annars kommer du fylla "betong bruket" med vatten. För de kommer inte längre ner än till plasten.
Fukt under plasten kommer att komma upp fast inte där plasten är utan leta sig ut utanför plasten kanter.
Plastar du inte och inte isolerar skall du inte lägga pengar på värmegolv. Totalt bortkastat.
(Eps har en isolerande funktion som fungerar bra tillsammans med plast a värmegolv.
 
Så med andra ord är mina drömmar inte genomförbara
 
Jo?
Golv under renovering med gamla rör och blå skyddsplast som delvis är täckt av byggdamm och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvy av golvvärmerör på betonggolv före gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat badrum med vit hörnbadkar, duschkabin, och fönster med blå belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Upptagen betonggolv med synlig rörinstallation och krossat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men fukten måste ju ta vägen nånstans?
 
tomsan?? skrev:
Men fukten måste ju ta vägen nånstans?
Mycket riktigt så bör man inte sätta tätskikt på en platta som är oisolerad och kan suga upp fukt nerifrån.

Men OM du bilar upp, plastar och isolerar så att ingen fukt kan leta sig upp i plattan så är det heller några problem att sätta tätskikt på toppen. Det finns då alltså ingen fukt i plattan som behöver släppas ut, precis som Kakel Jonas sa
 
Nackdelen är väl att om det är relativt fuktigt under plasten letar den sig till delar som inte är plastade, dvs alla väggar runt om kring.
Enligt eps själva ska man inte använda plast utan en fiberduk som gör hela konstruktionen diffusionsöppen. tätskikt lokalt vid dusch/ alt köra med ardex 8+9 som är ett diffusionsöppet tätskikt anpassat för tillskjutade fukt.

Hade jag gjort det hemma hade jag gjort:
bila bort allt och bytt avlopp
fiberduk
gjut med eps
golvvärme
flytspackel
tätskikt lokalt i duchen
då har man en konstruktion och kan släppa upp markfukten utan att andra delar belastas

Stuff skrev:
Mycket riktigt så bör man inte sätta tätskikt på en platta som är oisolerad och kan suga upp fukt nerifrån.

Men OM du bilar upp, plastar och isolerar så att ingen fukt kan leta sig upp i plattan så är det heller några problem att sätta tätskikt på toppen. Det finns då alltså ingen fukt i plattan som behöver släppas ut, precis som Kakel Jonas sa
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.