Nu börjar planerna för huset komma igång.
Dock hittar jag inte något kataloghus som är helt perfekt. Så frågan är om jag i samarbete med modulenthusleverantörer kan komma fram till något eller om det bara blir kataloghus av allt?
Vad händer om man går till en arkitekt och pratar, vad kostar det att får till en ritning som jag kan gå med till modulenthusleverantörer och få dem att bygga? Eller blir det sjukt mycket dyrare än att ta en lokal aktör...Om man kan få dem att göra huset nyckelfärdigt med totalentreprenad?
 
Shiraz skrev:
Nu börjar planerna för huset komma igång.
Dock hittar jag inte något kataloghus som är helt perfekt. Så frågan är om jag i samarbete med modulenthusleverantörer kan komma fram till något eller om det bara blir kataloghus av allt?
Vad händer om man går till en arkitekt och pratar, vad kostar det att får till en ritning som jag kan gå med till modulenthusleverantörer och få dem att bygga? Eller blir det sjukt mycket dyrare än att ta en lokal aktör...Om man kan få dem att göra huset nyckelfärdigt med totalentreprenad?
Modulenthusleverantörer, dem "finare" har ju egna arkitekter, och då är det ju bättre om du använder dessa.

En husskiss från en arkitekt kostar väl runt 30 kkr och uppåt, men den kan du använda hos mindre lokala husbyggare och då ner kostnaden rejält mot om du hade byggt hos dem "finare" modulhusleverantörerna.
 
Med lokala firmor måste jag väl själv vara projektledare? Eller finns det lokala aktörer som kör totalentreprenad?
 
Shiraz skrev:
Med lokala firmor måste jag väl själv vara projektledare? Eller finns det lokala aktörer som kör totalentreprenad?
Det finns gott om lokala firmor som kör totalentreprenad :)
 
Hej Shiraz
Bäst är att välja en renommerad Arkitekt som har sina rötter i den lokala byggtraditionen...
Det du kan få av hustillverkare är anpassningar inte Lokalt anpassade hus...

Ett hus har två syften 1 en anpassning till dina behov 2.Säljbart till andra
En bra Arkitekt kan 1. Ge dig en Ritning på ett byggbart hus 2 Fungera som din hjälp med byggbeskrivning som du kan kvalitetssäkra med gentemot byggentreprenören hustillverkare

Helt klart är att Arkitekt kan ge dig valuta för pengar många gånger om
 
Problemet är att de arkitekter som jag pratat med i Malmö där vi ska bygga inte verkar ha kontaktnät...
Tar tacksamt emot PM på bra arkitekter i Malmö
 
Ring plusenergi husets arkitekt....sök på husdrömmar här på siten...Han finns i Lund o har byggt i egen regi
 
Ritar du själv eller tar fram en ritning med en arkitekt är en stor fördel att det går att skicka den ritningen till flera företag. Vi försökte först med husföretagens egna "gratis"-arkitekter som inte ritkigt lyckades så bra så vi ritade själva så pass detaljerat att husföretag kunde lämna offert på det vi ritat (skickade till vår ritning 8st husföretag). Det kan vara svårt att lyckas förmedla alla idéer själv på ett bra sätt, ritar man själv så får man med mer detaljer, men det tar väldigt mycket tid och energi. Det verkade som att företagen som hade kontakter lokalt kunde ge bättre priser än de som låg en bit bort, så på så vis blev vårt budgetalternativ med en firma med lägre standard och inget lokalt kontor här inte så billigt totalt sett pga bristen på kontakter.

Vi valde ett stort husföretag till vårt bygge vilket kändes väldigt bra när vi diskuterade med kommunen och banken för de verkade slappna av och inte grotta ner sig i detaljer så mycket när de hade att göra med ett stort företag med bra rykte. Även under resans gång kunde husfirman sätta press på hantverkarna när det strulade då hantverkarna ville fortsätta få jobb från samma firma, vilket troligen är svårare med mycket mindre firma.

Kopplingar till lokala byggtraditionen spelar nog väldigt mycket olika roll beroende vilket område det gäller, förde stora nybyggda områdena som ändå bara har en salig blandning av olika kataloghus gör det mindre skillnad än om man bygger nytt mitt i ett äldre område då det blir mycket mer viktigt att anpassa sig.
 
Redigerat:
Ja, det har verkligen vissa fördelar med de stora bolagen. Jag har valt ut 5 som vi skulle kunna tänka oss. Götenehus, A-HUS, Trivselhus, Myresjö samt Eksjöhus. Willa Nordic är med på listan men har troligen för hög kostnad för tomten. Får tyvärr inte ekonomi i deras hus då de kostar ca 4mkr och ca 500tkr mer än alla de andra. Jämför jag hus med samma tomt i samma område så kostar de ca 7.5mkr-9mkr och då kommer vår produktion att kosta nästan 7,7-8,5 och det blir för mycket tycker jag. Mäklare tror inte vi kan få ut mer än ca 8mkr vid försäljning på denna tomten..
 
Redigerat:
Kikade på Johannes sida men det är för modernt för mig. Rent plåttak inne är för häftigt för mig:)
 
Strunta i plåt sätt panel eller annat tak...prata med johannes om hur du ser på hans arkitektur
 
Rita "själv" eller arkitekt
Vi gjorde en kombination år 2009.
Tittade i huskataloger, kikade på "Husknuten" i V.F., Göteborg, och skissade upp en variant av ett hus vi hade fastnat för.
Sedan bollade vi detta några gånger med en arkitekt/byggnadsingenjör och filade på konceptet,
och till slut gjorde han alla bygglovsritningar vi behövde.

Det gick väldigt smidigt och tog kanske ett par, tre månader till färdigt bygglov.
Och resultatet blev kanonbra. Kan inte önska mig att bo bättre :)

Huset är förresten byggt i lösvirke av en liten byggfirma, som gjorde ett mycket bra jobb.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.