Hej,

Totalrenoverar hus från 1945 till fullt fungerande villa (Stockholm).

I dagsläget finns inget badrum, bara toalettstol i källaren, detta nya badrum har vi tänkt att bygga på entréplanet genom att ta delar av ett litet rum och en del av en hall. Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte till det så det uppfyller handikappreglerna. Det blir cirka 210cm brett, och 166cm djupt.

Måste vi uppfylla dessa regler vid totalrenovering?

Vi funderar att bygga ut huset, och eventuellt en våning till. Kan dom kräva handikappanpassat badrum på entreplan då?

Vad ska man göra, bara bita i det sura äpplet och bygga enligt reglerna, även om det försvinner annat värdefullt utrymme?
 
För utbyggnad kan dom nog kräva det, men renovering nej.
 
Man kan få undantag ifrån tillgänglighetsreglerna om kostnader och ombyggnad är orimlig sett till vad som skall göras. Kolla med handläggaren på kommunen, de brukar kunna hjälpa till.
 
Aha, men om man får "dispens" vid renovering, kan dom då kräva att man bygger ett till badrum när man bygger ut huset?
 
  • Gilla
Steroh
  • Laddar…
Vi har befunnit oss i samma sits som er. Hus byggt 1945 som vi totalrenoverar, vi åkte på tillgänglighetsanpassning även på den befintliga byggnaden eftersom vi bygger ut relativt stort (dubblar byggytan). Kan nämna att vi har bråkat en hel del med handläggaren på kommunen men de har tvärvägrat att titta på omständigheterna. Sen att vi har en sockel på 1 meter upp till ytterdörren struntar de i.. De utrymme som skall finnas på entréplan :
– avskiljbar sängplats (sovalkov),
– möjlighet till matlagning,
– utrymme för måltider,
– utrymme för sittgrupp,
– entréutrymme,
– utrymme för förvaring, och
– utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas.

Dessutom har alla utrymmen specifika minimimått. Är t.ex boarean större än 55m2 räcker det inte med sovalkov utan det skall vara plats för dubbelsäng med där rummet har vissa mått osv...

Allt har och göra med hur handläggaren klassificerar ert projekt enligt BBR. Det görs skillnad på tillbyggnad och ombyggnad. Tillbyggnad = kraven gäller endast nya delen, ombyggnad= kraven gäller tillbyggnad + bef byggnad.

Bifogar länk till boverket där det förklaras.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/andring-av-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/
 
"– utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas."

Jösses, detta har vi i källaren idag. Men om man gör badrummet större så man får in en kombinerad tvätt/tork så kanske det funkar?
 
När vi renoverade och byggde ut behövde vi inte tillgänglighetsanpassa. Grannen däremot behövde göra allt när de byggde ut året efter oss. Som vi förstått det så blev deras tillbyggnad lika stor som den ursprungliga ytan, vår var betydligt mindre då vi byggde om en tidigare utbyggnad och sen kompletterade den med en övervåning.
 
Ett tips är att begära ett villkorsbesked av kommunen. De är enligt lag tvungna att ge ut detta besked om man begär det. Vi gjorde det initialt, det roliga var att handläggarna på kommunen inte hade hörts tala om "villkorsbesked" så jag var tvungen att hänvisa till till boverkets paragafer.. :)

"En byggherre kan exempelvis begära ett villkorsbesked när det är svårt att avgöra om byggnadsnämnden kommer att bedöma en åtgärd som en ombyggnad eller som en annan bygglovspliktig ändring än ombyggnad."


http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/lov--anmalningsplikt/villkorsbesked/
 
Jag pratade med en bygglovshandläggare för någon vecka sedan som nämnde att om man bygger ut mer än 50% av befintlig boyta så skulle man behöva handikappanpassa befintlig.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det verkar lite luddigt... När jag pratade med kommunen för snart ett år sedan (jag ska totalrenovera, inte bygga ut) så sa dom att det kan räknas som nybyggnation och alla nya regler måste uppfyllas. Personen kunde inte svara på exakt vad som skulle göra att det räknas som nybyggnad eller inte, utan den avgörs från fall till fall efter inkommen bygglovsansökan.
 
Jag har bestämt mig för att bygga enligt regelverket, så slipper jag framtida strul.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.