Vad är det som gäller? Vill ha en som skjuter 90mm spik samt en listskjutare typ 1.2-1.6mm dyckert.

Vad tror ni om detta paket från Dewalt? Den har en stomspikare samt en listspikare för rätt vettiga pengar? Skulle helst slippa kompressorn om det är möjligt.

https://www.ffx.co.uk/tools/product...ailer-2Nd-Fix-Nailer-2-X-5.0Ah-Li-Ion-Kit-Box

Dewalt 18V XR spikpistolspaket med en stomspikare, listspikare, två 5.0Ah batterier och en laddare i en förvaringsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det kittet och älskar det, körde kompressor innan men den vart jag tokig på. Man kan spika en hel dag utan att ladda.
 
Ska du bara bygga förråd och har en kompressor så skulle jag köra en luftpicka. Jag köpte en senco på jula för en billig penning när jag bytte panel på förra huset, funkade kanon.
Tyckte inte det var särskilt jobbig med kompressorn, även fast det är en 50L.
Jag körde med en vinda till slangen som jag stripade fast i kompressorn.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071061/

Men har du några tusen över så är ju pakeket du länka till ungefär 100ggr porrigare :)
 
Nu har det gått ett tag och jag blir inte klokare på denna fråga... nu får ni avgöra grabbar.

Kompressor+
En 50l kan användas till andra grejer typ plasmaskärare, hvlp osv.
Måste oavsett ersätta min lilla 24l kompressor jag gav bort.
Billigare. En vettig luftpicka kostar ngn tusing.

Batteripicka+
Sladdlös
Man behöver inte släpa på kompressorn för småjobb.
 
Förnuftet säger ju kompress och en luftpicka.

Men batteripickan är ju så sjukt mkt roligare och coolare :D

Om du ändå måste köpa en ny kompressor så blir ju prisskillnaden rätt hög mellan dom två paketet


Luftpickorna går väl på ca 1000 kr styck vilket ger en diff på dryga 5k.
 
Hej Norris!

Om du ska bygga så stora byggen, skulle jag vilja rekommendera dej att skruva i stället. Tänk om du upptäcker att
något blivit snett av en eller annan orsak. Då är det mycket enklare att SKRUVA loss, istället för att bryta loss spiken!

Jag byggde en fristående bastu åt dottern till hennes sommarstuga. Jag brukar skryta med att "i bastun finns endast
4 spikar, förutom bastupanelen då, det är dom som håller pvc-rören i väggarna för elledningarna
" Panelen är ju
naturligtvis spikad med spikpistol, men då är ju redan bygget mer eller mindre klart.
Visst, det blir dyrare med skruv, men om du gör ett misstag någonstans, då är det lättare med skruv.

Bara min åsikt!

Lycka till med bygget!
 
Jag föreslår hammare och vanliga tiokiloslådor med spik. En låda tretums och en låda fyratums räcker långt.
Billigt och enkelt och praktiskt.

Skruvar är ett elände att få loss om någonting måste repareras i framtiden. Då de en gång har rostat fast hjälper det bara med grävmaskin eller dynamit eller eldsvåda om man vill ha loss dem..
 
heimlaga skrev:
Jag föreslår hammare och vanliga tiokiloslådor med spik. En låda tretums och en låda fyratums räcker långt.
Billigt och enkelt och praktiskt.

Skruvar är ett elände att få loss om någonting måste repareras i framtiden. Då de en gång har rostat fast hjälper det bara med grävmaskin eller dynamit eller eldsvåda om man vill ha loss dem..
Jag vill inte vara tvärt emot, men spikar rostar också fast. Och till utomhusbyggen använder man utomhusskruv. ;) Liksom galvad spik.
Jag föredrar skruv. :D

Nu blev det lite OT. :surprised:
 
heimlaga skrev:
Jag föreslår hammare och vanliga tiokiloslådor med spik. En låda tretums och en låda fyratums räcker långt.
Billigt och enkelt och praktiskt.

Skruvar är ett elände att få loss om någonting måste repareras i framtiden. Då de en gång har rostat fast hjälper det bara med grävmaskin eller dynamit eller eldsvåda om man vill ha loss dem..
Jag har sett dig rekommendera stenåldersverktyg förrut........ ;) tack men nej tack. :)))
 
  • Gilla
pools
  • Laddar…
Stenålersverktyg är väl skednavare och trähälar:p
 
Spikpistol med kompressor alla dagar i veckan. Skruv ska man ha till gips och trall resten ska spikas(typ). Köp en pistol av någorlunda märke tex senco. Bostitch. Max. Essve. Mm. Tänk att sätta upp en stomme till ett lösvirkeshus och skruva alltihopa måste ta så sjukt mycket längre tid och kosta en rätt bra slant mer än spik. Häftigast är ju förstås att handspika allt 😀.
 
Ni som tror att man får loss grejerna man spikat har nog aldrig provat att få loss en panelbräda som man skjutit dit :p den börjar hel och slutar som bäst som ett tiobitarspussel
 
Ja och spikjävlarna sitter kvar. Dom får man nypa av med hovtång :D
 
om du inte ska jobba med massproduktion på ackord utan bara till dig själv, tycker jag att du 2017 kör med Dewaltkittet.

vill du däremot ha en bra luftare så köper du en Basso c38/90 spikpistol och en batteriare Senco fs18 dyckertpistol.


/mvh snickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.