Hej igen Byggahus!

De förra ägarna av vårt hus rev, i samband med att barnen flyttade ut, två väggar så att en hall och två sovrum bildade ett stort extra vardagsrum. Då vi snarare har barn som flyttar in skulle vi vilja ha tillbaka ett av sovrummen.

Jag håller på med röjningen inför just nu men börjar bli lite tveksam på hur jag ska resa väggen och skulle vilja ha lite råd på vägen.

Ursprunglig planlösning är enligt Alt A där man rivit både röd och grön vägg, min ursprungliga tanke var att bygga upp den gröna igen likadant. Men när jag väl stod i sovrummet nere till vänster så slog det mig att det blir en konstigt litet hörn där.

Alt B är en rak vägg, men då tappar man de inbyggda garderoberna.

Alt C ger garderober i sovrummet samtidigt som det inte riktigt blir samma hörn vid dörren.

Tankar, tips och idéer mottages tacksamt!
Arkitektonisk skiss med tre planlösningsalternativ för att återskapa ett sovrum efter rivna väggar.
 
K
Jag skulle nog kört på alt C det är trevligt med inbyggda garderober.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur ska allrummet möbleras?
Det blir ju knepigt om det längs den nya väggen ska placeras en soffa eller en teve och väggen har en knyck mitt på.

Är det nya sovrummet tillräckligt stort för att rymma en garderob någon annanstans?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kallebo: Lite så mina tankar också går.

BirgitS: Bra fråga, får ta med mig den funderingen, det påverkar ju onekligen hur man vill använda den uppbyggda väggen.
Uppskattningsvis är rummet 4,2m x 2.8m (Alt B). Så tanken är i så fall att placera garderober mot den vänstra väggen, eller som en vän föreslog, flytta ut dörren så man kan få garderober mot hela vänstra väggen.
 
K
Jo ni måste ju fundera igenom hur ni ska möblera, i Alt C tänker jag att ni kan sätta ett skrivbord eller bokhyllor i det hörn som blir.

Men ska ni ha soffa eller middagsbord i allrummet, kan ni tänka er att ha soffan mot fönstret?
 
Anledningen till att vi inte funderat är helt enkelt för att vi inte vet vad vi ska ha där än, vi har ett stort vardagsrum i annan del av huset där vi idag har både matplats, soffgrupp och läshörna, gillestugan agerar biorum.

Just nu är väl tanken att allrummet ska bli ett lekrum för syskonbarn och våra egna kommande barn. Det extra sovrummet blir gästrum fram tills vi har egna barn att fylla det med (då har vi förhoppningsvis renoverat gäststugan).
Rummet har fram tills nu använts som förvaring medans vi renoverat andra rum och inväntar sanering av garaget.

Spontant tänker jag mig i så fall Alt B eller C, och placera eventuell TV på väggen mot det nya sovrummet. Soffornas placering lär ju vara lösbart.
 
BirgitS
Lekrum brukar bli teverum när barnen blir större så det är nog bra tänka på hur soffa och teve kan tänkas placeras.

Det är ju ett rejält stort barnsovrum så det ska ju gå bra att ha garderober längs någon vägg.
 
Om man utgår från alt C men skippar vinkeln i väggen eller snarare låter vinkeln komma först vid dörren till sovrummet, då får du en hel vägg i allrummet - enklare att möblera - och mer utrymme för garderober/skrivbordsplats i sovrummet. Att dörrarna till sovrummen liksom blir "försänkta" i en alkov spelar kanske inte så stor roll? Visst, allrummets totalyta blir lite mindre men gör det något i praktiken?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Bifogar en bild med några fler av era förslag.
Alt F är som jag tolkar ToRys idé.
Alt D är som min fru föreslagit
Alt E är från en vän.

Jag provmöblerade rummet med den raka väggen (B) i sketchup och det ska inte vara några problem att få in skrivbord, säng och 2m garderob om det skulle behövas. Så just nu är jag inne på den lösningen, skulle jag ändra mig går det ju att bygga om igen =)

Översiktsbild av sex olika ritningsförslag märkta Alt A till Alt F för en bostadsplanlösning med möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter dörren som i alternativ E går det ju att bygga den där väggfasta garderoben senare utan att dörren är i vägen.
 
Om du bestämmer dig för att bygga enligt Alternativ A (originalväggen) så vore det ju väldigt snyggt att platsbygga en bokhylla i det konstiga hörnet som blir. Gör du det är Al A min favorit. Annars tycker jag nog Alt E eller F. Garderober är alltid bra .=)
 
Väggen är faktiskt byggd och klar, det blev kort och gott "B".

Man får in 3x60cm garderober mot väggen mot rummet i sydväst om det skulle behövas.
Vill man ha garderober i allrummet så kan man fylla hela den nya väggen.

Skulle jag verkligen ångra mig så går det att riva väggen och sätta en ny med garderober =)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.