Hej,

Ska bygga ett rum i källare, tänkte mura med Leca och jag skulle vilja att detta blir bärande/stabiliserande för väggar och golv ovanför.

Idag har jag ett källartak av furu. Bör jag mura upp mot taket, eller måste det kunna röra sig?

Skulle man kunna såga upp taket där Lecan möter upp, och sätta en 45x145 som möter Leca-väggarna?

Hur gör man?
 
Ingen med vägledning? :)
 
Jag hade i vart fall sett till att väggen va mot nåt annat än ett furutak om det ska va en bärande vägg.
 
Hej,
Ja jag kommer ju lägga en 145mm mot taket och se till att den hamnar rätt mot bjälkarna.

Frågan är om det kan bli nått strul om jag "klämmer fast" befintligt tak under en sådan 145mm.
 
Rimligt är väl att du får undan ytskikt, panel osv i den remsa du ansluter mot nya muren så att du når in mot grundkonstruktionen med din regel. Inte för att det inte skulle kunna fungera tekniskt ändå under rätt förhållanden men gör du ändå jobb så se till att det blir bra och inte taffligt.
 
Tack
 
Om du tittar på ett äldre hus så kan dessa mellanväggar vara uppmurade direkt mot taket utan problem.
 
Dessa mellanväggar är ofta murade upp mot undertak av råspont, sällan mot det färdiga ytskiktet.

Frilägg undertak/bjälke, spika fast en remsa takpapp, mura väggen, gör en toppgjutning.
 
Hmm hur gör man en toppgjutning om man inte kommer åt från ovan? Jag kommer bara åt från sidan.

Jag skulle ju kunna sätta cirkelsågen mot innertaket och såga med rätt djup på klingan, så jag träffar mot bläkarna, sedan kan jag ju slå på en 45x120mm eller 45x145mm och gjuta mot den.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Får man vara nyfiken... ;)
Ska du mura en öppen spis, eller öppna upp som garage våningen ovanför ?
 
haha, jag ska bygga en tvättstuga under ett badrum och under ett gästrum, och det kommer då muras upp nya väggar för att skilja av i källaren.
 
Längst upp får man lämna några centimetrar, sätta ett stöd från ena väggsidan, och peta in bruk med en smal slev från andra sidan.

Lägg upp en liten hög bruk på en rivbräda som du håller upp-och-ner vågrätt intill och petar in ifrån, så går det ganska fort.

Nåt annat sätt känner inte jag till.
 
Redigerat:
Aha okej, ska man blanda bruket lite grövre så det inte flyter ut lika lätt, och faller ihop då? Det låter ju inte så knepigt det där.

Mellan regel som jag i så fall murar upp till, bör det ligga något glidskikt mellan? Typ syllpapp/tjock asfaltremsa med sandad yta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.