I sommarstugan ska vi bara ha vatten på sommaren, på vintern tömmer vi hela systemet.
Jag får inte riktigt plats medd varmvattenberedaren i vare sig stugan eller krypgrunden så min plan är att sätta beredaren på utsidan av huset och sedan bygga en låda över beredaren som skydd mot väder och vind. Är detta OK? Har någon någon erfarenhet av denna lösning?
 
En genomströmningsberedare kanske duger,
 
På mitt fritidshus (timrad stuga) är det påbyggt ett litet förråd (helt ouppvärmt). Där står både pump och VVB. Mycket praktiskt, när man ska tappa ur systemet. Från VVB går rören in under huset och upp under diskbänksskåpet. Har inte sett några nackdelar med det arrangemanget hittills. Hade funderingar ( när jag skulle byta VVB ) på att byta till genomströmningsberedare, men tyckte det skulle bli för dyrt att säkra upp elabonnemanget.
 
Det fungerar bra att sätta den ute. Tänk på att skydda den tillräckligt för ipklassningen bara.
 
Eftersom vi ska hyra ut stugan så kan långduschande hyresgäster bli väldigt dyrt om man har en genomstömningsberedare tror jag.
Borde väl bli mer ekonomiskt med en 100 l beredare som hyresgästerna får hushålla med.

Blir nog att bygga ett litet förråd som är tätt, Nibe 100 cu som i så fall ska sitta i förrådet har IP 24 så med ett tätt tak och väggar så borde det bli bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.