Hej,
Kan börja med att säga att jag ännu inte har ngn erfarenhet av hemautomation. Men kan el..
Är väldigt sugen på att skaffa mig ett system men har svårt att välja mellan alla som Fibaro, Vera mm mm.
Det första jag skulle vilja lösa är följande:
Har en dräneringspump med lite automatik ( kontaktor styrd av två lägesflottörgivare). Funkar bra men jag skulle vilja få status från kontaktorn, dvs veta när pumpen går eller inte. Jag vill helst också kunna spara detta som ngn slags statistik. Typ att i juni går pumpen 10ggr per dygn och pumpar 20 minuter per gång.
Är detta görbart?
Och vilken utrustning behöver jag?
Jo, jag kan nog tänka mig att automatisera fler saker i framtiden. Men inte hela hemmet..
//WSP
 
Lite beroende på vad du har för kontaktor så finns det olika lösningar:

  1. Ledig pol på kontaktorn
  2. Extern hjälpkontakt
  3. Strömmätning
Om du av någon anledning har en 3- eller 4-polig kontaktor men bara har en enfas-pump kan du använda en av de lediga polerna för övervakning, det är bara att koppla in en lämplig givare på lediga plintar. Om du inte har några lediga poler finns det tilläggsmoduler (hjälpkontakter) att köpa till många kontaktorer just för övervakning, sk kontaktorsvar. Tredje sättet är att mäta strömmen som går genom anslutningskabeln.

Sen behöver du naturligtvis någon slags loggfunktion också, det finns i alla prisklasser så vad du skall välja där beror både på budget och hur mycket du är sugen på att pilla själv. Med en Raspberry Pi och någon av alla gratis hemautomationsmjukvaror som finns kommer du undan med en dryg femhundring i rena utgifter. Vill du att allt skall vara färdigt och komma i en snygg förpackning får du lägga 5-10 gånger mer.

Vad är det för kontaktor? Har du möjlighet att lägga upp en bild?
 
Hej,
det elektriska är inget problem. Kontaktorn har lediga poler och lediga hjälpkontakter.
Det som jag behöver hjälp med att förstå är hur jag ska koppla detta till ett hemautomationssystem. Man kan ju tänka sig att koppla ett fibaro-relä som triggas av kontaktorn? Och att man läser av status på fibaro-relät? Men det kanske inte är så man brukar göra. Att det finns ngt enklare sätt?

Om jag köper tex ett Fibaro HC2 eller Vera, kommer jag då kunna få till en loggfunktion? Kan man använda sig av "vanliga" scener eller måste man programmera (LUA)?
 
Jag tror att det allra enklaste är att koppla en Fibaro Universalsensor på lediga plintar och sen lägger du in den i hubben. Jag har valt snik-varianten med gratismjukvara så jag har ingen koll på hur HC2 eller Vera fungerar men jag skulle tro att de kan logga direkt ur lådan. Om du vill göra beräkningar får du nog räkna med att programmera lite, t.ex. om du vill summera drifttid eller räkna genomsnitt.
 
Ok, tack för svar.
Ngn annan som har tankar om detta?
Dvs hur kan jag logga pumpen på smidigast vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.