jag har ett gammalt pannrum som jag funderar på att smäcka in en ny/begagnad vedpanna i. Läst runt och i flera manualer står det att minsta takhöjd är 200cm. tex i nedan manual sid 11. Har dock 180cm skulle ja gissa, har gjutit nytt golv vilket har höjt nivån lite mot tidigare. Är det kört att ha det som pannrum tro?

http://www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2016/05/manualViadrusU22.pdf
 
hmm ingen som vet? Fick svar från Lindqvistheating som sa att det inte va några problem med 180cm i takhöjd.... varför det nu står min 200cm i manualen kan man ju fråga sig.
 
Men du tänker väl inte köpa en panna från Lindquistheating.
Har själv varit med och kört ganska nya Viadrus från Lindquistheating till skrothandlare två gånger.
Köp en riktig godkänd vedpanna. Pannor som sotas uppifrån kan bli besvärliga men du har ju Vedolux i ett par olika storlekar som sotas framifrån.
http://www.varmebaronen.se/vedolux-37/
 
nä jag har inte tänkt så mkt än. Är bara sugen att ha en vedpanna i källaren bara för att det finns plats och är skojj att elda (och ja har redan acctank osv osv ). Inte nödvändigtvis som primär värmekälla. Därav att ja googla på mindre pannor som inte kostar en mindre förmögenhet. 15k för en panna är det värt för min del utan att räkna ekonomi på det. Om vi däremot snackar 30k så är det inte lika roligt längre.
 
Köp en begagnad Baxi (Perifal) Solo Innova. Det kan bli knepigt att få i/ur turbulatorerna (stora spiraler i rökgångarna som gör att värmen effektivt förs över till hetvattnet) men det behöver du aldrig pilla med, de kan sitta kvar där och du kan sota konvektionskanalerna helt ok genom att bara dra turbulatorerna upp och ner några gånger.
 
Tycker du ska slopa tanken på ved om du bara ska ha det för att det just nu verkar skojigt att elda.
Har du redan vedbehandlingsmaskiner av typ kap och klyv och har du vedbod att torka veden i ett år innan den eldas?
En kostnad på 20000 får du reservera för sådant också.
Mollepannan är väl den enda som ligger inom ditt prisintervall men till den behöver man en skorsten med bra drag så till enplanshus passar den inte.
http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/guide-_10_vedpannor.html

Köpa färdig ved kostar minst lika mycket som pellets för ingen står och joxar med ved obetald.
En vedpanna eller en värmepump köper man inte begagnad. Tänk på de rostproblem som funnits hos Baxi Innova.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nja... bedömma vad och hur roligt jag hade tyckt att det varit med en panna behöver vi ju inte göra här. Finns ju människor som köper en ny bil för att det är roligt oxå vilket är en större förlustaffär än att köpa och installera finaste pannan :)

Jag har idag en vattenmantlad kamin i vardagsrummet. Eldat 15kubik/år i två år med denna nu, har lite skog och rejäl klyv, traktor, klinga så att producera ved är inga problem. MEN att hålla på med det varje år vet jag inte kommer hända därav att ja inte vill ha vedeldning som primär värmekälla på sikt utan kunna elda när jag känner för det.

Nackdelen med att elda 15kubik/ säsong i vardagsrummet kan ni ju gissa själva. Hade gärna minskat ner detta till mer rimliga nivåer mha ett komplement i källaren.

Pipan är förövrigt rejält stor och ja bor i ett 2 planshus så något dragproblem är ja inte så rädd för att få

Installation gör jag till 100% själv därav att en begagnad skulle vara värt besväret.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja producerar du veden själv kan det bli billigt. Problemet med begagnad vedpanna är rost och läckage.
Självdragspanna borde inte vara något problem då du har en skaplig skorsten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Folk säljer ju pannor som inte är så gamla så det borde la gå att få relativt billigt. är ju inte ute efter nån panna från 80-90 talet som stått oanvänd i 10 år precis... får man en ny för 25k kanske det kan vara värt iof. Med gratis ved så är den ju intjänad snabbt beroende på hur man räknar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.