-->h-man
Förstår jag dig rätt, att du ska sätta dörrarna i en nisch? Jag tror att jag skulle kapa skenan i änden, snarare än mitt på, annars finns väl risken att det blir ett irriterande hack där dörrarna kärvar varje gång. tror att millimeterprecisionen blir viktigare om du kapar mitt på. Ändstoppbitarna är kanske inte ens nödvändiga eftersom dörrarna ändå stoppas av nischens väggar?
När vi satte skjutdörrar i en nisch i vår förra lägenhet så måttbeställde vi, jag minns inte om det fanns ändstoppbitar eller ej. Så, kanske kan någon annan bekräfta eller dementera mina funderingar om att det är bäst att kapa skenan i änden?
 
Precis. Nisch var ordet jag inte kom på att jag inte kom på...

Håller med- låter mer logiskt att kapa ena änden. Antingen låter man väggen agera stopp eller så får man borra nytt håll och flytta stoppen
 
Jag är också lite bekymrad över sovrumsgarderober och undrar om ni har tips eller förslag.

Gillar PAX för att man kan inreda typ hur som helst, med plats för massor av söta små skor, olika stora lådor osv samtidigt som sambon kan få sina 'tråkiga trådbackar' som han vill ha.

Vår takhöjd är 235cm tror jag vi kom fram till, kan man köpa 236 cm's stommar och ta bort en bit på 'sockeln' (heter det så?) längst ner?

Skulle det funka?

sedan köpa måttbeställda skjutdörrar eller bygga egna själv och sätta från golv till tak framför stommen?

Annars måste vi köpa den lägre varianten och då blir det ett tråkigt utrymme ovanför som nog skulle vara snyggast att bygga igen, men då kommer det dels se knasigt ut tror vi, och så förlorar vi ju värdefullt förvaringsutrymme där vi kan ha hyllor etc om vi kan få dit 236's stommen.

Eftersom vi ska slita ut golvmattan och lägga om golvet så kan man även KANSKE lyckas 'gröpa ur' nån enstaka cm där..

Snälla nån, ingjut lite hopp i mig om att det går, så ska jag framföra ideérna till min sambo och så att vi kan få en bra, organiserad garderob - då blir jag lycklig! :D

Tack på förhand!
 
Kapar du sockeln ett par centimeter kan du fortfarande använda IKEAs skjutdörrar.
 
Hej, jag har satt in stommarna till pax i vårt sovrum, men har bara knappt 1 cm till taket. Jag gissar att jag inte kommer att kunna fästa fästena till skenorna i ovansidan på garderoberna. Några tips?
 
Tack til C M Hagel för inlägget från Dec 2008. Det var inte lätt men det gick att sätta skjutdörrar Lyngdal på en 236-hylla utan 240 mm takhöjd.
Taket var inte 238,5 mm i hela rummet. Det var säkert 236 mm mitt i rummet och det syns på mitt nymålat tak :(

Någon som ska testa att göra som skrevs på tråden? Det fungerar. Och om du lyckas? RESPECT!
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Hur mycket kan man kapa PAX garderoben i nederkant och fortfarande använda tillhörande skjutdörrar?

Jag har tänkt mig PAX 150 bredd och 236 höjd!
 
I princip hela sockeln.
 
C M Hagel skrev:
Läste denna tråd innan jag köpte garderob och bestamde mig för att pröva.

Jag har just monterat en PAX med Eikesdal skjutdörrar på en takhöjd av 237,5 cm. Det går men man får trixa lite, och man behöver plats runt garderoberna. Problemen med låg takhöjd är dels att montera snäppfästen för takskena, montera takskena,samt att hänga dörrarna.

1. Garderoben bygges stående, sätt in snäpp fästena för takskenan innan överdelen på garderoberna monteras.

2. När du har monterat garderoberna skjut in takskenan för skjutdörrarna ifrån sidan in i snäppfästena, har du inte plats för detta vrid garderoberna i en rikning där du har utrymme. Är det riktigt trångt skjut in takskenan del för del innan du monterar ihop den.

3. Vidare skuva bort ett dörrstopp på takskenan.

4. I stället för att lyfta in dörrarna in i skenan, för in dem ifrån sidan och därefter skruva tillbaka dörrstoppet.

Detta funderar, jag skulle dock inte gå under 237 cm i takhöjd.

Good luck
Själva stommen är ju 236,6cm enligt mitt måttband och 236,4cm enligt Ikeas hemsida. Sedan får jag det till att skenan bygger 8mm på stommen och själva dörren (som ju ska gå någorlunda fritt) ytterligare 4mm. Allt som allt 237,6cm så som jag mätt det. Så imponerande om du fått in det på 237,5 (måste väl vara nån millimeter extra för att inte skrapa i taket.

Nu har jag 237,0 på lägst stället så verkar kört utan att modifiera huset (plockat bort lite innetakbrädor) eller kapa själva garderoben.

Så då funderar jag på om nån gett sig på att kapa den nedtill vid sockeln? Det borde väl fungera?
Frågan är i så fall hur. Duger min nyinköpta sticksåg eller blir det kanske till att investera i en cirkelsåg? :)
 
e3henri skrev:
Själva stommen är ju 236,6cm enligt mitt måttband och 236,4cm enligt Ikeas hemsida. Sedan får jag det till att skenan bygger 8mm på stommen och själva dörren (som ju ska gå någorlunda fritt) ytterligare 4mm. Allt som allt 237,6cm så som jag mätt det. Så imponerande om du fått in det på 237,5 (måste väl vara nån millimeter extra för att inte skrapa i taket.

Nu har jag 237,0 på lägst stället så verkar kört utan att modifiera huset (plockat bort lite innetakbrädor) eller kapa själva garderoben.

Så då funderar jag på om nån gett sig på att kapa den nedtill vid sockeln? Det borde väl fungera?
Frågan är i så fall hur. Duger min nyinköpta sticksåg eller blir det kanske till att investera i en cirkelsåg? :)
Är det inte hela gavlar på garderoberna? Då blir det nog svårt att få de snyggt med sticksåg.
 
Jo gavlarna är hela. Man får väl sätta en tunn golvlist i värsta fall.
Socklarna på fronterna är däremot lösa. Och dessa borde man kunna såg i överkant och sedan borra nya hål för pluggen.
 
Har köpt en billig sänksåg (kan användas tlll andra projekt och är garderoben kommer väl gå 10000 allt som allt 150+150 med skjutdörrar, belysning och utdragbara lådor - så blev ingen jättekostnad.
Tänker ta 2-2,5cm i nederkant och sedan som ni säger lika mycket på fram och baksockelns ovansida samt nya plugghål.
När jag mäter upp golvet så visar det sig att golvet är 6mm högre längst till höger jämfört med resten av golvet - frågan är om man ska passa på att kompensera för det när man sågar?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
e3henri skrev:
Har köpt en billig sänksåg (kan användas tlll andra projekt och är garderoben kommer väl gå 10000 allt som allt 150+150 med skjutdörrar, belysning och utdragbara lådor - så blev ingen jättekostnad.
Tänker ta 2-2,5cm i nederkant och sedan som ni säger lika mycket på fram och baksockelns ovansida samt nya plugghål.
När jag mäter upp golvet så visar det sig att golvet är 6mm högre längst till höger jämfört med resten av golvet - frågan är om man ska passa på att kompensera för det när man sågar?
Är det inte ställbara fötter på garderoben?
 
Jo men det går ju bara att justera de två fötterna där fram. Baktill går ju inte.
 
R
C C M Hagel skrev:
Läste denna tråd innan jag köpte garderob och bestamde mig för att pröva.

Jag har just monterat en PAX med Eikesdal skjutdörrar på en takhöjd av 237,5 cm. Det går men man får trixa lite, och man behöver plats runt garderoberna. Problemen med låg takhöjd är dels att montera snäppfästen för takskena, montera takskena,samt att hänga dörrarna.

1. Garderoben bygges stående, sätt in snäpp fästena för takskenan innan överdelen på garderoberna monteras.

2. När du har monterat garderoberna skjut in takskenan för skjutdörrarna ifrån sidan in i snäppfästena, har du inte plats för detta vrid garderoberna i en rikning där du har utrymme. Är det riktigt trångt skjut in takskenan del för del innan du monterar ihop den.

3. Vidare skuva bort ett dörrstopp på takskenan.

4. I stället för att lyfta in dörrarna in i skenan, för in dem ifrån sidan och därefter skruva tillbaka dörrstoppet.

Detta funderar, jag skulle dock inte gå under 237 cm i takhöjd.

Good luck
Tack så jättemycket för beskrivningen! Funkade perfekt och har som du 237,5 cm i takhöjd. :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.