Hej!
Finns det någon på detta forum som byggt ett Ägir och har lite kommentarer runt detta hus. Är ni nöjda med huset eller inte? Vi hade tänkt ta bort väggen vid "passagen och sovrumet brevid, är det någon som gjort det, blev det bra? Vore tacksam om någon kan berätta om detta hus!
 
Hej! Jag har varit på en visning på just ett Ägirhus och de hade gjort just så, tagit bort väggen mellan passagen och sovrummet och gjort det till ett stort allrum i stället. En bra lösning tycker jag, den där passagen förstår jag mig då rakt inte på, döspace så att säga. Enligt säljaren var det vanligt att köpare valde bort den väggen. Om ni en dag skulle bli fler i hushållet så finns ju alltid möjligheten att sätta upp väggen där....Ett trevligt hus, om man vill ha enplanshus.
 
Jag tycker också att det är ett trevligt alternativ förutom att de inte lyckats klämma in en klädkammare. Dessutom skulle jag vilja ha möjlighet att sätta in en dusch i det lilla badrummet, jag kan bara tänka mig livet med tonårsbarn och EN duschmöjlighet.
 
Roger// skrev:
J Dessutom skulle jag vilja ha möjlighet att sätta in en dusch i det lilla badrummet, jag kan bara tänka mig livet med tonårsbarn och EN duschmöjlighet.
Du har ju utmärkta möjligheter att göra en duschnisch(mkt. "sche" blev det!) i lilla toaletten om du tar bort garderoberna i det bakomliggande sovrummet och placerar dem vid den andra väggen istället, det blir ju ett perfekt, litet extra duschutrymme.
Att sen få Ä-hus att göra det direkt vid leverans ser jag då som tämligen omöjligt, men försöka duger ju, mitt vad det är så lyckas det.
Fast det går ju alldeles utmärkt att göra själv och då kan man ju, om man vill, passa på att "snygga" till utrymmet i övrigt, vill man göra det direkt vid inflyttning så kan ju toan beställas utan våtrumstapet/matta + att man ev. kan få snickarna att montera garderoberna på alternativ plats på en gång vid monteringsabetet.

MVH/Christina.
 
Tack för tipset! Vi har väl tänkt tanken också men tycker det är så surt att börja med att riva.... Har du tips hur vi kan trycka in en klädkammare också??
 
Varsågod!
Vad ska du ha klädkammaren till, extra allmän förvaring eller för tex ytterkläder??
Vi har byggt ett Sleipner och hade heller ingen klädkammare på bv. Vi tog bort toa-stol och tvättställ från lilltoan och använde dem på öv. i det badrummet så nu har vi bara en toalett på bottenvåningen och det funkar bra trots två barn, iof så kan man ju om det blir kris gå upp på öv på dagtid men har märkt att det sällan och aldrig görs!!
Där den lilla toan var har vi nu gjort en superbra klädkammare för alla ytterkläder, hjälmar, pjäxor, dagisväskor mm och för oss så är det utrymmet viltigare än en extra toalett.
Fast med den lösningen så ryker ju Er extra duschplats innan den ens kommit till ;)
Beroende av i hur stort behov ni är av en extra dusch så skulle jag, om jag inte kunde vara utan den, behålla garderoberna i sovrummet som dom är, flytta undan porslinet i lilltoan och göra klädkammare av den och slutligen (spec. om ni ev. har tänkt helkakla badrummet) planera om lite i stora badrummet så att ni får plats med en duschplats till.
Ni kan vid grävning för grunden, då man lägger avloppen, förbereda ett extra avlopp (som proppas om det inte ska användas direkt) då blir det mycket enklare att ansluta en extra dusch i det större badrummet, bara att ta hål genom golvbjälklaget och ansluta.
MVH/Christina.
 
Hej. Har vänner som bor i ett Ägir. Dom tog bort väggen till det sovrummmet vid passagen så det blev ett allrum där, sen byggde dom en trevlig liten klädkammare från väggen till det stora sovrummet. Dom vinklade även väggen lite grann till klädkammaren då det blev lite mjukare linjer om du förstår.. Blev jättebra, ska göra lika dant.:)
 
MartinC skrev:
Hej. Har vänner som bor i ett Ägir. Dom tog bort väggen till det sovrummmet vid passagen så det blev ett allrum där, sen byggde dom en trevlig liten klädkammare från väggen till det stora sovrummet. Dom vinklade även väggen lite grann till klädkammaren då det blev lite mjukare linjer om du förstår.. Blev jättebra, ska göra lika dant.:)


Detta låter ju kanon.
Är också inne på att göra detta sovrum mindre och bygga en liten klädkammare.
Du har möjligtvis inga bilder på hur det är gjort?

//Jenny och Mikael
 
J Jenny och Mikael skrev:
Detta låter ju kanon.
Är också inne på att göra detta sovrum mindre och bygga en liten klädkammare.
Du har möjligtvis inga bilder på hur det är gjort?

//Jenny och Mikael
O ostni skrev:
Hej!
Finns det någon på detta forum som byggt ett Ägir och har lite kommentarer runt detta hus. Är ni nöjda med huset eller inte? Vi hade tänkt ta bort väggen vid "passagen och sovrumet brevid, är det någon som gjort det, blev det bra? Vore tacksam om någon kan berätta om detta hus!

Vi har ägir. Räcker med en dusch för oss och extra toan. Tog bort väggen i passagen och har allrum där med garderober mot lilla sovrummet. Har 17 garderober totalt. Hur många hus har det. Sen satte jag en lucka med stege upp till den golvade vinden och när man fyllt den bör man allvarligt överväga att inte samla på sig mer grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.