Jag har nog letat genom hela internet men hittar inget vettigt svar på detta.

Jag hade tänkt att lägga klinker på klinker i vårt badrum och jag har nog läst på mig så gott jag kan angående tillvägagångssättet, det enda problemet jag har stött på är hur man löser problematiken med brunnen då den hamnar bra mycket lägre med de bef. klinkerplattorna. Jag har en Purusbrunn från 90-talet och har sett att det finns en s.k "förhöjningsram" men det jag undrar är hur fäster man den? Det finns verkligen ingen monteringsanvisning överhuvudtaget på dessa förhöjningsramar som man kan förstå.

Är det någon där ute som gjort ett liknande ingrepp som vet hur jag ska gå tillväga?
 
Hej. Att lägga klinker på klinker i ett badrum är inte en godkänd lösning.
Bor du i hus så kan du göra som du vill, men kan få bakslag på badrummet vi eventuell försäljning,

Om du nu mot förmodran skall lägga klinker på bef golv se till att sprit tvätta golvet ordentligt. När de kommer till brunnen så låt den vara. Ta bort de gamla locket som ligger på sen lägger du en ny klinker brunns ram ovanpå.

Gör ingen åverkan på något som kan leda till att du skadar eventuellt tätskikt.

Men som sagt. Ingen bra lösning.
 
Hej och tack för svar.. Varför är det inte en godkänd lösning och vilka problem vid försäljning är det du menar på?
 
Ser inga problem med att lägga klinker på klinker, under förutsättning att det fungerar med extra höjd, och att bef tätskikt är ok under bef klinkergolv. Även att fallet är ok på bef golv.
Sen att det kanske inte är den ultimata lösningen är en annan sak.
Dock detta med brunnen är ig inte ett problem, lägg bara en ny slukrist över den gamla, så funkar det.
(slukrist = den kromade brunn/ramen som ligger med klinkern)
 
Tack för svar Jörgen, när jag lägger nytt klinker ovanpå det gamla så kommer det nya klinkret bygga 10 mm + fästmassa, det kommer då medföra att klinkerramen (slutkrist) kommer hamna precis ovanpå den gamla, dvs ca 10 mm under det nya klinkret och vad jag har förstått måste det nya klinkret ligga i nivå med klinkerramen? Man använder alltså inte någon förhöjningsring för att komma upp i samma nivå?
 
kulle
Nej ingen förhöjningsring, använd fixet för att få upp ramen i rätt nivå
 
Okej, tack alla för svar. Ska ta lite bilder när projektet är i gång.
 
S
Har för mig att Weber skriver att man ska lägga sand i primern när man lägger klinker på klinker.
 
kulle
sinuslinus skrev:
Har för mig att Weber skriver att man ska lägga sand i primern när man lägger klinker på klinker.
Har jag aldrig hört, men låter som en bra ide (y)
 
Säljer ni någon gång och besiktningsmannen ser att de ligger ett klinkers golv på ett annat golv kommer ni att få påbackning på det.
Gå in a läs på bkr.se så får du lite mer kött på bena. Lycka till hur ni än gör.
 
Kakel Jonas skrev:
Säljer ni någon gång och besiktningsmannen ser att de ligger ett klinkers golv på ett annat golv kommer ni att få påbackning på det.
Gå in a läs på bkr.se så får du lite mer kött på bena. Lycka till hur ni än gör.
Gjorde ett helt hotell i Stkh, där tidigare entreprenör lagt fel golv i badrummen, där la vi marmorgolv på bef klinkergolv!
(52 rum)
Inga som helst problem vid besiktning!
Ser inte vad en besiktningsman ska slå ner på? Och vad kan bli fel?
 
När man en dag säljer huset kommer tiden för när man satte tätskiktet att klassas som åldern på badrummet. Dvs det kommer ändå klassas som ett badrum från 90-talet.

Tex säg att du lägger massa tid och pengar på nytt klinkers och kakel och året därpå får du en vattenläcka från brunnen som gör att badrummet måste rivas upp så är det bortkastade pengar. Det är därför man ofta gör om från början när man renoverar badrummet för att få "ny" status på allt material.

Tänk dig att du har en gammal toyota corolla från 1990. Väljer du då att lacka om hela bilen för 15k när motorn kan rasa vilken dag som helst? Tveksamt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Kaos87
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
När man en dag säljer huset kommer tiden för när man satte tätskiktet att klassas som åldern på badrummet. Dvs det kommer ändå klassas som ett badrum från 90-talet.

Tex säg att du lägger massa tid och pengar på nytt klinkers och kakel och året därpå får du en vattenläcka från brunnen som gör att badrummet måste rivas upp så är det bortkastade pengar. Det är därför man ofta gör om från början när man renoverar badrummet för att få "ny" status på allt material.

Tänk dig att du har en gammal toyota corolla från 1990. Väljer du då att lacka om hela bilen för 15k när motorn kan rasa vilken dag som helst? Tveksamt...
Visst är det så, dock så det ju TS i detta fall som får ta det beslutet.
Det är ju lite av en nödlösning/snabblösning, är badrummet gammalt så hänger det ju på gärsgårn iaf!
Förr el senare åker han ju på en helrenovering....
 
visst men ts kanske trodde att det är så man renoverar ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.