Hej!
Jag har plockat loss några kakelplattor som suttit löst i många år.

Kaklad vägg med löst kakel och babyblå målad yta ovanför diskbänk i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå håller på och skall sätta tillbaka plattorna tänkte jag:

a. Utöka den kaklade ytan
och
b. Måla över den babyblå färgen med en trevligare kulör

Väggen är en nyligen omdränerad källaryttervägg utan antydningar till fukt. Jag vet inte vilken sorts färg den är målad med, men den känns och ser plastig ut.

Babyblå plastig väggfärg ovanför en ren källarvägg där kakelplattor har tagits bort. Visible signs of wear and the underlying surface.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar nu är:

1. Vad skall jag måla väggen med för färg? Jag antar att att det skall vara en fuktgenomsläpplig färg (silikat-, kalk-, eller limfärg) eftersom det är en källaryttervägg, men då måste jag väl veta vilken färg jag har på väggen nu och hur tar jag reda på det?

2. Vad måste jag göra för underarbete för att kunna sätta kakel på yta som är målad? Måste jag slipa bort färgen och frilägga putsen?
 
De väggar som skall kaklas skall vara rena från restprodukter som färg, lim etc. Rena ytor.
Prima, sätt kaklet,

Sätta kakel på puts går alldeles utmärkt men ofta är det "bom" i putsen. Det betyder att den släppt från ytan den vart putsad på.Kaklar du på en yta som låter "bom" så kommer kaklet att lossa Spricka i fogar etc.

Väggar som har tillskjutande fukt skall silikatmålas.Fukten kommer att göra att vanlig färg lossar.

Kan du ta med en bit a färgen till handlaren så kan dom säkert mäta ut färgkoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.