Hej

Dags för mitt första projektinlägg efter många års läsning på forumet.

Nuläge: Kontor i friliggande garage som ska byggas om till en lägenhet.

Sovrum: Lägga in nytt golv samt måla om. Klart!

Badrum: Bygga ut, komplettera med dusch.

Kök: Bygga kök.

Bifogar en ritning på planlösning.

Strax innan jul fick jag äntligen bygglovet efter 4 månaders spänd väntan (då det krävdes en del avsteg).

Planerar att göra så mycket jag kan på egen hand men kommer ta hjälp med vissa moment under byggets gång. Jag har ingen tidplan alls utan har detta som fritidssyssla/terapi :)
 
  • Ritning av planlösning för ombyggnad av garage till lägenhet med markerade sovrum, kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Trevligt med ett projekt utan tidsplan.
En liten fråga.
Varför är dörren mellan kök och sovrum, mitt på väggen?
Är det inte mer praktiskt att ha denna dörr längre ned vid hallen?
Dels blir det enklare att gå från hall, in till sovrum, men också en hel vägg i köket och ingen som behöver tränga sig förbi någon som står i köket och fixar.
 
Du har helt rätt: Problemet är att dörren redan sitter där idag. Det är endast väggarna till badrum som jag gör om. Skiljeväggen är en gammal yttervägg vilket gör det lite krångligare. Det ligger dock på önskelistan att flytta dörren närmare entrén. Då hade man även kunnat skärma av bättre för en solalkov. Eventuellt sätter jag dörren där mellanfönstret är istället.

Tack för input
 
Toalettdörren intill matlagningsplatsen? Det är i min lilla vrå av världen oacceptabelt.
 
Dags för en första uppdatering!

Rivning dörr, vägg, el mm.

Rivningsarbete i rum med borttagen väggsektion och synliga träreglar, stegar och verktygslåda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med rivna väggar, exponerad toalett, elektriska kablar på golvet, stege och pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilning betong. Usch det var tjockt. 20 cm som tunnast annars 40 cm plus massa armering.
Lyckades givetvis bila sönder ett rör när jag till slut hittade det. Jag hade en VA ritning men den stämde inget vidare.
Bilade totalt 4 dagar och körde 3 släpkärror med betong till tippen.

Hyrde först en lite smidig maskin.
Rivningsarbete med bilning av betonggolv med synliga rör och elkabel längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 3 timmar hade jag ledsnat och hyrde tung jäkel också!
En elektrisk bilningsmaskin från Bosch används för att ta bort betong i ett renoveringsprojekt nära ett badrumsskråp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen dags för rördragning. Blir väl en enkel match tänkte jag!
Men icke, på nyårsafton var det endast Jem&Fix som hade öppet och deras rördelar är väl inte de bästa. De funkar men de är otroligt jobbiga att få ihop jämfört med de delar jag hade sedan innan.

Fick byta förminskningen, sätta en extra delning och sedan muffa mot det övriga.
Lånade en tidgersåg av en bekant, utan den hade det nog varit tufft att såga av de bef. rören.
Nya gråa rörledningar installerade i ett utgrävt hål i betonggolvet med synlig armering och rörbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade avloppsrör i en uppriven betonggolv med synlig armering och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för gjutning. Lånade en blandare samt svärfar för en dag och satte igång!
Strulade lite grann, gruset hade tjälat en del, remmen på blandaren var så sliten att den hoppade av hela tiden och motorskyddet löste då och då. Men när jag väl fått tag i en ny rem snurrade det på bra!
Släpvagn full med betong, spade och en cementblandare, symboliserar byggavfallshantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning klar. Blandade ca 15 satser. Ungefär 0,5 m3.

Detta gjordes 3 januari. Nu ska jag bara vänta 5-6 veckor på att betongen brunnit så jag kan flyta golvet.
Nyligen gjuten betong i ett pågående hemrenoveringsprojekt med synlig rördragning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det går framåt, trots strul.
 
Här har du fritiden tryggad ett tag framöver! :) Kul projekt! Jag följer tråden.
Lycka till!
 
Dags för en uppdatering.

Plockade ut ett fönster och satte igen. Det var tidigare mot garagedelen.
Vägg i ett renoveringsprojekt isolerad med gulgröna mineralullspaneler och omramad av träribbor, redo för vidare byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglat upp den nya väggen och monterat ett lager K-plywood.
Renoveringsarbete med nytillverkade väggar av K-plywood och synlig elektrisk installation samt dammsugare på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter även plywood runt hela duschdelen för att enkelt kunna montera inredning.
Nyvägg beklädd med K-plywood i renoveringsprojekt med stege och obehört betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hjälp av en elektriker att dra om elen. Matningen till hela byggnaden gick tydligen där jag tänkt ha duschen. Det var ju inte helt optimalt utan vi fick upp på vinden och krypa för att dra om kablarna.
Även förberett med fler faser för köket. Förberedde också dosor för termostat och givare till golvvärmen.
En grön eldosa för väggmontage med utstickande vita skyddsrör installerad på en plywoodvägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Centralen fick utökas lite.
Elektrisk säkringsskåp öppet med synliga säkringar och ledningar på en vit vägg, bredvid gruppförteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipa betonggolvet i badrummet med en flexmaskin och dammsugare. Fantastisk maskin! Gick på nolltid, jag var tillbaka med grejorna på hyrfirman efter en timme. Golvet var tidigare behandlat med betongolja eller liknande för att förhindra damm, detta måste bort för att flytspacklet ska fästa.
Renoveringsarbete med slipmaskin, dammsugare och verktyg i ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dags för isolering och gips på utsidan av väggen.
Spackel, väv, måla och måla. Taklisten kom upp också.
Passade på att måla resterande väggar samt tak också.
Renoveringsarbete i badrum med uppreglad vägg och monterade K-plywoodskivor, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsfas med nylagd plywood på väggar, synligt rörarbete och stege i ett framtida badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nylagd vit vägg, taklampa och renoveringsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våtrumsskivor i duschdelen. Jösses vad det dammar. Rekommenderar en bra dammsugare eller att man är utomhus när man sågar. Jag var i garaget med öppen port. Merparten av inventarierna i garaget är numera täckta av ett vitt lager ;)
Renoverat hörnrum med plywoodväggar, betonggolv och en tillfällig lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även målat taket i badrummet med två lager våtrumsfärg.

Har för tillfället 5 olika rollers i plastpåsar liggandes, det blir många sorters färg :/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Uppdatering:

Läggning av Pergo vinylgolv. Passande golv då det tål fukt och rummet är både kök, matsal och entré.
Oöppnade paket av Pergo vinylgolv och aluminiumregel på orenoverat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpt ett begagnat IKEA kök på blocket. Skönt att slippa skruva ihop allt!
Börja montera kök, CC60 reglar i väggen och jag lyckades bara få en enda skruv i en regel. Resten fick bli mollypluggar.
För säkerhets skull köpte jag en mollytång för att inte förstöra några gipsskivor. Jag satte en regel som skåpen kan vila på. Den kommer jag lämna kvar. Var lite knepigt att skruva upp skåpen ensam men det gick!
Renoveringsprojekt i rum med oslipade väggar och en monterad träregel, intill ett omonterat IKEA kökskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användning av mollytång för att fästa skruv i vägg under köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av kök med upphängt IKEA-överskåp och början av köksmontering med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för underskåp.
Montering av IKEA köksskåps stomme med verktyg och mollytång på vinylgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskiva, urtag för häll och diskho.
Del av köksrenovering med urtag i bänkskiva för häll, omgiven av skyddstejp och uppmätt på underskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskiva med diskho i ett kök under renovering, kartong och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående installation av ljus köksinredning med överskåp och underskåp samt svart bänkskiva och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongen har nu brunnit sina 6 veckor i badrummet och det är dags för primer, värmeslingor flytspackel.
Installation av värmeslingor på ett betonggolv i förberedelse för flytspackel i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt Pergo vinylgolv i ett rum med väggar redo för köksmontering, och en mollytång på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mollytången är guld värt, när man skall plugga i gipsväggar.
 
Hej

Visst missat att rapportera här. Ska försöka sammanställa lite bilder från bygget.
 
  • Bild på ett nyligen gjutet betonggolv i ett rum under byggnation med en synlig avloppsanslutning i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat klinkergolv med vita väggtill i ett pågående badrumsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dusch med vita kakelväggar, silverfärgad duschstång och mörkgrått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handfat och spegel i ett delvis renoverat badrum sett genom en öppen dörrram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat kök med vita skåp, tegelväggsmönster och inbyggd vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat vardagsrum med grå soffa, ovalt träbord, och två fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det blev ju kanonbra! Snyggt jobbat!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.