Jag skall få fiber indraget till fastigheten, men är lite osäker på vad som är smartast och hur man bör gå tillväga. Om jag skall låta anläggningsägaren dra hela vägen till huvudbyggnaden (alt 1) åker jag på en trist ledningsrätt på kanske 150 meter som jag gärna slipper.

Om jag istället drar till första bästa byggnad på fastigheten (garage - alt 2), kan jag då på ett enkelt sätt gå vidare med fiber själv till huvudbyggnad och flygel och vad krävs i så fall för utrustning?

Om jag gör enligt det första alternativet, d v s drar första anslutningen till huvudbyggnaden vill jag ju ändå gå tillbaka med slang och fiber till både flygel och garage eftersom avstånden är långa, så det blir ju lika mycket slang/fiber oavsett!?
 
tommib
I praktiken är det väldigt svårt att dra fiber själv. Du behöver utrustning för att blåsa den och framför allt svetsa den. Lyckligtvis är det inte så dyrt att ta in någon för att göra detta (i Stockholm, hur det är ute på landet vet jag inte). För mig kostade det ca 2500 kr att flytta inkommande fiber men då hade jag gjort typ allt jobb själv. Tror de fakturerade för 2,5 timmar jobb plus lite materiel (i ligan 100 kr).

Det kan vara lite vanskligt att terminera fibern i garaget. Hade du tänkt ha den aktiva utrustningen från leverantören där? Enklast är kanske att dra in inkommande fiber i garaget till en fiberpatchpanel och sedan dra dubbel (eller fyrdubbel, det är billigt) fiber till huset och ev andra byggnader på fastigheten. Sen kan du patcha in inkommande till huset, montera aktiv utrustning där (givet att leverantören tillåter det) och skicka tillbaka till garaget via en annan fiber.

Jag har själv en inkommande fiber som flyttades för att convertern satt direkt i vardagsrummet. Numera har jag ett fiberuttag istället för att den går in direkt i convertern. Denna är istället försedd med en kort patchkabel och sitter på väggen bredvid, oanvänd och väntar på en annan framtida ägare (samfälligheten äger den). Istället går en längre patchkabel via kanalisation jag har dragit till mediacentralen och direkt in i en switch.

I ditt fall blir det orealistiskt att dra i en patchkabel själv om sträckan är så lång som 150m men som sagt, fiber och kontakter är billiga, det är jobbet som kostar. Så när du ändå har firman där, blås igenom två eller fyra fiber samtidigt och kontaktera, du vet aldrig när det behövs.

Utrustning som behövs för att bara patcha är en kort patchfiber med rätt kontakter samt en panel. Inga konstigheter. Det som kan vara ett problem är dämpningen i kontakerna. Om det är långa dragningar så kan det överstiga acceptabla värden vilket gör att leverantören inte vill ha sin aktiva utrustning i ditt hus. Då kan det lösas genom att sätta den i garaget.

För en egen fiberlänk är det lättast att använda två matchade SFPer och SC-BiDi kontakterad fiber. SC är en typ av kontaktdon och BiDi innebär att samma fiber används åt bägge håll, du behöver alltså inte ett par per länk utan en fiber räcker. Modulerna i ändarna är anpassade för att sända och mottaga på två olika frekvenser.

Här är ett exempel:

http://www.ebay.com/itm/20km-SFP-WD...629004?hash=item41903a870c:g:kBIAAOSwr7ZW5BOw

Notera att detta är ett 20Km modulpar, det finns moduler för kortare avstånd också men det blir inte så stor prisskillnad. Jag vet faktiskt inte om det blir strul med för kraftig laser på korta sträckor, man skulle kunna tänka sig störande reflektioner...

Du behöver också en switch eller mediakonverterare med SFP-port. Jag har en Zyxel GS1910-24 som har fyra SFP-portar, den kostade kring tusenlappen från Dustin tror jag. Om du bara har en grej att ansluta i ena änden räcker det med en mediakonverterare men det är inte mycket billigare: http://www.ebay.com/itm/Ethernet-Me...162377?hash=item418873c3c9:g:ZYIAAOSwhglTwo6P
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Fantastiskt utförligt svar - stort tack!

Jag uttryckte mig nog klumpigt - meningen var väl inte att dra själv, men att se till att jag har ansvar/äganderätt för så mycket som möjligt av dragningen på min fastighet för att minimera behovet av ledningsrätt till en anläggningsägare.

Jag får helt enkelt höra med dom som kommer att blåsa fibern till min fastighet för att se vilka möjligheter jag har att få till detta på ett bra och framtidssäkert sätt! (y)
 
Behövs det ledingsrätt för en fiber som bara går till ditt hus från närmsta kopplingspunk? I fiberprojektet jag jobbade i skrev vi bara såna avtal om stamnätet eller fiber till en annan fastighet passerade en privat fastighet.
 
Ja, det var ett papper man ville att jag skulle skriva på som avsåg tillgänglighet, utmärkning, att jag inte fick plantera träd, bygga o s v trots att det bara gällde anslutning av min fastighet. Stod även något om att jag ansvarar för att informera vid överlåtelse av fastighet - vid underlåtenhet kunde jag bli skadeståndsskyldig o s v...
 
Har du stor fastighet? Skulle kunna tänka mig något sådant här i sådant fall där man schaktar i områden hos dig som inte är relaterat direkt till själva tomten.
Men i och för sig så för vanlig villatomt har nog de flesta undertecknat liknande avtal när man beställde fiber, men inte läst det finstilta. Du ansvarar för att fiberanslutning inte skadas på din egen fastighet och ska veta var den ligger någonstans.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ett alternativ kanske kan vara att gå upp i garaget med fiberslangen, göra en loop, gå vidare till huset och sätta utrustningen där. Men formellt terminerar ni i garaget. Då slipper du ledningsrätten. Däremot missar du chansen att dra fiber till garaget när du ändå håller på.

Kolla med ledningsägarens underentreprenör om de kan göra ett litet tilläggsarbete och fakturera dig marginalkostnaden för att patcha fibern i garaget och blåsa 150m extra fiber till huset.

Du behöver inte ha någon aktiv utrustning i garaget om du patchar fibern vidare till huset.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Kolla hur installationen är tänkt att genomföras i ert fall. Här var konceptet att fibern blåstes till en kopplingsbox på husets fasad, kunden förväntades ordna dragning av fibern inom det egna huset från den plats där man ville ha den aktiva utrustningen, genom yttervägg och in i kopplingsbox. Sedan kom ett litet lokalt bolag som svetsade ihop fibern i kopplingsboxen, mätte upp signalen och monterade den aktiva utrustningen.
Jag valde i stället att sätta kopplingsboxen i mätarskåpet på garaget, peta in ducten för blåsfibern i befintligt rör för teleledning. Sedan betalade jag bolaget som skulle svetsa fibern för att dra fiber i ett befintligt rör mellan garage och hus (ca 30m), dragtråd för fibern hade jag fixat i så den var på plats när de kom. Tror jag gav 1700 kr för arbete och material. Kanske går att göra något liknande här, svårigheten ligger nog oftast att komma i kontakt med de som gör själva jobbet, uppdragen brukar sippra ner genom flera led av underentreprenörer.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Eftersom du ändå ska ha fiber till garaget är det enklaste att de kontakterar upp fibern där så som du tänkt. Gräv sedan ner PEM-slang mellan de fastigheter du vill ha fiber och dra i fiberduct(två till garaget om du vill sätta den aktiva utrustningen i huvudbyggnaden). Prata med fiberentreprenören i området (alltså de som utför jobbet - inte din fiberleverantör/stadsnät) så kan de säkert sälja några meter fiberduct till dig, blåsa i fiber och kontaktera upp detta för högst rimliga pengar eftersom de ändå har allt på plats. Då blir det en snygg och proffsig installation.
 
  • Gilla
krillek och 3 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Notera att detta är ett 20Km modulpar, det finns moduler för kortare avstånd också men det blir inte så stor prisskillnad. Jag vet faktiskt inte om det blir strul med för kraftig laser på korta sträckor, man skulle kunna tänka sig störande reflektioner...
Bara för att vara komplett så är svaret "ja". Det både blir och kan bli problem med för korta fibrer och för höga uteffekter man mättar, eller tom bränner sönder mottagaren om man inte har tillräcklig dämpning genom tillräcklig längd fiber. Eller en dämpsats (Sådana var vi tvungna att använda i lab på Ericsson på tiden det begav sig. Vi ville inte ha kilometervis med fiber på rulle liggande... :))

Nu är 20km inte så långt, så det kanske går. Jag kommer inte ihåg och ids inte slå upp det. ;)
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller sfp:er så är direktronik.se ett bra inköpsställle. De har korthålls-sfp (behöver ingen dämpare) för bidi singlemode för ca 300 sek.

Sedan kan man komma undan med 20km standard LR sfp på korta sträckor. Jag tror att mottagaren åldras i förtid då.
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då var det dags - i morgon kommer grävaren med plogen för att plöja ner slangarna :)

Någon som kan tipsa om den bästa routerlösningen som fixar 1GB/1GB utan att bromsa?
 
Jag kör pfsense router grymt nöjd!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Sammy_j skrev:
Jag kör pfsense router grymt nöjd!
Ja det var något nytt! "Bygg din egen router med pfsense" är det första som kommer upp när man googlar :)
Berätta gärna mer om din lösning!
 
Router jag har mkt bra erfarenhet av som skyfflar bra med data är ubiquiti unifi USG (Unifi Security Gateway) den är även ganska billig 1200-1500 beroende på butik. Enkel administration också via deras gratis programvara. Via den kan du även styra acesspunkter och switcharna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.