Följer det med någon skyldighet att husera hela grannskapet i skyddsrummet också, när behov skulle uppstå?
 
Jag ser inget i reglementet som säger att man blir återbetalningsskyldig för eventuella bidrag. Vart har ni sett den informationen?

Kapitel 9.3 i det här dokumentet anger vilka skäl som behöver finnas för att få avveckla skyddsrummet:
http://www.msb.se/Upload/Insats_och...ler/gallande_regler/Skyddsrum SR15_161101.pdf

Det viktigaste verkar vara att ta reda på om huset ligger inom eller utanför skyddsrumstätort.

Utanför skyddsrumstätort
Skyddsrum i byggnader avsedda för offentlig verksamhet, vilken är bunden till byggnaden i fråga, ska kvarstå som skyddsrum om det inte finns särskilda skäl för avveckling.
Skyddsrum i tätort får avvecklas om det väsentligt, såväl tekniskt som ekonomiskt, hindrar en förändring av bygg-naden som inrymmer skyddsrummet. Detta förutsätter, i de fall orten har minst tio skyddsrum, att även behovet av skyddsplatser sett över hela tätorten är tillgodosett.
Skyddsrum som inte ligger i tätort med minst tio skydds-rum får avvecklas utan angivande av särskilda skäl.
Skyddsrum byggda före 1946 får avvecklas utan angi-vande av särskilda skäl.
Skyddsrum med en nettoarea mindre än 20 m2 får av-vecklas utan angivande av särskilda skäl.
 
b8q skrev:
Följer det med någon skyldighet att husera hela grannskapet i skyddsrummet också, när behov skulle uppstå?
Absolut. Det är kringliggande boende som kommer att kunna bli anvisade hit om behov föreligger.
 
S
useless skrev:
Jag ser inget i reglementet som säger att man blir återbetalningsskyldig för eventuella bidrag. Vart har ni sett den informationen?

Kapitel 9.3 i det här dokumentet anger vilka skäl som behöver finnas för att få avveckla skyddsrummet:
[länk]

Det viktigaste verkar vara att ta reda på om huset ligger inom eller utanför skyddsrumstätort.

Utanför skyddsrumstätort
Skyddsrum i byggnader avsedda för offentlig verksamhet, vilken är bunden till byggnaden i fråga, ska kvarstå som skyddsrum om det inte finns särskilda skäl för avveckling.
Skyddsrum i tätort får avvecklas om det väsentligt, såväl tekniskt som ekonomiskt, hindrar en förändring av bygg-naden som inrymmer skyddsrummet. Detta förutsätter, i de fall orten har minst tio skyddsrum, att även behovet av skyddsplatser sett över hela tätorten är tillgodosett.
Skyddsrum som inte ligger i tätort med minst tio skydds-rum får avvecklas utan angivande av särskilda skäl.
Skyddsrum byggda före 1946 får avvecklas utan angi-vande av särskilda skäl.
Skyddsrum med en nettoarea mindre än 20 m2 får av-vecklas utan angivande av särskilda skäl.
nepp. lite miss bara något SM4UKE fundera kring
 
Var kan man hitta uppgifter om att bygga skyddsrum? Kamske kan vara ett akternativ att få mer kostnaderna för garaget?
 
Msb.se
 
S
Petter Forsen skrev:
Var kan man hitta uppgifter om att bygga skyddsrum? Kamske kan vara ett akternativ att få mer kostnaderna för garaget?
känslan att garage öppningen är en känslig punkt. och tjocka väggar och tak
 
SBH skrev:
känslan att garage öppningen är en känslig punkt. och tjocka väggar och tak
Garageporten är inga problem att hantera. Det finns massor av skyddsrum som byggdes som garage,framförallt på 80-talet, när det fanns mycket bidrag att få och man ansåg att vi behövde bygga upp vårt bestånd av skyddsrum.
Man byggde då garaget med skyddsrumsportarna öppna dvs uppfällda 180 grader mot väggen. Sen klädde man in portarna med en enkel trävägg/fasad framför som skulle gå att riva snabbt. I öppningen satte man en vanlig garageport som på samma sätt skulle gå att snabbt skruva ner. Kravet var 48 timmar för att få i ordning rummet och därför skulle all utrustning stuvas i garaget.
Det fanns färdiga typ garage som gjöts i betong sen klädde man dom på lämpligt sätt för att smälta in i omgivande hus.
 
Redigerat:
Petter Forsen skrev:
Var kan man hitta uppgifter om att bygga skyddsrum? Kamske kan vara ett akternativ att få mer kostnaderna för garaget?
Tveksam om bidragen finns kvar men kolla med MSB för jag vet att man nyligen har inventerat behovet och det finns något beslut om att bygga fler i vissa områden och att samtidigt utöka inspektionerna på befintliga. Problemet är att det finns för få med utbildningen som kan inspektera och godkänna skyddsrum idag.
 
Då har man otur som vanligt. Utifrån några bilder från källaren till skyddsrumsinspektör framgick att det saknas två skyddsrumsdörrar a 60.000 kr/st exklusive frakt och montering plus sannolikt andra åtgärder för att se om avlopp, elledningar, pentry etc gjorts på korrekt sätt. Slutsumma 150.000 - 200.000 kr som skulle krävas vid en inspektion. Inget som framgår i prospektet kan jag säga.
 
Fruktsallad
Helt off topic så blir jag otroligt nyfiken på hur detta skyddsrum ser ut i mäklarannonsen! Jag har aldrig sett ett hus med skyddsrum! Skulle du kunna lägga ut länken här, eller skicka till mig i pm så jag får kolla? :)
 
Endast två budgivare i sthlm.

Lycka till:)
 
Fruktsallad skrev:
Helt off topic så blir jag otroligt nyfiken på hur detta skyddsrum ser ut i mäklarannonsen! Jag har aldrig sett ett hus med skyddsrum! Skulle du kunna lägga ut länken här, eller skicka till mig i pm så jag får kolla? :)
Sök på "skyddsrum" på hemnet, finns inte så många objekt ute :)
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Angående dränering, är det ett modern skyddsrum från 80-talet i källarplan är det god chans att det är anlagt på grusbädd (bättre motståndskraft mot chockvågor, med därtill hörande dränering. Dränering borde alltså vara bättre än för normalhuset.

Gällande dörrar och återställande, nä jag förstår vad mäklare och säljare menar: det är inga problem att fixa, bara att beställa delar och arbete, och för dig att betala. (kostnaden är kanske lite besvärligt dock...men bara för dig)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.