S
När en byggare skall riva väggar t.ex.
Så vill ju vi ha bort all asbest först. Vilket gör att saneringsfirman kommer först och river.
Dom skapar dom miljöer dom behöver och gör sitt jobb. Dom har hårdare regler än en privat person.
Riv själv. Använd dig av en luftburk. Bygg en burk själv du har användning av den i resten av rivningsjobbet.
 
sinuslinus skrev:
Jag tror saneringsfirmorna jobbar med att riva det asbetshaltiga sist men eftersom det är dammigt att riva så är det ju bra att plasta in och skapa undertryck ändå. Allt damm är skadligt och kvartsdamm kan ge silikos.
Afs:en om asbetsarbete:
[länk]

Rörböjar brukar rivas med hjälp av en strumpa vilket gör att man inte behöver skärma av.
Riva rörisolering med strumpa, hur ser det ut? Har rivit med att plasta in någongång men det var knepigt om man inne i påsen skulle skära igenom isoleringen och inte ha ut något.
 
SBH skrev:
När en byggare skall riva väggar t.ex.
Så vill ju vi ha bort all asbest först. Vilket gör att saneringsfirman kommer först och river.
Dom skapar dom miljöer dom behöver och gör sitt jobb. Dom har hårdare regler än en privat person.
Riv själv. Använd dig av en luftburk. Bygg en burk själv du har användning av den i resten av rivningsjobbet.
Luftburk? jag har en lösfrånluftsfläkt redan och rör till den eller menar du någon filtrering innan man blåser ut damm?

Möjligtvis skulle jagkunna köpa en luftrenare och när det är asbestrisk använda finfiltren och annars köra utan.
 
S
Hellre skrev:
Luftburk? jag har en lösfrånluftsfläkt redan och rör till den eller menar du någon filtrering innan man blåser ut damm?

Möjligtvis skulle jagkunna köpa en luftrenare och när det är asbestrisk använda finfiltren och annars köra utan.
en bra luftrenare/luftburk är dyrt. tänkte du gör en med din "lösfrånluftsfläkt"
helllre rena luften än blåsa ut den.
luftburk. sugande låda med filter
 
S
S
sinuslinus skrev:
[länk]
[länk]
inget asbestsanare som jag jobbat med har använt dom.
jobbat i göteborg till kiruna
 
S
Hur har de gjort då?
 
S
sinuslinus skrev:
Hur har de gjort då?
luftslussar och inneslutningar. luftburkar och dammsugare. separat luft till masker
 
S
fibermättnad då cirka 20-40 fibrer/cm3 mätt under rivnin utan dammsugare och dammburk
 
S
Blir ju betydligt billigare att slippa inneslutning.
 
S
sinuslinus skrev:
Blir ju betydligt billigare att slippa inneslutning.
rent tidsmässigt gick det fortare.
det var ren bekvämlighet. och dom slapp jobba meter per meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.