Chansar här, kanske kunde varit under ventilation också.

Vi ska renovera vår toalett. Mått: 900 x 1700 x 2500.

Idag finns ett fyrkantigt asbeströr med ett litet galler som ventilation. Jag antar att det sitter ihop med ett annat, likadant rör i det "stora" badrummet på övervåningen, där vi idag har en Fresh-fläkt.

Jag gissar att det åtminstone i teorin kunde vara ett dåligt upplägg, men i den mindre toaletten har vi inte märkt av något. Det är nog ur ventilationshänseende det fräschaste rummet just nu.


Lite mer detaljer:
  • Röret som sitter där idag sitter lite dumt till, typ 1 cm från ena väggen, och 10 cm ut från andra väggen, det får alltså inte plats en (åtminstone fresh-) fläkt rakt över det.
  • Att öppna taket och byta ut röret skulle innebära att vi även behöver riva upp taket i ett närliggande rum som vi inte hade tänkt att göra något åt närmaste tiden, och vem vet var vi kan avbryta det sen...
  • Vi kommer ha vägghängd toalett, med en sån där "hylla", rakt under ventilationsröret.


De varianterna jag har sett framför mig:
  • Riva upp taket, byta ut röret.
  • Låta det vara kvar, bara snygga upp själva gallret och tycka att vi får öppna fönstret om det behöver ventileras ännu mer.
  • Bygga på hyllan med ett skåp eller så hela vägen upp till taket, och överst sätta en täckskiva. Sen ta upp ett hål i det, och slutligen ett flexibelt rör mellan gamla röret och nya hålet, och sen på med en fläkt utanpå.
  • Sänka taket, och göra ungefär samma procedur med ett flexibelt rör.


Det är förstås väldigt lockande att bara låta det vara, men är det rätt drag?
 
Det går utmärkt att peta i ett ø110 avloppsrör i dom där och sen täta med fogskum. Jag gissar att ni har en murstock där den går in.

Men ni kommer inte åt röret alltså? För det brukar bara vara att dra isär så kan ni enkelt bygga upp nytt med avloppsrör. Då är det väldigt snabbt gjort att flytta det hela :)

En bild? Ni har ingen kallvind att krypa upp på?
 
Vad gäller draget så gissar jag igen att ni har självdrag i kåken?

Förr så var murstocken varm och när varm luft stiger i skorsten så suger den luft ur kanalerna. På så sätt fick man frånluft i ex badrummen. Vad har ni för ventilation?

Ska det bara vara toalett? I såna fall skulle ni kunna sätta en fläkt i väggen istället. Det blir ju inte särkilt fuktigt på små toaletter.
 
Chrissofsweden skrev:
Det går utmärkt att peta i ett ø110 avloppsrör i dom där och sen täta med fogskum. Jag gissar att ni har en murstock där den går in.

Men ni kommer inte åt röret alltså? För det brukar bara vara att dra isär så kan ni enkelt bygga upp nytt med avloppsrör. Då är det väldigt snabbt gjort att flytta det hela :)

En bild? Ni har ingen kallvind att krypa upp på?
Själva röret är, om jag minns rätt, typ 50x50, så det blir nog svårt.

Toaletten är på våning 1, och det andra badrummet är rakt ovanför. Rent logistiskt kan röret inte gå på så manga andra sätt än horisontellt i innertaket, ut ur toaletten (in i huset) och sen 1,5 meter till i hallen för att slutligen gå rakt upp till badrummet ovanför.

Om det sen går ihop med murstocken så är det först i vinden, den går åtminstone 4m bort. Har inte reflekterat över det, men jag är hyfsat säker på att de inte hänger ihop...

Bild kommer på det som går att ta kort på :)

Chrissofsweden skrev:
Vad gäller draget så gissar jag igen att ni har självdrag i kåken?

Förr så var murstocken varm och när varm luft stiger i skorsten så suger den luft ur kanalerna. På så sätt fick man frånluft i ex badrummen. Vad har ni för ventilation?

Ska det bara vara toalett? I såna fall skulle ni kunna sätta en fläkt i väggen istället. Det blir ju inte särkilt fuktigt på små toaletter.
Självdrag korrekt. Ska bara vara toalett.
Ut genom väggen hade väl kunnat gå, men det känns inte så snyggt på tegelfasaden.
Som sagt är det fräsch luft där inne, men det kanske är no-no att inte sätta in något när man bygger om?
 
Det är även en fråga för hela våningens ventilation. Sitter andra fläktar på samma våning, vilka fler rum finns där?
 
Finns möjlighet att gå ut genom väggen till fasad så gör de hellre än att riva ner asbets, Läs gärna om asbets innan ni gör något.
 
Fast dom dör rören han pratar om är lätta att demontera utan att det dammar. Dom är i fast och fin form och endast ihoptryckta.
 
Chrissofsweden skrev:
Fast dom dör rören han pratar om är lätta att demontera utan att det dammar. Dom är i fast och fin form och endast ihoptryckta.
Brukar sitta fast i puts a betong.
 
Jag har också ett frånluftsystem med två ventilationer fråm två badrum sammakopplade. För det övre skapade jag ett nytt utblås under takfoten där fläkten från badrummet bara blåser ut utan samröre med andra.
I det nedre skapar jag nu ett utblås rakt genom väggen som utanför är en tegelvägg. Jag ser inga andra rimliga möjligheter och försöker hitta så snygga galler som möjligt.
 
Jonatan79 skrev:
Det är även en fråga för hela våningens ventilation. Sitter andra fläktar på samma våning, vilka fler rum finns där?
Toaletten är ju alltid stängd, vet inte om det påverkar flödet tillräckligt för att det ska ha betydelse? Men köket är på samma våning, så där har vi ju fläkt som är på en gång om dagen åtminstone. I övrigt hyfsat öppen planlösning om det påverkar något.

Kakel Jonas skrev:
Finns möjlighet att gå ut genom väggen till fasad så gör de hellre än att riva ner asbets, Läs gärna om asbets innan ni gör något.
Asbesten kommer vi oavsett inte riva själv. Men min fråga är ju mest om jag kan undvika både att trixa med rören och att slippa gå ut ur väggen, och hur det skulle kunna gå till i så fall.

Chrissofsweden skrev:
Fast dom dör rören han pratar om är lätta att demontera utan att det dammar. Dom är i fast och fin form och endast ihoptryckta.
Kakel Jonas skrev:
Brukar sitta fast i puts a betong.
Se bilden jag bifogar här. Den går ut rakt till vänster i bilden, så att byta ut sista rörstumpen lär kräva att vi åtminstone öppnar taket i rummet bredvid. Ventilationsgaller i vägg med tumstock som visar storleken och sprickor i väggens puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband framför ett litet ventilationsgaller i en vägg, med synliga sprickor och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller i taket på en gulmålad vägg som visar var rören går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, det låter som att ni har underdimensionerad ventilation i huset med andra ord :( Du bör läsa på olika lösningar så ni får bättre flöde och hoppas ni kan få in en fläkt med konstant drift på wc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.