Hej experter! :)

Är spekulant på ett hus (1,5 plan) med källare från 1983 vars källare är skyddsrumsklassad. Funderar på om det kan vara en fördel ur dräneringsperspektiv ifall eventuella väggar och golv är tjockare eller dylikt ? Hittar ingen information på nätet om vilka kraven är för att vara skyddsrumsklassad. Det är orginaldränering.
 
MSB har föreskrifter om skyddsrum. Kolla på deras hemsida. Skiljer lite beroende på byggår.
Ingen aning om det är en fördel eller inte. Jo, det krävs att golvbrunnar kan stängas vilket
kan minska risken för att vatten tränger in den vägen.
Du är skyldig att hålla skyddsrummet i ordning, annars får du föreläggande att åtgärda. Vill
du inte ha kvar skyddsrummet kan du nog bli ersättningsskyldig eftersom man fick bidrag
för att bygga.
 
harry73
:wow: stämmer det?
 
S
när är den senaste underhållsbesiktningen gjord?
 
Vårt skyddsrum på jobbet hade besiktning för inte så länge sedan, dom gick igenom allt minutiöst och det slutade med att vi fick bygga om hela skyddet till dörrarna för att dom ansåg att det inte gick att konventers till skyddsrum inom 48 timmer eller vad gränsen nu var.

Besiktningen återkommer med jämna mellanrum
 
Hmm. Jag får väl ringa MSB och fråga vad som gäller och när senaste kontrollen gjordes. Låter mest som besvär än som en fördel ju mer jag läser om det. Får väl åtminstone fortsätta hoppas det kanske är bra ur dräneringssynvinkel.
 
Finns alla skyddsrum detaljer på plats? Fastighetsägaren är skyldig att förvara dessa hela tiden. Kan vara bra att säkerställa så du inte blir ersättningsskyldig för dessa om det saknas. Jag har för mig att dessa inventeras också.
 
Nu har jag kollat upp lite fakta.

Mäklaren och säljaren påstår såklart att det är bättre dräneringsskydd och det kan jag köpa. Det är 350mm betongväggar. All utrustning måste förvaras på ett ställe och finnas på plats och det verkar vara ordning och reda i källaren på det. Det stora problemet är att tidigare ägare monterat bort pansardörren som avskiljde källaren från resten av huset. Det blev jag upplyst om idag men att det inte var något problem. En kontroll med MSB visar att detta absolut är ett problem och måste åtgärdas. Kostnadsförslag på 110mm bredd är ca 60.000 kr (väger kanske 800 kg) utan montering. Hur man får ned den i källaren och monterar utan andra skador vågar jag inte tänka på.

Min plan nu är att göra en särskild skyddsrumskontroll på ett par tusenlappar för att få reda på exakta kostnader samt förhandla om priset rörande detta. Eller så avstår vi.
 
S
går ju att avveckla skyddsrummet
 
Kan man inte bara tala om för MSB (eller vem som nu är berörd...) att man inte längre har ett skyddsrum?
 
Ganska otroligt att mäklare och säljare menar att det inte skulle vara ett problem med dörren??!! Vad motiverade dom detta med skulle ju vara roligt att höra....

Det är tyvärr många garageägare som åkt på dylika åtgärder vid inspektioner. Ofta har det passerat flera ägare sedan huset byggdes och första ägaren tog på sig ett ansvar mot att man fick bidrag.
Det har varit tyst om detta med skyddsrum men sedan ett par år tillbaka har man ökat kontrollen och också börjat bygga skyddsrum igen.
 
S
useless skrev:
Kan man inte bara tala om för MSB (eller vem som nu är berörd...) att man inte längre har ett skyddsrum?
man kan bli återbetalningsskyldig. vet inte hur det funkar hur många procent som bekostas.
och om det blir skillnad i ålder
 
Nuvarande ägare har bott där i 20 år och haft en enda kontroll för mer än 10 år sedan utan anmärkning men då gjordes kontrollerna av kommunerna vilka var slarviga och därför fick MSB i uppgift att ta hand om inspektionerna. Dock finns det inte plan för kontroller utan det sker helt slumpmässigt och stickprovsmässigt när jag ringde och hörde mig för. Känns som att chansa på samma sätt som om man köper något där någon saknar bygglov för något som gjorts. Jag får ta en diskussion om detta.
 
useless skrev:
Kan man inte bara tala om för MSB (eller vem som nu är berörd...) att man inte längre har ett skyddsrum?
Nä man måste ansöka om det och det måste finnas skäl för det. Om man inte anser att det finns skyddsrum tillräckligt i området är det inte säkert att man ens får avveckla sitt skyddsrum och speciellt om det är relativt nybyggt, 80-tal och senare. Och idag har man svängt om behovet så avvecklingen som skedde för några år sedan är inte lika lätt att få göra idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.