Vi har hus på Österlen ( blåshål ) på övervåningen har vi byggt en balkong som en halvcirkel i Zinkad stål med stålstänger runt hela halvcirkeln ( 1cm i diameter och med ca 12 cm mellanrum ) Balkongen mäter ca 4 meter i basen och sticker ut ca 1,6 meter.

Vårt problem som gör oss nästan tokiga är att när vinden överstiger ca 8m/sek ( = ganska ofta ) så låter det från balkongen som en flöjt. Den visslar alltså och just nu i över 2 dygn...

Vad skall vi göra ?? Någon som har tips utan att vi skall behöva riva ner ....

Tacksam för alla förslag // Stefan
 
Sätt plexiglas mot utsidan kanske...

Dessutom borde du göra det för att uppfylla BBR-krav om max mellanrum på 100 mm för räcken... Så du slår 2 flugor i en smäll så att säga.

Stycke 2 är skrivet med lite humor och lite allvar. Känns onödigt av den som tillverkade räcket att vara så snål med stålstängerna. Hade han satt dem med mellanrum 11 cm så hade den istället varit godkänd.
 
Du får börja med att lokalisera vilken del av balkongen som skapar ljudet. Ta när det blåser och gå ut och prova att täcka olika delar av konstruktionen med ex. en filt. Om det visar sig att ljudet ex. kommer från de vertikala stängerna så kanske en lösning kan vara att klä in räcket med något. Eller ngn. vindavleadare som får luftströmmen att "virvla på annat sätt". Något som stör luftströmmen. Kanske inte ens behövs på varje stång.
 
På en tidigare arbetsplats hade vi problem med en dörr som inte slöt helt tätt, drog man i dörren blev det helt tyst. Så hitta var problemet sitter är väl nummer ett. Troligtvis är det inte staketet
 
hempularen skrev:
...Eller ngn. vindavleadare som får luftströmmen att "virvla på annat sätt". Något som stör luftströmmen...
Hempularen kan ha rätt här.
Med lite tur behövs det bara en list eller liknande på ett strategiskt ställe för att "slå sönder" luftströmmen som leder till visslande.
 
Det troliga är att det finns röröppningar som fungerar som panflöjter eller rör som det blåser igenom som då låter.

Jag har haft elrör som temporärt stuckit ut ur fasaden som låtit som en flöjt. Har även under bygge haft problem med att vinden tjöt när den trycktes under en skiva som inte slöt tätt mot en regel.
 
Mikael_L
Är de vertikala stängerna i balkongräcket av rör öppna i ändarna så prova att täppa för varenda öppen pipa med en papperstuss el dyl.
Slutar ljudet då får du sen finna en bättre permanent lösning.
 
Mikael_L skrev:
...
Slutar ljudet då får du sen finna en bättre permanent lösning.
En liten dutt fogskum i varje ände kanske.
 
Eller plastpluppar typ modell möbeltass
 
Vi behöver nog lite bilder på eländet för att komma vidare.

Men grattis och håll i hatten! Nu är det kulingvarning i alla Sveriges farvatten :)
 
Mikael_L
Först må väl orsaken till visslandet fastställas, skulle det råka visa sig vara utav öppna rörpipor någonstans blir väl förslag till hur man täpper för de snyggt - först nästa steg.


Men själv skulle jag i första hand misstänka ett öppet rör någonstans (runt eller rektangulärt eller annan form).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tack för många Goa tankar. Just nu har jag virat in stängerna med spännband, på detta sätt begränsar jag vibrationerna. Inte så snyggt, men har hjälpt så här långt. Ska sen hitta en lösning med flexibelt glas av någon typ..

Orsaken verkar alltså vara vibrationer, stängerna är ju täppta i varje ända.. hoppas nu hittat en slutlig lösning.

Stefan
 
Här har du ett annat alternativ:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7571.0

Jag har just köpt sådant nät (90% vindavvisning, blir som ett rökigt glas) som jag använder som altanstaket och jag är väldigt nöjd. Vill du att det skall vara genomskinligt så köp den med 75% vindavvisning.
 
Tack för din idé, hur fästes nätet bäst om balkongen har rostfria stänger ??
 
Det finns klämmor som man kan sätta på sidan/hörnen om man vill fästa den med exempelvis rep/snören. Det finns även "lagningstejp" som man kan använda för att göra en kanal för stängerna i ändarna med. I mitt fall skruvar jag en bräda för att klämma fast den (har trästolpar) , vilket i princip kan användas av dig också, fäst den i den ena brädan och kläm fast den runt staketet med den andra brädan.

Jag hade dock köpt klämmor och fäst med snören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.