M
Vi har tagit hit 2 snickare för att sätta in två dörrkarmar med dörr och även regla in dom öppningarna då dom var för stora för de nya dörrarna och så skulle de fixa ett rum som är cirka 1,5m*1,75. Sätta nytt tak och fixa väggarna så dom blev fina så vi kan tapetsera där och sätta igen en dörr i det lilla utrymmet. Nu har dom snart varit hos oss i två arbetsdagar men det enda som är gjort är att dom reglat taket, spacklat och reglat en dörröppning. Är det här rimligt eller? Dom har kommit 8:15 i måndags och åkte 15:30 och idag kom dom kl 09 och åkte 11:30 för att lämna släpvagnen som haft med sig dessa dagar och kom tillbaka nu kl 14. Och lär väl ska åka igen kl 15:30. Dom sitter och äter nu när dom kom tillbaka. Borde jag kontakta deras chef och fråga vad det är frågan om? Vi bor 7 mil från deras ordinarie arbetspplats men jag menar åker man 06:30 på morgonen så är man lätt framme kl 07:30 och inte kl 09. Börjar blir lite irriterad på att det inte verkar hända nåt
 
S
först så har du fått ett pris på jobbet eller är det löpande?
fixa väggarna innebär?
sätta nytt tak? vad för tak? rivning? mycket genomförningar? hur stort tak?
ett rum på 1.5 *1.75. regling och gips och en dörr?
 
M
Löpande, har iallafall inte fått nåt pris. Ja typ spackla och snygga till ytan på väggarna. Paneltak, halva taket var redan rivet. Taket är 1,5*1,75 också. Regling, gips och sätta igen en dörr som varit där förut
 
wildeside
Varför ska dom åka kl 6:30 Börjar dom inte sitt jobb kl 7:00 och slutar kl 16:00. restid från företaget till kund är inget en anställd ska utföra på sin fritid.
 
Vad står det i ditt avtal som du skrivit med dem?
 
wildeside skrev:
Varför ska dom åka kl 6:30 Börjar dom inte sitt jobb kl 7:00 och slutar kl 16:00. restid från företaget till kund är inget en anställd ska utföra på sin fritid.
Gör inte vi vanliga arbetstagare det.....;)
 
M
Ringde chefen igår då alla moment endast är klar till Max 30% och dörrkarmarna hänger fortfarande bara i ena sidan plus att ena snickarn har haft sönder ena dörrkarmen för oss, säkert för oss som har småbarn. Han blev inte speciellt glad då det var beräknat att vara klart igår och dom hade även sagt till sin chef att det inte var några problem och även till oss. Så ja vi hade väl rätt i att det tog för jävla lång tid att fixa det minsta utrymmet som finns typ.
 
M
Ja fast åker man 7 så tar det inte 2 timmar hit. Och sen försvinner man inte till kl 14 och drar igen kl 16 när det var förväntat vara klart igår.
 
M
Slutar jag kl 07 på morgonen så förväntar jag mig inte vara hemma kl 07 utan jag åker från min arbetsplats då
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Deras arbetsplats är hemma hos dig, och då ska dem vara där vid arbetspassets start.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
wildeside skrev:
Varför ska dom åka kl 6:30 Börjar dom inte sitt jobb kl 7:00 och slutar kl 16:00. restid från företaget till kund är inget en anställd ska utföra på sin fritid.
Lyxigt jobb du har som får åka hem på arbetstid och få betalt, hade jag också velat :) Hade varit nice att vara hemma kl 07 istället för 08 och även få betalt!
 
shomakie skrev:
Deras arbetsplats är hemma hos dig, och då ska dem vara där vid arbetspassets start.
Nja, riktigt så är det inte. För personer som inte har en fast arbetsplats, vilket är fallet här, så ska restiden till och från jobbet räknas som arbetstid. Det finns till och med en dom från EU-domstolen om detta, så det är inte mycket att diskutera om: http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-09/cp150099en.pdf

Byggnadsarbetare har enligt kollektivavtal en normalarbetstid på 06.45-16 (om inte annat överenskommits) och enligt TS tar resan max 1 timme vilket ger att den faktiska tiden på plats hos TS är minst 07.45-15. TS skrev att de kom 8.15 och åkte 15.30. Om de inte har något att hämta på byggfirman på morgonen så saknas det minst en halvtimme, å andra sidan kan byggubbarna bo längre bort än vad firman ligger och då stämmer tiden...

Så det kan finnas tid att diskutera om, men man kan som sagt inte begära att de ska vara på plats kl. 7 om de har 7 mil till arbetsplatsen. Tyvärr är det ofta så att det tänjs lite på gränserna, precis som på många andra arbetsplatser. Om de "maskar" en kvart på både dit och hemvägen så har du den där halvtimmen. Men sen är är det ju två gubbar så är det 1 timme om dagen och det blir pengar fort. Ofta är inte chefen medveten om detta om det inte finns en platschef som har kolla på den aktuella arbetsplatsen.

Sen det där med att de måste vara två för att åka och lämna en släpvagn låter ju dock lite onödigt för en utomstående.

Så jag tycker gott du kan ringa företaget och framföra lite försiktigt att du inte riktigt tycker tiden på plats hos dig stämmer. Det kan som sagt finnas förklaringar, men det kan också vara så att chefen har två anställda som tänjer lite på gränserna. Dialogen gör förhoppningsvis att ni förstår varandra, för att gå och knyta näven i fickan gör ingen glad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
S
Maarii05 skrev:
Lyxigt jobb du har som får åka hem på arbetstid och få betalt, hade jag också velat :) Hade varit nice att vara hemma kl 07 istället för 08 och även få betalt!
normalt åker dom till sin firma kontor och byter om
 
shomakie skrev:
Deras arbetsplats är hemma hos dig, och då ska dem vara där vid arbetspassets start.
Verkligen inte. TS har köpt en tjänst och såvida det inte är reglerat i avtalet med byggaren exakt vilka tider de ska vara på plats så kan man inte komma i efterhand och kräva sådant.
Sedan vet vi ingenting om hur upplägget på firman är. Deras policy kanske är att alla anställda ska in på kontoret varje morgon och stämpla in och byta om där för att sedan på arbetstid resa ut till kund.
 
S
Stuff skrev:
Verkligen inte. TS har köpt en tjänst och såvida det inte är reglerat i avtalet med byggaren exakt vilka tider de ska vara på plats så kan man inte komma i efterhand och kräva sådant.
Sedan vet vi ingenting om hur upplägget på firman är. Deras policy kanske är att alla anställda ska in på kontoret varje morgon och stämpla in och byta om där för att sedan på arbetstid resa ut till kund.
normalt är det så.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.