Hej!

Ska precis börja ett källarprojekt (göra allt själv) där jag kommer riva kakel/klinker, rörisoleringar, ventilationskanaler och mattor från typ slutet av 30-talet till 70-talet.

En del ser man direkt att det är asbest i (rörisoleringar och ventilationskanaler) och kakelfix/fog har tidgare visat sig innehålla asbest i huset.

För att inte behöva skicka tjugo-trettio olika fix/fog-kombinationer, lim etc på analys tänkte jag hantera allt som potentiellt asbesthaltigt.

Då det rör sig om en hel källarvåning som ska bilas ur, nya dörrhål etc kommer det att ta minst ett år innan det är klart.

Jag ser två alternativ:
1. plasta in öppningar i utrymmet jag är i och låta en frånluftfläkt skapa undertryck där och via spirorör blåsa ut allt damm utomhus. Man slipper sprida damm i huset och blir av med damm i rummet jag jobbar i men å andra sidan blåser jag ut allt potentiellt farligt (farlig utemiljö för barn som kanske leker nära utblåset och/eller egoistiskt m a p grannar?).

2. Köpa en ny luftrenare för ca 10000:- som filtrerar bort eventuell asbest och köra samma variant som ovan med att skapa undertryck m h a att plasta in arbetsområdet och blåsa ut utomhus. 10000:- är ganska mycket pengar och filtren kostar drygt 2000:-/styck (oklart hur ofta man måste byta).

Vill gärna ha in lite åsikter/tankar från er andra. Alternativ 1 har jag redan delar till så den är gratis och smidig, men jag är inte helt främmande för att köpa en luftrenare t.ex. Pullman A600U.

Ps. Mask med P3 filter är förstås alltid på. Ds.
 
S
alternativ 1 med filter som du gjort?
 
Du behöver inte ha så stor fläkt för att skapa ett undertryck så dam inte flyttar sig till övriga utrymmen om du har täckt in ordentligt.
Men att skicka ut ev cansrogent stoft i ett område där barn och grannar rör sig är inte alls schyst.
Jag vet inte vad ett luftfilter till en Volvo eller Saab från Biltema tar för typ av partiklar?
Det kanske går att bygga någon låda före fläkten med tex ett sådant filter?
Det bästa vore nog att ta kontakt med ett saneringsföretag och förklara dina tankar och be om råd eller rent av låta dom göra jobbet.
10000 för luftrenaren+2000/filter. Det kanske räcker en bra bit på väg och så att det inte känns så mycket att lägga till vad dom begär för arbetet.
Sen när arbetet är gjort vill du bli av med det kontaminerade filtret och även det kostar tror jag?
 
Redigerat:
Då arbetet kommer hålla på under lång tid och man inte vet i förväg vilka moment som behöver speciell hänsyn för att inte andas in själv och sprida damm i huset går nog saneringsfirma bort (kommer bli mycket småjobb).

Hur brukar proffs göra då risk för asbesthaltigt damm utomhus finns. Vad säger t.ex. regelverk om grannar etc?

Förstår att det är bra om man inte sprider damm men vad är rimliga åtgärder m.a.p. risk att asbest sprids utomhus vid renovering för ett gammalt hus med risk för asbesthaltiga material? Känns som man borde hamna någonstans mellan inte bry sig alls om asbest i utomhusluft till att gjuta en betongsarkofag över hela huset.
 
Jag har svårt att se att just delarna där du kan stöta på asbest skulle vara så många eller stora att dammet skulle bli ett problem. Det torde vara rörböjar (vilka kan damma lite om man inte är försiktig), annat såsom asbesthaltigt lim lär inte damma. Det skulle hypotetiskt kunna finnas i kakelfix men det är inte särskilt sannolikt, och så vansinnigt mycket dammar det inte att knacka ner heller.

Plasta in ordentligt och skaffa en bra andningsmask är mitt råd. När det är tungt damm kan en utsugsfläkt snarare göra att det blir dammigare, eftersom dammet aldrig lägger sig utan svävar runt.
 
term skrev:
Jag har svårt att se att just delarna där du kan stöta på asbest skulle vara så många eller stora att dammet skulle bli ett problem. Det torde vara rörböjar (vilka kan damma lite om man inte är försiktig), annat såsom asbesthaltigt lim lär inte damma. Det skulle hypotetiskt kunna finnas i kakelfix men det är inte särskilt sannolikt, och så vansinnigt mycket dammar det inte att knacka ner heller.

Plasta in ordentligt och skaffa en bra andningsmask är mitt råd. När det är tungt damm kan en utsugsfläkt snarare göra att det blir dammigare, eftersom dammet aldrig lägger sig utan svävar runt.
Det är nog som du säger. Har bara lite för ofta varit med om vi renoveringar Jag: "det här dammar ju inte mycket" => 2h senare => fru "det är ett tunt lager damm i HELA huset!!!"

Vore grymt jobbigt ifall man misstänker asbest ifall det inträffar, därav undertrycksidén. Frågan är mer om man bör filtrera bort allt damm eller bara blåsa ut det.
 
S
Hellre skrev:
Då arbetet kommer hålla på under lång tid och man inte vet i förväg vilka moment som behöver speciell hänsyn för att inte andas in själv och sprida damm i huset går nog saneringsfirma bort (kommer bli mycket småjobb).

Hur brukar proffs göra då risk för asbesthaltigt damm utomhus finns. Vad säger t.ex. regelverk om grannar etc?

Förstår att det är bra om man inte sprider damm men vad är rimliga åtgärder m.a.p. risk att asbest sprids utomhus vid renovering för ett gammalt hus med risk för asbesthaltiga material? Känns som man borde hamna någonstans mellan inte bry sig alls om asbest i utomhusluft till att gjuta en betongsarkofag över hela huset.
dom stänger alla ut och in gång på ventilation. och så har dom en luftrenare. och så har dom en sluss att byta om i.
bra filter på dammsugare. vid större jobb har dom friskluftmask. med separat luft från utsida
bästa är ju en saneringsfirma som tar all asbest direkt.
 
S
term skrev:
Jag har svårt att se att just delarna där du kan stöta på asbest skulle vara så många eller stora att dammet skulle bli ett problem. Det torde vara rörböjar (vilka kan damma lite om man inte är försiktig), annat såsom asbesthaltigt lim lär inte damma. Det skulle hypotetiskt kunna finnas i kakelfix men det är inte särskilt sannolikt, och så vansinnigt mycket dammar det inte att knacka ner heller.

Plasta in ordentligt och skaffa en bra andningsmask är mitt råd. När det är tungt damm kan en utsugsfläkt snarare göra att det blir dammigare, eftersom dammet aldrig lägger sig utan svävar runt.
du tänker asbest är tungt damm?
 
Nej, men materialen man blandar asbest i är ofta det.
 
S
term skrev:
Nej, men materialen man blandar asbest i är ofta det.
ok, bara nyfiken.
all asbest matrial dammar. även limmet. och är asbest partiklarna man vill ta hand om
 
Om det bara är rörisolering och andra mindre saker så borde man kunna blöta dom innan så att det dammar mycket mindre?
 
S
useless skrev:
Om det bara är rörisolering och andra mindre saker så borde man kunna blöta dom innan så att det dammar mycket mindre?
man får ju inte bort allt.
 
Nu måste jag åter dra i asbest-bromsen. Asbest är inte en dödsdrog som trollar ihjäl folk med magi. Asbest skapar en förhöjd risk för cancer, om man utsätts för den i höga doser under lång tid. Risken kan enligt tillgänglig forskning på många sätt jämföras med att röka cigaretter. Det helt absurda i alla asbestdiskussioner är att risken att dö eller allvarligt skadas kan vara mycket högre av att ta bilen till byggaffären för att köpa munskydd.

Följande citat från en forskningsrapport på ämnet jämför istället risken med att få någon annan form av cancer, och jämför där dagligt arbete i en förhöjd asbesthalt under 2,5 år. Då landar man på en tiotusendel av risken att få någon annan cancer.

En genomsnittlig exponering på 0,004 fibrer/ml under 2,5 arbetsår ger en exponeringsdos på 0,01 fiberår/ml. Detta motsvarar en livstidsrisk för mesoteliom (cancer i lungsäcken) i storleksordningen 0,003 % och en obetydlig risk för lungcancer (Hodgson & Darnton 2000). Beräkningen grundar sig på att hela dosen är den farligare asbesttypen amosit (brun asbest), vilket vanligen inte är fallet eftersom den vanligaste asbesttypen brukar vara krysotil (vit asbest). Den verkliga risken blir då lägre. Detta kan jämföras med totala risken att drabbas av cancer någon gång under livet (utan asbestexponering) som är ca 40 %, d v s mer än 10 000 gånger högre.

Sammanfattningsvis bör man sätta sig ned och ta ett djupt andetag innan man skriker i panik. Man ska inte ta lätt på riskerna om det är ens dagliga arbetsmiljö - men det finns sällan skäl att anlita ett asbestsaneringsbolag för tusentals kronor i timmen och betala ännu mer för deposition av miljöfarligt avfall. Liksom är fallet med radon finns det gott om företag som lever på att skapa panik.
 
Redigerat:
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tror saneringsfirmorna jobbar med att riva det asbetshaltiga sist men eftersom det är dammigt att riva så är det ju bra att plasta in och skapa undertryck ändå. Allt damm är skadligt och kvartsdamm kan ge silikos.
Afs:en om asbetsarbete:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/

Rörböjar brukar rivas med hjälp av en strumpa vilket gör att man inte behöver skärma av.
 
term skrev:
Sammanfattningsvis bör man sätta sig ned och ta ett djupt andetag innan man skriker i panik.
Glöm inte att ta på andningsmasken först. (y)
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.