Hur ska man fixa VVS i en stuga (nybygge) ? Ska man köra allt utanpåliggande med kromade cu-rör eller ska man köra med Rör-i-rör ? (Är mest sugen på alternativ 2, men det kanske blir mycket dyrare?)

Och kör man dold dragning är det väl bara "vatette-systemet" som funkar eller ? Eller ska man ha nån form av "fördelningsskåp" annars?

Schematisk planritning av VVS-installation i en stuga med positioner för WC, dusch, handfat och pantry.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Handritad skiss av en planlösning som visar ett byggprojekt eller renoveringslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle detta kunna funka?
 
Jag skulle ha dragit utanpåliggande eftersom det är en stuga. Vill man dra ner temperaturen på vintern så är det större risk att det fryser inne i väggen. Dessutom är det lättare att dränera raka rör om man skulle vilja kallställa nån gång i framtiden.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Ska ni ha golvvärmeslingor i badrummet? Annars är ett alternativ att dra det där. Om det är välisolerat i golvbjälklag kommer det inte frysa.
 
  • Gilla
Kospelo
  • Laddar…
Om väggens tjocklek och isolering tillåter att man har rören i väggen (rör i rör) så är väl det ett trevligt alternativ. Alla har sådan system: LK, Uponor osv - titta på LK och Uponor, båda kan köpas på nätet till bra pris.

Där du har fördelare monterar du ett kopplingsskåp, lämpligen i ett våtutrymme. Sådana ingår i systemen som LK och Uponor tillhandahåller.

Är man orolig för frostrisken låter det klokt att montera utanpåliggande rör som enklare kan tömmas.
 
Nix, ingen vattenburen golvärme (men däremot elektrisk)
 
Tackar tackar. Väggarna är 95 mm minull stående regel + 45 minull liggande regel. Just nu är jag mest inne på att ha nån slags skåp med fördelning i. Oavsett hur jag än löser det så måste jag väl ändå gå inne i väggen från kök till toa? Eller kör man ett utanpåliggande rätt genom väggen annars, som kommer ut genom väggen på toa då?

Skiss av rördragning för vatten i badrum med beteckningar och anslutningar till wc, dusch och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt så skulle jag alltid rekommendera dold dragning med PEX rör i rör.

Men detta att det är en stuga som man ev. vill kallställa gör att man kan behöva tänka ett, eller flera varv till.

Fördelen med utanpåliggande, är att det kan vara lättare att tömma, i värsta fall kan man ju tom öppna en koppling om något rör behöver tömmas. man blir dessutom varnad om något rör fryser, man ser ofta tydliga bulor på kopparrör som frusit, och de brukar inte spricka förrän efter flera frysningar.

När man drar tappvatten i en stuga som skall kallställas, så är det viktigt att tänka på fall, det måste vara kontinuerligt fall på rören mot avtappningspunkten.

PEX har å andra sidan fördelen att det tål frysning till viss del, den kan frysas fler gånger innan den börjar läcka. Om RiR är korrekt draget så går det också att byta ut innerröret utan åverkan på väggar.
 
Krilleman
Är det en stuga som ev ska kallställas så är det lättare med synliga rör på vägg precis som hempularen skriver.

Lätt att åtgärda något som ev har frusit också!
 
Hade absolut kört på rör i rör, klart mycket trevligare med dold dragning. Och Vatettes fördelningsventiler under handfatet är ju riktigt smidigt för att slippa fördelningsskåp, tänkte själv köra på det systemet nu när badrummet ska renoveras.
Lycka till!
 
Tackar för tips. Återkommer med bilder ifall det blir klart nån gång ;)
 
Jag tror inte det blir dyrare med rör-i-rör vid nybygge. Snarare tvärtom, i alla fall jämfört med att dra kromade kopparrör utanpåliggande.
 
Snailman
erraw90 skrev:
Hade absolut kört på rör i rör, klart mycket trevligare med dold dragning. Och Vatettes fördelningsventiler under handfatet är ju riktigt smidigt för att slippa fördelningsskåp, tänkte själv köra på det systemet nu när badrummet ska renoveras.
Lycka till!
Har gjort nåt liknande, men då jag har kommod så har jag satt vanliga fördelare där inne.
 
Som hempularen skrev så tål åtminstone uponors pexledningar att de fryser.
Vill man ha systemet lätt att tömma så drar man ledningarna i taket istället för i golvet. Då blir ju kranar och plintar lägsta punkt.

Däremot är jag avigt inställd till att dra rör i yttervägg, även om pexen tål frysning, vill man ju kunna använda vattnet även på vintern.
Utanpåliggande är att föredra om man är vid yttervägg.

Har du möjlighet att placera beredaren högre upp i en garderob el dylikt blir även den lättare att tömma om stugan ska stå tom vintertid,
Det blir tillslut ett himla sjå att stå på knä under diskbänken varenda höst och fippla med beredaren.

Inkommande vatten i ytterhörn eller vid ytervägg har jag upplevt som ett återkommande problem varje vinter.
Har du möjlighet att låta det komma in en halvmeter från yttervägg så är det bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grytajox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.