Har nyligen bytt Hydroforpump då den andra lade av, den var äldre så trodde pumpen gått sönder men har nu bytt denna men den startar ändå inte.

Jag har ett trefas uttag som går till en "låda" med två fjädrar där man ställer in vilket tryck den ska börja pumpa samt sluta pumpa, det går sedan en kabel till pumpen.

När jag mäter på pumpen så kommer det ström, men ändå så vill den inte starta. Vad kan vara problemet?

Skulle få hjälp I slutet eller nästa vecka av rörmokaren, men skulle gärna försöka fixa det innan dess.

Mycket tacksam för hjälp.
 
Har du provat att tvinga runt pumpen för hand, utan att den är spänningssatt?
 
Har gjort detta utan någon framgång.
 
Om det går att snurra pumpen "för hand" och den inte snurrar när den är spänningssatt med 3 faser, så är det ju ett intern fel i motorn. Då återstår ju bara traditionell felsökning.
Börja med att förvissa dig om att den på ett säkert sätt är spänningslös. Kontrollera att spänningen på pumpens typskylt överensstämmer med vad du har ( antagligen 3 fas 380 eller 400V). Kontrollera att alla anslutningar är justa (rätt åtdraget?). Kolla om den är Y- eller D- kopplad? Om den är Y-kopplad, så kolla att "nolla" finns framdragna och är rätt inkopplad. Mät på motorns anslutningsskruvar, att det är samma resistans mellan L1-L2, L2-L3 och L3-L1 (vid D-koppling) eller L1-N, L2-N och L3-N (vid Y-koppling). Detta borde vara en bra start och om inget principiellt fel framkommer efter detta, så blir det betydligt mer avancerad felsökning, som måste till.
 
Redigerat:
Allt Hasse skriver är vettigt och bra utom nolla till motorn det ska du inte ha. Sämre till och med om man har det.
 
Förtydligande : jag borde skrivit :
"Om den är Y-kopplad, så kolla OM "nolla" finns framdragen och är rätt inkopplad". Rätt inkopplad är antingen på "nollbleck" eller (som GK100 påpekar) hellre isolerad. Med "N" i mätningarna vid Y-koppling menas nollblecket.
 
Men vänta!
TS skriver att: "trodde pumpen gått sönder men har nu bytt denna men den startar ändå inte"

Låter som det inte var fel på den gamla pumpen heller egentligen, utan något tidigare i elmatningen.

- Utlöst motorskydd?
 
TS skrev "När jag mäter på pumpen så kommer det ström, men ändå så vill den inte starta", så frågan att ställa sig är väl " kommer det ström på alla ställen det ska komma ström på ?" och då återstår ju inget annat än traditionell felsökning.
 
Hmmm så sant,
men vi vet ju inte vad TS mätt med för instrument eller vilka värden det var eller var [på pumpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
hsd
Byt alla 3 säkringarna till pumpen
Det rör sig troligen om en bränd fassäkring men bid mätning får man spänning genom en motorlindning och luras till ett förmodande att strömmen är ok
Rätt mätmetod är att med ett riktigt instrument mäta emellan faserna
 
Kanske en bild på motorns anslutningsdosa vore bra? Och när ändå kameran är framme, så är en bild på typskylten också bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.