Då har man varit en idiot igen.

Höll på och monterade bort en OSBskvia som satt precis framför fördelaren till golvvärmen. Tyvärr var automatskruvdragaren inställd på att skruva in och inte ut vilket resulterade att skruven går igenom OSB och in i en av golvvärmenslangarna som ligger några cm bakom osb-skivan.

Ungefär där började jag fundera på varför jag gick upp idag. *mutter*

Efter att ha analyserat det hela lite mer så har det blivit en inbuktning i röret där skruven träffade men inte hål på röret. Har provtryck med luft och jag har ej något läckage.

Dock känns det väldigt fel att fortsätta bygga in detta utan att göra något åt det.


Efter att ha googlat lite verkar det som uponor rekomenderar att sätta in en Q&E skarv vid skadan.
Skadan sitter ca 150mm över betongplattan och ytterligare 100mm högre upp kommer fördelarskåpet.

Går det att sätta en Q&E skarv trots att det är en massa andra rör runtomkring det skadade röret.


Är det bara att ta tjuren vid hornen och ringa rörmokaren eller finns det några andra bra lösningar som jag inte hittar ?

BIfogar 2 bilder på skadan.

Golvvärmerör med inbuktning markerad med penna där en skruv skadat röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmerör med inbuktning orsakad av en skruv, markerad med svart penna, i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ring
 
den stora frågan är ju om det bara är en inbuktning eller om skruven börjat borra sig in/avverkat material ?
Är det bara en tryckskada och materialet är intakt tjockleksmässigt så skulle jag bara låta det vara. Är et inte så så får man nog åtgärda.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är inte fördelen med RiR att man ska kunna byta ut slangarna lätt och enkelt? Bara dra ut ur skyddsröret.

Edit: Förlåt, såg för sent att det var ett golvvärmerör. De ligger ju inte i skyddsslang. Är skadan i fördelarskåpet eler under?
Du skrver om en OBS som är framför fördelarskåpet. Bygger du in skåpet?
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Är skadan i fördelarskåpet eler under?
Du skrver om en OBS som är framför fördelarskåpet. Bygger du in skåpet?
Skadan är mellan plattan och fördelarskåpet. Dvs där alla rören kommer upp i plattan.

Ja, skåpet blir inbyggt i väggen. Allt var klart på ena sidan av väggen med både osb+ gips när jag insåg att jag missat att sätta dit skvallerröret. För att komma åt det blev jag då tvungen att plocka ner 2 skivor gips och en osb samt en del småkottlingar.
Just i det läget när man överlycklig om att behöva göra om färdiga saker så gjorde man det hela lite värre :D

Men men, är väl så man säger. Det man inte har i huvuet får man ha i benen eller i detta fallet plånboken.
 
Innan du kapa: testa att värma ut felet. Det betyder att värma försiktigt med värmepistol (inte över 120 C). Vi gör det på jobbet med andra PEX-produkter ibland och då kan småfel dra sig tillrätta. Bara som sista försök.
 
Aha så röret där skadan är blir inte dålt/ingjutet? Gör någon form av indpektionslucka/inspektionsmöjlighet i stället.
Då kan du låta röret vara och ha det under uppsikt samtidigt som du i framtiden vid eventuellt behov kan laga då.
Jag tror jag skulle gjort så. Eventuellt köpa hem en såndär specialskrarv i förebyggande syfte och tejpa fast den på röret så att man vet att den finns och var den finns om den skulle behövas någon gång i framtiden.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Innan du kapa: testa att värma ut felet. Det betyder att värma försiktigt med värmepistol (inte över 120 C). Vi gör det på jobbet med andra PEX-produkter ibland och då kan småfel dra sig tillrätta. Bara som sista försök.
Och om du gör detta, släpp trycket i systemet före.
 
Inspektionslucka.
 
Att "värma ut felet" kan väl knappast göra att slangen blir starkare igen? Bara snyggare att titta på.

Men håller röret för en provtryckning upp till sin tryckklass så är det väl snudd på att låta det vara som det är.
 
99% säker på att du måste provtrycka med vatten, luft funkar nog inte så bra. men jag kan ha fel?
 
daugaard skrev:
99% säker på att du måste provtrycka med vatten, luft funkar nog inte så bra. men jag kan ha fel?
Det fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.