Ja, som rubriken lyder:) jag har ställt in och postat separat maskiner fast aldrig en kombinerad rikt/plan. På söndag är det daga för en Luna L39. Börjar man med planbordet? Och hur ställer man detta mot kuttern? På min planhyvel ställer jag skruvarna som håller stålen tills den hyvlar jämnt över hela bredden - men då behöver jag ju inte ta hänsyn till riktborden...
 
På samma sätt som separata. Kuttern är referens alltså inte knivarna. Plan borden har ingenting med riktborden att göra
 
Det beror nog lite på modell vad som är referens. I instruktionsboken till min rph330 står det att inmatningsbordet ska användas som referens. Kuttern ställs sen efter inmatningsbordet, planbordet efter kuttern. Utmatningsbordet ställs naturligtvis även det efter inmatningsbordet. Anledningen att inmatningsbordet väljs som referens är att man vill undvika att behöva peta på höjdjusteringsmekanismen för det.
 
Anledningen till att inmatningsbordet är referensplan på RPH 330 är att det inte kan justeras, utan bara parallellförflyttas. Kuttern, utmatningsbordet och planbordet är alla justerbara. Hur det är på Lunan vet jag inte. Det som inte kan justeras måste med nödvändighet bli det som allt utgår ifrån. På min Hammer har jag använt kuttern som referens, eftersom allt annat går lätt att justera. Om kuttern är flyttbar vet jag inte. Kolla upp vad som är fast på Lunan är mitt tips.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Manualen till L39-an beskriver hur man ställer in både rikt- och planbord och informationen om hur man justerar riktborden kommer först. Dock sägs inget om att man måste/ska gå i den ordningen.

Bägge borden på rikten är justerbara; man anger fel som t ex att borden kan stå "takformigt" eller"V-formigt" motvarandra, dvs att borden sedda från sidan tillsammans liknar ett brutet tak eller ett V.

När det gäller planbordet säger manualen rätt och slätt att det justeras mot hyvelkuttern.

(Ledsen Daniel, det hade ju varit vettigare att manualen låg hos dig än att jag drar hem den till mig.)


Även om det finns en manual har den sina brister — i varje fall i mina ögon, som inte ens är ovan när det gäller sådant — så jag blir mycket tacksam för alla former av tips, varningar och goda tänk-på-råd när det gäller postning av hyveln.

//Ronnie
 
Det där reder ni nog ut. Daniel har bra rätskivor för att undvika tak- eller V-form. Använd tillsammans med bladmått. Alternativt -Daniels maskinvattenpass är ockå trevligt och snabbare att jobba med, men det förutsätter att ni kan ställa maskinen så att kuttern är helt i våg.

Jag skulle föreslå att ni använder kuttern som referens. lägg borden 1,00 mm ovanför kutterns övre periferi (indikatorklocka). Ställ alltså inte efter eggarna, som tidigare nämnts. Planbordet ställs mot kuttern med två block med samma höjd. Jag tycker att aluminiumprofiler är trevliga att jobba med. Kolla att de har samma höjd med noggrannt skjutmått först.

Viktigaste tipset; när man mäter noggrant verkar även gjutjärn vara mjukt som gummi. När man justerar och kontrollerar måste man spänna fast alla låsskruvar så hårt som man har tänkt sig när man skall använda maskinen skarpt. Det blir ett väldigt spännande och lossande, men det får man helt enkelt köpa. Lycka till! Det kommer att gå bra. När du har fått hem maskinen är det bra med en kontroll av inställningarna.

Jo, en grej till; maskinen bör ha stått inne ett dygn innan ni börjar. Man vill inte justera in en maskin som har ojämn temperatur.
 
  • Gilla
DinGranne och 1 till
  • Laddar…
Mattias, Stort tack för värdefulla tips och nyttig information!!!

Ser fram emot det här med något som lite klyschigt skulle kunna säagas vara skräckblandad förtjusning. Skönt att jag inte gör det här ensam!

Återkommer med rapport och tar tacksamt emot ytterligare tankar och råd.
//Ronnie
 
mattiasp skrev:
Anledningen till att inmatningsbordet är referensplan på RPH 330 är att det inte kan justeras, utan bara parallellförflyttas. Kuttern, utmatningsbordet och planbordet är alla justerbara. Hur det är på Lunan vet jag inte. Det som inte kan justeras måste med nödvändighet bli det som allt utgår ifrån. På min Hammer har jag använt kuttern som referens, eftersom allt annat går lätt att justera. Om kuttern är flyttbar vet jag inte. Kolla upp vad som är fast på Lunan är mitt tips.
Så får det bli. På min egen planhyvel är kuttern fast. Ska plocka in maskinen så den är varm också!
 
Mysigt!

Vi hörs.
//Roonie
 
Jag finns på telefon om ni skulle råka i svårigheter och behöver någon att diskutera med. Jag kan inte alls garantera att det löser något problem, men ibland brukar problem bli lättare att lösa om man bara formulerar svårigheterna för någon utomstående. Lätt att man annars kör fast i sina egna tankegångar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jag finns på telefon om ni skulle råka i svårigheter och behöver någon att diskutera med. Jag kan inte alls garantera att det löser något problem, men ibland brukar problem bli lättare att lösa om man bara formulerar svårigheterna för någon utomstående. Lätt att man annars kör fast i sina egna tankegångar.
Härligt, stort tack!
//Ronnie

PS. Det här får bli en cliffhanger dessvärre, då vi bestämt att köra from torsdag 2/3 istället.

Förstår att du inte är tillgänglig på telefon då Mattias men du ska veta att ditt erbjudande uppskattas väldigt mycket. DS
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.