Lägger massivt furugolv på övervåningen i lite olika riktningar. Kommer sedan att resa innerväggar på golven. Finns det någon fara med detta, t.ex att golvet inte kan röra sig? Lämnar givetvis rörelsefog mot alla ytterväggar. Golvet skruvas i gammalt rejält bjälklag..
Har sett nybyggda hus där man gjort på detta vis, men blev fundersam när jag läste någon som avrådde från att resa innerväggar på furugolv.
Blev lite orolig nu också när jag läste dsjodin tråd om sitt furugolv som spricker isär...
 
Redigerat:
Kör på bara.
 
Risk för springor vintertid säger jag, men är du inte känslig så gasa på som sagt... ;)
 
Jonatan79 skrev:
Risk för springor vintertid säger jag, men är du inte känslig så gasa på som sagt... ;)
ok. Men jag tänker att om golvet redan är skruvat så borde det inte kunna röra sig ändå nämnvärt
 
Det spelar ingen roll för eventuella springor i ett massivgolv hur mellanväggarna sitter. Springorna som uppstår beror på förändringar i inomhusklimatet mellan sommar och vinter.
 
Jag kör nog på och hoppas på det bästa. Underlättar en del för mig om jag kan resa väggarna i efterhand...
 
BirgitS
Finns det behov av rörelsefog längs ytterväggarna när golvet är skruvat i bjälklaget, kan golvet röra sig då på ett sånt sätt att rörelsefogarna kan utnyttjas?
Undrar en som vill lära sig mer :)
 
BirgitS skrev:
Finns det behov av rörelsefog längs ytterväggarna när golvet är skruvat i bjälklaget, kan golvet röra sig då på ett sånt sätt att rörelsefogarna kan utnyttjas?
Undrar en som vill lära sig mer :)
Nä, det är frågan. Men jag lämnar 1cm för säkerhets skull...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.