Hej alla.

Jag har gått och gnagt länge nu på att bygga ett komplementbostadshus på tomten. Men har vid alla diverse designförsök kört fast vid planlösning och hur den begränsade ytan ska disponeras.
I mitt senaste utkast har jag kommit fram till att jag gräver ner en "halvkällare" så att golvnivån ligger 0,5 meter under marknivån för att kunna skänka lite extra takhöjd på loftet. Jag har valt att inte gräva ner det längre eftersom jag har haft svårt att få det att se snyggt ut utvändigt och invändigt när fönstrena ska placeras. Jag har skissat ihop lite i Sketchup nu och tänkte att det kan vara så pass moget i tankestadiet att visa för övriga för att få in era synpunkter och tankar.
Lite allmän information: jag har tänkt att gjuta in golvvärme i plattan samt dra en 4-ledar kulvert från huvudbyggnaden och dra nytta av bergvärmepumpen där. Jag har valt att lägga till två takkupor för att utöka "ståhöjden" på loftet. Det optimala hade naturligtvis varit en Funkis-kub, men det skulle dessvärre inte passa in på tomten med det befintliga 20-tals huset. Det mest har jag tänkt att göra själv, men funderar på att läga bort grävning och gjutning av plattan på 25kvm, är det någon som har någon ide om vad man bör vara beredd att betala för det? misstänker att det behöver grävas ut och fraktas bort 30-35 kubik jord och paddas 12 kubik makadam innan plattan gjuts.
3D-skiss av ett komplementbostadshus med halvkällare och två takkupor, bredvid en stående person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av komplementbostadshus med halvkällare och takkupor, bredvid en stående person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av komplementbostadshus med halvkällare, loft, och inredningslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i Sketchup av komplementbostadshus med halvkällare, loft och takkupor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett komplementbostadshus med angivna mått och inredd loftvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle nog hellre ha lågt i taket där köksdelen är och högt i tak där soffgruppen är. Planlösningen är nog inte riktigt optimal eftersom det verkar bli en del outnyttjad yta längs väggen med ytterdörren.
Har du sett denna?
https://www.byggahus.se/arkitektur/extra-stort-attefallshus bland kommentarerna finns en länk för mer info

En prisexempel på grävning och gjutning: https://www.byggahus.se/forum/smahu...t-25-kvm-med-loft.html?perpage=15#post2618954

Ett exempel på utseende som kan passa ihop med ett 20-tals hus utan att få en knepig takkonstruktion och en instängd känsla: https://www.byggahus.se/husmodeller/modulhus-linnea?s=&o=
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Ja, jag skulle nog välja att krympa badrummet (som ser överdrivet stort ut) och ha det och köket under loftet och därmed ytterdörren längre fram. Gör man på det viset kan man ha högre marknivå i bakre delen och eventuellt lägre i främre, för det är väl medelnivån som räknas?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för bra input! Ni har naturligtvis rätt att det bör vara köket som hamnar under loftet och inte "vardagsrumsdelen". Blir till att skissa om.
@BirgitS: Jo, Kyrkosjöbacken-huset har jag sett men avfärdade det lite för snabbt pga det moderna utseendet och att jag med ett sadeltak skulle få svårt att få tillräckligt med ståhöjd när man kommit upp för trappen på loftet. Men med ett Mansardtak som i Dreams & Coffee ritningarna på huset "Linnea" så skulle det eventuellt kunna gå. Vad jag tycker är lite synd är att köket blir lite intryckt i hallen och inte en naturlig del av boytan, men det kanske är så man måste göra för maximera ytan. Tack för länken till Absolutjohans tråd, har läst den ett antal gånger men av någon anledning helt missat den specificerade kostnaden på bottenplattan.

@Anna_H: Du har naturligtvis rätt att badrummet är överdimensionerat. Vill minnas att det minsta som går att få till men ändå ha det handikappsanpassat är 1,7*1,9m. Jag tänkte däremot att det kunde vara bra med ordentligt med platts för att kunna hantera tvätt och tork. Nu när jag tänker på det så är det framförallt torkning av kläder/hängmöjligheter som drivit det stora badrummet. Några tankar på hur man skulle kunna få till det smidigt i ett mindre badrum mottages gärna :) Likaså ska jag se om jag kan vrida och vända på det hela för att disponera ytan längs ytterdörrsväggen bättre.
 
BirgitS
Ja, man får göra en hel del kompromisser när det gäller att klämma in mycket funktion på liten yta. Med Kyrksjöbacken-husets planlösning i stort skulle du kunna ha jord upp till ett rätt högt sittande fönster på badrums/kökssidan och så gräva ner på vardagsrumssidan och få högre i tak inne utan att överskrida den genomsnittliga nockhöjden eller behöva marklov.

En tvättpelare med tvätt och tumlare tar inte så står plats. Vill man kunna hänga tvätt kan man sätta upp en duschdraperistång tvärs över rummet.
 
En sån där minimaskin som är kombinerad tvättmaskin och torktumlare? De är bara 34 cm djupa. Och en vanlig lös torkställning som man ställer i badrummet, köket eller ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.