Vi har fått lite problem med uppkopplingen på wifi i lägenheten. Vi bor i ett flerfamiljshus med ganska många wifi-nät som jag gissar stör en hel del.... Svårt att hitta kanaler som inte blir dubblerade... Jag har en ganska gammal router (2011 eller nåt...). Vi har en hel massa prylar som ska koppla upp sig. Sammanlagt tre PC, fyra iPhones, två ipads, dammsugare, två apple-tv, en osv. Dessutom en del prylar som är trådade, tv, digital-tv, nas osv.
Nu har jag två spår för att lösa det... Antingen en värsting router (asus) eller en apple time-capsule. Fördelen som jag tänker med applespåret är att kunna använda den som NAS och att det är rätt mycket appleprylar i vår familj. Dessutom det som apple är lite känt för - enkelt att använda....

Kan man få lite input på sina tankar? Har ni någon erfarenhet av Apples routerlösningar?
 
Redigerat:
Apple har slutat utveckla sina AP:ar. Står ni ut med att de är lite daterade är de okej. Har en TC sedan några år tillbaks och den fungerar bra. Jag använder den mest som backupdisk, inte som NAS. Tveksam om disken presterar något vidare om flera vill läsa skriva /läsa samtidigt.
 
Apple har troligtvis stoppat utvecklingen av egna WiFi-produkter. Vi vet inte än. De är dock helt uppdaterade enligt senaste AC-standard hårdvarumässigt och kommer fortsättningsvis att uppdateras för andra mjukvaruprotokoll under 802.11xxx.
TimeCapsule som NAS funkar, men är ingen prestandalösning trots att det sitter en serverklassad disk i den. TCs huvudsyfte är att göra backup av OS X/macOS-klienter, vilket den gör effektivt eftersom den interagerar med klientens lokala TimeMachine. Som NAS verkar det vara CPUn i den som är flaskhalsen. Apple ersätter snart sitt filsystem i klienterna och då behöver allt vad gäller backup av klienter göras om från början. Nuvarande upplägg mjukvarumässigt blir helt utgånget.

- Om du skall investera i ny WiFi, satsa på något "tråkigt" utan lull-lull, typ Unifi. Apples prylar (iOS, mac, appleTV) följer strikt nätverksstandard, så extrafunktioner ger inget extra förutom problem. Konsumentroutrar med kromlister, turbo och dubbla avgasrör KAN fungera utmärkt, men erfarenheten är att alla extra funktioner bara ger besvär. Ett tydligt tecken är att ju fler antenner på routern, desto större risk för problem. ;)
- Glöm mesh-teknik. EUs radioregler sätter käppar i hjulen. Vi har för låg tillåten sändarstyrka för att mesh skall kunna funka bra. Du behöver alltså dra Ethernet-kabel till varje WiFi-sändare från huvudroutern.
- Routern skall klara NAT-PMP för att Apples "smarta tjänster" skall bli effektiva.
- En vanlig billig konsument-NAS från Synology, QNAP m.fl. brukar fungera utan några som helst problem. Låt denna vara mediacentral med t.ex. Plex kombinerat med samma Plex-klient i AppleTVn. TimeMachine-backuper till denna NAS fungerar lika som mot en TimeCapsule, men något tröttare.

/Johan, Apple-konsult
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Apple har troligtvis stoppat utvecklingen av egna WiFi-produkter. Vi vet inte än. De är dock helt uppdaterade enligt senaste AC-standard hårdvarumässigt
Mig veterligen sitter det Broadcom 4360 i dagens Time-Capsule, och det stöder inte den senaste AC-standarden och klarar tex inte av mu-mimo.

Däremot håller jag med dig i det du skriver om hemmaroutrar med "häftigt" utseende :)
 
Jag bytte nyligen ut min Time Capsule (senaste versionen) som jag har haft ett par år mot en ny Asus AC-RT88U.

Jag har varit hur nöjd som helst med Apples router innan, finns nog ingen router som slår den stabiliteten. Den enda anledningen till att jag bytte var att jag nyligen flyttat till villa och tyckte mottagningen ute i trädgården var ganska dålig. Det blev en stor skillnad efter bytet.
Men nu har jag en stor ful svart låda med 4 antenner som jag har gömt undan istället för Apples router som man gärna har synlig :)
 
Justja, glömde svara på TS frågor:

Likt Prichard har jag också med stor framgång använt Apples routrar tidigare, men de senaste åren har jag använt diverse andra lösningar och det har i regel också fungerat bra. Min Time Capsule är fortfarande ansluten till mitt nätverk (med NAT avstängt och kopplad via kabel till min router) för Time Machine, men allt annat sköts av andra enheter. Jag känner inte att jag har tappat någon funktionalitet sedan jag slutade använda TC som router, däremot har jag fått bättre täckning och (ännu) högre wifihastigheter. Jag skulle inte köpa en Apple-router idag.

Som Johan skrev så funkar de flesta NAS-burkar förträffligt även när det finns macar i nätverket.
 
TowaTei skrev:
Mig veterligen sitter det Broadcom 4360 i dagens Time-Capsule, och det stöder inte den senaste AC-standarden och klarar tex inte av mu-mimo.
...
Helt rätt. Den hade jag helt ignorerat, men det beror nog på att Apple har valt att inte ha stöd för det i klienterna. Inte ens de nyaste.
Om man har minst två MU-MIMO-enheter kan du ju få användning för det för dessa, men det ger ju ingen som helst fördel för övriga enheter. Denna understandard har väl bara med tidsdelning att göra?
 
Det var ju skönt att höra att antenn-monstren inte är fullt så bra som de "ser ut" att vara... ("Ju fler antenner desto mer krut...")
Ett av skälen att välja Apple är ändå utseendet - det är lite enklare att sälja in en snygg lösning hemma eftersom den väl funkar bäst av att stå framme...

Jag har idag en gammal NAS som egentligen klarar av det vi använder den till dvs streama filmer av allehanda format till Apple TV och Infuse (4). (Det som möjligen knasar lite är att den inte kan sitta var som helst i mitt lilla nät för att jag ska kunna nå den...)
"Unifi" - jag får nog googla lite... (har mest kollat på Asus som alternativ eftersom det är det jag kör idag... )
 
Johan Gunverth skrev:
Helt rätt. Den hade jag helt ignorerat, men det beror nog på att Apple har valt att inte ha stöd för det i klienterna. Inte ens de nyaste.
Om man har minst två MU-MIMO-enheter kan du ju få användning för det för dessa, men det ger ju ingen som helst fördel för övriga enheter. Denna understandard har väl bara med tidsdelning att göra?
Ja de ligger efter konkurrenterna på den punkten. Lite märkligt, Apple brukar hålla sig långt framme när det gäller wifi och framförallt MacBook-serien är riktigt bra wifiprylar, MacBook Pro är ju en av få laptops som har 3x3 antenner och dessutom med bra prestanda. Därför blev jag förvånad när de nya MBP-modellerna inte innehöll någon wifiuppdatering jämfört med föregångarna.

Just mu-mimo handlar om att flera enheter kan prata samtidigt, och det kan ju ge skjuts även åt de ickekompatibla enheterna eftersom de inte behöver vänta lika länge på sin tur när de andra totalt inte tar upp lika mycket airtime som de annars skulle ha gjort. Än så länge fungerar det enligt min erfarenhet bättre i teorin än i praktiken.
 
TowaTei skrev:
?.. Än så länge fungerar det enligt min erfarenhet bättre i teorin än i praktiken.
Kan vara det Apple har insett också. De uppdaterar rätt ofta protokollstöden på WiFi-sidan, men MU-MIMO lyser med sin frånvaro i tech-bulletinerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.