L-OFast skrev:
Det ska bli spännande att följa tråden och se vad ni har kommit överens om...
Jag förstår inte frågan kring "vad man kommit överens om". Uppenbarligen har man avtalat att att väggen ska plattsättas. Det behövs varken mer eller mindre än så.
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Jo i första stadiet har man avtalat att väggen ska kaklas, med vilket kakel, och hur betalning ska göras ocksåvidare. Sen skulle ju kakelkillen komma och foga på morgonen idag och då skulle de berörda komma överens om vad som skulle göras göras om och göra rätt eller komma överens om en annan lösning. Det var det jag var nyfiken på.
 
SBH skrev:
är väl 90% som använder snöre
En riktig plattsättare använder inte ens snöre....endast om det är extremt tunga plattor. ;)

För övrigt enl bilderna så är den där plattsättningen def INTE gjord av en plattsättare, det är under all kritik.
Betala inte en krona, och ta dit en annan riktig plattsättare!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Känns ofta som dom firmorna som finns på Service finder och liknande är där för att dom inte får jobb dom vanliga vägarna, bra hantverkare har kalendern bokad bara på bra rykte.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
L-OFast skrev:
Jo i första stadiet har man avtalat att väggen ska kaklas, med vilket kakel, och hur betalning ska göras ocksåvidare. Sen skulle ju kakelkillen komma och foga på morgonen idag och då skulle de berörda komma överens om vad som skulle göras göras om och göra rätt eller komma överens om en annan lösning. Det var det jag var nyfiken på.
Misstänker att Mathias menar att om man kommit överens om att väggen ska plattsättas så borde det ingå att det ska vara rakt, snyggt, fogat och klart. Man borde inte behöva speca att fogarna inte ska vara för ögat ojämna och sneda eller att vissa plattor inte ska bukta ut 5 millimeter jämfört med resten eller att fogen längs samma kant inte ska vara 3 millimeter i ena änden och 8 millimeter i andra änden trots rak kant. Som lekman kan jag ju säga att även jag hade förutsatt att det inte behövde nämnas i avtalet... Tydligen har man då fel, vilket är skrämmande.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Absolut ska man förvänta sig ett snygt och prydligt arbete.
Jag försvar inte på något sätt arbetet som gjorts. Hade man tagit referenser på tidigare jobb utförda av denne plattsättare hade det kanske lyst igenom vad denne gick för.
Det är olyckligt att man ska behöva utsättas för oseriösa så kallade yrkesmän.
Jag hoppas att alla som läst den här tråden har förstått att det är viktigt att vara kritiska och verkligen ska kolla sina hantverkare.

Tillbaka till trådskaparens problem.
Jag tycker att ni ska påpeka de brister ni har hittat för kakelsättaren och be honom göra om eller att ta sina saker och lämna ert hem med en läxa om att det inte går att gena till ett bra hantverk.
Och angående ert kök så får ni göra klart det själva eller ställa er i kö till ett seriöst företag som är pålitligt och som kan uppvisa goda referenser.
 
Anser mig själv ha tummen hyfsat nära mitten av handen och jag har bara försökt en gång med kakling av liknande köksvägg. Jag vågar påstå att mitt första försök blev bättre än det där.

Det är en sak om det ser lite halvsnett ut när man själv gjort det men när man betalat ett "proffs" för att göra det ska det väl för fasen inte se ut så?
 
L-OFast skrev:
Absolut ska man förvänta sig ett snygt och prydligt arbete.
Jag försvar inte på något sätt arbetet som gjorts. Hade man tagit referenser på tidigare jobb utförda av denne plattsättare hade det kanske lyst igenom vad denne gick för.
Det är olyckligt att man ska behöva utsättas för oseriösa så kallade yrkesmän.
Jag hoppas att alla som läst den här tråden har förstått att det är viktigt att vara kritiska och verkligen ska kolla sina hantverkare.
Håller med! Min citering av din text var inte menat att hävda att du försvarade något, det var mer för att din text var ett svar på vad Mathias skrev och det blev en naturlig citering. Sorry för eventuellt missförstånd! :)

Det jag kan tycka vara lite märkligt och ja, skrämmande, är att man i vissa trådar får intrycket av att man som kund inte har några egentliga möjligheter att inte betala för sådana här jobb, just för att man inte har ett avtal på att det ska vara snyggt utfört. Att det inte står i några byggnormer eller regler att saker och ting ska sitta rakt och rätt. Ungefär som att man måste nöja sig om skiten sitter fast och inte går att skada sig på. Med andra ord att man måste acceptera ett sånt här skitresultat om man inte avtalat om att sådana här brister inte accepteras. Men är det verkligen så? Skulle det här resultatet godkännas vid en besiktning exempelvis?
 
Är det inte så att det ska vara fackmannamässigt gjort? Och det tycker inte jag. Vad en besiktningsman skulle säga? Ingen aning. En besiktning görs ju inte förän när allt är klart och då kan vissa saker trollas bort samtidigt som vissa skulle vara lika om inte mer uppenbara. Så antagligen så skulle det synas ner?
 
Han måste varit full eller kraftigt bakfull! Riv ner och gör om skulle jag sagt. Vill han inte skicka hem honom och ta dit någon som gjort saken tidigare... :(
 
L-OFast skrev:
Jo i första stadiet har man avtalat att väggen ska kaklas, med vilket kakel, och hur betalning ska göras ocksåvidare. Sen skulle ju kakelkillen komma och foga på morgonen idag och då skulle de berörda komma överens om vad som skulle göras göras om och göra rätt eller komma överens om en annan lösning. Det var det jag var nyfiken på.
Ok, då förstår jag, jag trodde du hänvisade till dåtid, dvs vad man ursprungligen avtalat. Nu förstår jag bättre.
 
nikasp
Jag uttryckte mig lite dåligt men menade mer att har man anlitat Kina-Åkes Bygg och Video för småslantar så kanske man får räkna med tveksam finish. Fast egentligen borde man inte det. Jag som privatperson kaklar noggrannare och rakare men har också oftast mycket tid på mig om det krävs. Fast en yrkesman borde kunna göra snyggt och snabbt.

useless skrev:
Ja, jag förstår inte heller vad man skulle ha kommit överens om?
 
Det var verkligen inte ett vackert utfört arbete. Att kapa i nederkant?? Hur tänkte han där?
 
nikasp
Det missade jag! Det kan man ju undra :)

Chrissofsweden skrev:
Det var verkligen inte ett vackert utfört arbete. Att kapa i nederkant?? Hur tänkte han där?
 
Firman verkar ha sjickat till dig praktikant. De måste oxå lära sig jobbet men helst inte med ditt kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.