Hej.

Ska bygga Atterfall några meter från vårt hus, med dusch, toa och litet kök. Behöver koppla in el, avlopp och vatten.

Har några frågor:

1. Behövs något tillstånd eller anmälan till kommunen för att koppla samman avloppet med husets avlopp (som redan är anslutet till kommunala avloppet sedan +20 år)? Tänkte gräva ner avloppsröret under marken på frostfritt djup, borra in mig i krypgrunden där röret möter upp det stora husets avlopp.

2. Hur kopplar man bäst på inkommande vattnet och vilken dimension ska man använda? 22mm? Jag tänkte ha en liten vv-beredare inne i attefallaren, så det blir bara kallvatten indraget. Min tanke är att gräva ner röret på frostfritt djup, men hur gör man på bästa sätt? Paketerar man röret i en liten isolerad kista eller ska man använda slang?

3. När vattenledningen kommer upp ur marken och in i attefallaren, hur gör man bäst för att vattenledningen inte ska frysa sönder de där -20 dagarna på vintern? Kör man en elslinga? Eller håller ett rejält varv med isolering?

4. Samma fråga som i #3, fast för avloppsröret.

5. Gällande elen tänkte jag lägga på en separat säkring i stora husets elskåp. Frågan är vilken kvadrat på kablarna och om det räcker med 10A eller om man måste dra in 16A. Kommer vara ett litet hushåll därinne för en person och man vill inte att propparna ska skjuta av hela tiden. Ska man kanske ta 2,5kvadrat och dra in, sen montera en liten elcentral inne i attefallaren som fördelar ut strömmen på 10A?

Tacksam för alla inputs och konstruktiva svar! :)
Mvh
 
3. En PEM-slang tål att det fryser i den, så det är ingen katastrof om det händer. Men för att ha vatten när det är kallt ät det bra att isolera slangen och stoppa i en värmekabel sista biten.

4. Avloppsrör står det aldrig vatten i om de är korrekt utförda utan bakfall. Det behövs ingen isolering eller värmekabel där.

5. Jag antar att du skall ha tre faser in. Planerar du att ha en riktig spis där? Med spis elvärme och varmvattenberedare är det möjligen lite knappt med 10 A. Skall du bara ha någon liten bänkspis räcker det troligen med 10 A. Skall man vara noga så beror det på avståndet till huset om det räcker med 2,5 mm² kabel till 16 A. Det är väl ingen större poäng att dra tunnare i alla fall.
 
Om båda husen är tänkta som bostads hus ska de antagligen ha separata elabonnemang, kolla med din elnätsägare.
 
Hur skall stugan värmas upp?

Om vi antar att du skall ha någon form av spis i köksdelen i stugan, och elvärme. Då bör du dra fram 16A till stugan, och det kan bli nödvändigt att säkra upp ditt abonnemang. Och du bör ha en central med jordfelsbrytare i stugan. Dvs, det måste finnas jordfelsbrytare, men lite krystat kan den matas via jordfelsbrytare i huvudbyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.