Hej,
Idag var jag på elgiganten och tittade på spisar med induktionshäll. Det visade sig att alla var utrustade med Norwesco-kontakt.

Det fanns en liten anvisning på baksidan på hur det skulle kopplas om.för trefasanslutning.

Räcker det med nödig kännedom för att byta sladden på spisen?
 
Det borde väl vara ok eftersom det inte är fråga om fast installation. Du kanske behöver en ny kabel. När jag hjälpte en bekant att installera hans nya häll från elgiganten var den försedd med en treledare. Vidare var den försedd med en klisterlapp som angav att den monterade sladden endast fick användas i Norge.
 
Vanlig fråga tror bo.s har svarat tidigare en spis för norge är väll en nödlösning i Sverige?
 
Andreas_kalmar skrev:
Vanlig fråga tror bo.s har svarat tidigare en spis för norge är väll en nödlösning i Sverige?
Om spisen till skillnad från vad Magnu skriver inte går att koppla om till flera faser är det en nödlösning i Sverige utom i lägenheter med enfasanslutning. Opraktiskt att de säljs med fel kabel, men går den att koppla om är det ingen nödlösning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Avemo skrev:
...Vidare var den försedd med en klisterlapp som angav att den monterade sladden endast fick användas i Norge.
Varför ända in i humhum säljer de den här i Sverige då?
Är de helt desparata?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Ofta är den där norwesco-kontakten kopplad till två olika fas-ingångar, och i så fall går det att koppla om till ett perilex-uttag också.
Men har man otur finns det endast en enda 230V fas-in som vill ha bortåt 20-25A och då blir en koppling till 16A avsäkrat perilex en dålig nödlösning.

Det är bara att kolla in inkopplingsanvisningar och/eller märkplåt, för att få reda på hur det är.
 
Mikael_L
magnu skrev:
Hej,
Idag var jag på elgiganten och tittade på spisar med induktionshäll. Det visade sig att alla var utrustade med Norwesco-kontakt.

Det fanns en liten anvisning på baksidan på hur det skulle kopplas om.för trefasanslutning.

Räcker det med nödig kännedom för att byta sladden på spisen?
Ja du kan byta kontakt själv.

Den fasta, behörighetskrävande, installationen slutar med perilex-uttaget på väggen hemma hos dig.
Sen är det dig helt fritt att byta stickproppar på anslutna apparater hur mycket du vill.
Jag du får t.o.m bygga om spisen precis hur mycket du vill, eller tillverka en helt egen spis utav de delar du själv vill ha och får tag på. :)

Men däremot får du inte sätta en egenbyggd eller ombyggd spis på marknaden utan CE-märkning. Dvs du får inte börja sälja dina egenbyggda spisar.
Gråzonerna i detta fall kommer handla om ifall det är en CE-provningskrävande åtgärd att bara byta stickpropp, och ifall det är att sätta produkten på marknaden ifall du t.ex. ger bort den, eller bara har ett enda exemplar du säljer.
Men nu handlar inte din fråga om CE-märking eller att "sätta produkten på marknaden" :surprised:, så det korta svaret är helt enkelt: "Ja, du kan byta stickpropp själv."
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fast garanti på hällen ges nog inte om man ändrar den själv? Enligt IKEA så fick jag inte fixa det på deras häll eller ugn
 
KnockOnWood skrev:
Varför ända in i humhum säljer de den här i Sverige då?
Är de helt desparata?
Nej, det har nog att göra med att elgiganten är ett norskt företag. De sparar pengar på att bara ha en artikel i sortimentet så får kunden ta den smällen som blir. Eftersom kunderna bara tittar på priset (svårt att göra något annat för en sällanköpsvara som spis) så får man mer affärer på ett lågt pris (som folk tittar efter) än korrekt sladd för Sverige (som folk inte tittar efter).

Ekonomiska teorier förklarar det mesta... ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Elg. brukar också ha norska vattenkopplingar (3/4" istf 1/2") på diskmaskiner så man måste köpa en adapter som de säljer. Kan den norska marknaden vara större? Annars borde det ju vara tvärt om.
 
imported_Benno skrev:
Elg. brukar också ha norska vattenkopplingar (3/4" istf 1/2") på diskmaskiner så man måste köpa en adapter som de säljer. Kan den norska marknaden vara större? Annars borde det ju vara tvärt om.
Tja, det är en bra fråga... Jag vet inte hur stor del av den norska marknaden som Elkjøp har men de är "rimligt" stora som man skulle sagt i Norge.

Men det kan ju bara ha med var man har sin hemmabas att göra. Jämför Hornbach. Hur många underliga tyska grejjor kan man inte hitta där om man går och letar i hyllorna. Fast affären är i Sverige...
 
Spishällen är väl CE märkt i alla beskrivna anslutningsalternativ. Om man däremot förändrar produkten genom att koppla om inne i apparaten med egna "ubåtar" för att dela upp "plattorna" mellan olika faser, då försvinner naturligtvis CE godkännandet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men däremot får du inte sätta en egenbyggd eller ombyggd spis på marknaden utan CE-märkning. Dvs du får inte börja sälja dina egenbyggda spisar.
Gråzonerna i detta fall kommer handla om ifall det är en CE-provningskrävande åtgärd att bara byta stickpropp, och ifall det är att sätta produkten på marknaden ifall du t.ex. ger bort den, eller bara har ett enda exemplar du säljer.
Om jag kommer ihåg rätt exkluderas stickproppen ur CE-direktivet.

Däremot blir det en intressant juridsk tvist på det hela.

Elgiganten säljer en spel med fel stickpropp, utan instruktioner om hur man ska byta. Konsumenten flyttar över sin gamla 4-ledars perilexsladd från den gamla spisen (utan nolla). Spisen brinner upp! frågan är om det är konsumenten eller elgigantens fel.
Det sitter stora skyltar på alla spisar att de rekommenderar behöriga elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Andreas_kalmar skrev:
Fast garanti på hällen ges nog inte om man ändrar den själv? Enligt IKEA så fick jag inte fixa det på deras häll eller ugn
Det där anser jag är en våldsam övertolkning. Om det dras till in spets rättsligt så tror jag inte det håller att en garanti faller med att man klipper bort en stickpropp eller byter den.

I alla fall inte om man inte har en blind, och stum försupen advokat som tar svart betalt av motparten.
 
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, det är en bra fråga... Jag vet inte hur stor del av den norska marknaden som Elkjøp har men de är "rimligt" stora som man skulle sagt i Norge.

Men det kan ju bara ha med var man har sin hemmabas att göra. Jämför Hornbach. Hur många underliga tyska grejjor kan man inte hitta där om man går och letar i hyllorna. Fast affären är i Sverige...
Massor, säger tommib som gillar att handla där :)


Mer on topic, det är konsumentens fel om butiken rekommenderat en elektriker för att sköta omkopplandet och du inte använde dig av en. Man kan argumentera att förutsättningarna för att koppla in hällen inte var uppfyllda i och med avsaknaden av nolla. Om man skruvar dit en Perilexpropp enligt konstens alla regler och pluggar in i sitt perilexuttag i hemmet, som av en händelse saknar nolla, så är man lika rökt för det. Det är din anläggning och ditt ansvar (även om de flesta konsumenter inte har en aning om hur man ska göra för att ta reda på om det finns nolla). Perilexuttag ska vara fullkopplade, men som sagt, din anläggning....

I och med att Elgiganten beskriver alla inkopplingsalternativ tydligt på hällen (för en insatt person) så kan jag inte se att de skulle kunna klandras för att kunden kopplar fel. De har ingen skyldighet att förenkla in absurdum. Jämför t.ex. Biltema och bromsbelägg eller liknande.

Att de inte förenklar processen däremot, det kan man tycka massor om....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.