Hej!

jag funderar på att köpa gräsklippare och har kommit så långt att jag bestämt mig för en med mulcher (bioklipp) funktion. Dvs den klipper av gräset, finfördelar det och låter det ligga på gräsmattan som gödning.

Jag vill också ha en självgående - min fru vägrar klippa annars.

Nån här som har erfarenhet av sådana? vilket märke isåfall?

Just nu funderar jag på en stiga Euro 50 S - för 3195:-

Nån som har nått annat förslag i samma prisklass? eller som har testat stigan?


 
Smogz skrev:
Dvs den klipper av gräset, finfördelar det och låter det ligga på gräsmattan som gödning.
Det där med gödning åt gräsmattan är en uppfinning av gräsklippartillverkarna..
Visst tas ett grässtrå som är klippt flera gånger upp snabbare av gräsmattan, men nån gödning e det inte..
Satsa på en klippare med uppsamlare i stället så du kan hålla gräsmattan luftig.

Jag är kanske lite färgad, för vi säljer Partners gräsklippare där jag jobbar..
Men de har en väldigt prisvärd klippare som heter 4051SD
kostar runt 2600:-
Den har 4hk motor, uppsamlare, drivning och mulching (bioklipp)
Lägg sedan till ca. 1000kr så får du en 6,5hk motor med samma funktioner + sidoutkast och 5cm bredare klippbredd.
 
Köpte själv en gräsklippare för en vecka sedan

Blev en Klippo med öppsammlare ej denna "finfördelnings" -teknik av gräset.

Köpte detta märke för att det ska tydligen vara jäkligt bra eller åtminstone har varit, svärfar har haft sin i nästan 30år min egen far har hunnit averka en del olika märken som varit bra i motor men karrossen rostade sönder på hans förra en stiga, nu köpte han någon plast-skit som funkar bra, men går väl sönder om något år igen.

Får säga att klippon var välldigt tystgående mot vad jag är van med (är säkert de felsta nya gräsklippare) men den där uppsammlaren var rena skiten.. han väl klippa 20-30m sedan var den smäckfull, visserligen första klippningen för året så jag dömmer inte ut den helt utan att provat den igen, men det blir säkerligen många tömmningar på en stor gräsmatta.


Så mitt råd är, betala inget extra för att det är "finfördelar" -teknik, köp endast uppsammlare om du har liten gräsmatta eller vill springa många ggr

går naturligtvis att ta bort uppsammlaren och köra utan, jag köpte denna modell eftersom det var "självdrift" och det var den billigaste 4500kr =(
 
Fisketorp skrev:
Köpte detta märke för att det ska tydligen vara jäkligt bra eller åtminstone har varit, svärfar har haft sin i nästan 30år min egen far har hunnit averka en del olika märken som varit bra i motor men karrossen rostade sönder på hans förra en stiga, nu köpte han någon plast-skit som funkar bra, men går väl sönder om något år igen.
I dagen klippare är det motorn som håller sämst.. dom är tillverkade för att gå ett visst antal timmar.. För 10-20 år sedan var dom inte det, utand det var chassit som va svagaste delen.. Då var inte motorerna "snålbyggda"..
Enligt en gräsklippar tillverkare så trodde han att man skulle kunna avverka 4 motorer innan chassit va kasst på dagens modeller.. dvs runt 20-25 år eller nått
 
Förra året köpte vi en självgående med uppsamlare, den såldes nu iår till förmån för en Partner 4051SD. Otroligt bra maskin och mulcher/bio funktionen är värd guld. Priset för denna fantastiska maskin var 2695 på Eko. Visst äre bra med uppsamlare, men det är nog bättre till mindre tomt, hos oss kunde man gå ett varv sen vare bara springa o tömma, å gräs förmultnar inte precis jätte fort. Men som sagt, denna maskin har både uppsamlare o mulcher/bio.
Jag har döpt om maskinen till Labero klipparen eftersom gräset går upp i rök med mulcher/bio funktionen :D ;D
 
Ni som förespråkar uppsammlare: Vad gör ni av allt gräsklipp?

Vet att gödningssnacket om mulcher tekniken är en sanning med modifikation och att gräsmattan nog skulle må bättre av att gräsklippet togs bort, MEN det blir ju sådana mängder.

/Gojan
 
Skrev detta i en annan tråd tidigare:
Jag vill tipsa om vår klippare, en bensindriven McCulloch Edition 1 för 3895:- på Bauhaus. Den är självgående och har både uppsamlare och mulcherfunktion och efter två säsonger är vi mycket nöjda!

Vi har drygt 1000kvm sluttande tomt med buskar och träd överallt, så handjagare, batteri eller sladd var aldrig ett alternativ för oss.
Vi använder bara uppsamlaren om gräset är högt, annars funkar mulcherfunktionen perfekt.

Tänk på att läsa instruktionsboken ang bensintyp och oljebyte, har läst om flera som sabbat sina gräsklippare för att de inte gjort enligt rekommendationerna.

Man blir förresten grön om fötterna (menar inte bokstavligt... ::)) när man kör mulcher, så ett par "gräsklipparskor" är att föredra. :)
 
Popetoteror skrev:
Förra året köpte vi en självgående med uppsamlare, den såldes nu iår till förmån för en Partner 4051SD. Otroligt bra maskin och mulcher/bio funktionen är värd guld. Priset för denna fantastiska maskin var 2695 på Eko. Visst äre bra med uppsamlare, men det är nog bättre till mindre tomt, hos oss kunde man gå ett varv sen vare bara springa o tömma, å gräs förmultnar inte precis jätte fort. Men som sagt, denna maskin har både uppsamlare o mulcher/bio.
Jag har döpt om maskinen till Labero klipparen eftersom gräset går upp i rök med mulcher/bio funktionen  :D ;D
I vilken Eko-butik köpte du den? I Halmstad möjligtvis?

Gojan skrev:
Ni som förespråkar uppsammlare: Vad gör ni av allt gräsklipp?

Vet att gödningssnacket om mulcher tekniken är en sanning med modifikation och att gräsmattan nog skulle må bättre av att gräsklippet togs bort, MEN det blir ju sådana mängder.

/Gojan
Jag slänger allt gräs på komposten vi har här på gatan där jag bor..
Blir väl kanske 2-3 fulla skottkärror per klippning..

//Miicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.