Tja!

Har köpt ett massivt furugolv som jag tänkte skruva på nån slags regel/underskiva. Jag vill minimera höjden (med tanke på låga element och dylikt) varpå jag helst undviker vanliga reglar. Har förstått att man kan använda sig av plywood men undrar nu om det går lika bra att skruva på osb-skiva?

Mvh, nybörjare_90 :rolleyes:
 
Vad är det för golv du köpt och vad är det för avstånd på reglarna i bjälklaget? Kan du inte lägga golvet direkt på bjälklaget?
 
Golvet är från Siljan och är 20 mm högt. Just nu finns det inga bjälkar utan bara ett naket betonggolv. Kan vara värt att veta att jag bor i bostadsrätt, andra våningen.
 
Ett elastiskt och stegljudsdämpande parkettlim borde gå rätt bra här. Bona r848 har jag själv använt när jag limmat massivt golv på betongplatta. Vet att sikabond har några passande lim också. Garanterat lägsta bygghöjden. Annars behöver du ha airolen eller annan stegljudsmatta under för det kommer knarra nå djävulskt annars och grannen under kommer hata dig.
 
Skruven kommer inte att fästa bra alls i osb skivan! Jag körde med 15mm byggplywood samt en limsträng på undersidan av varje golvplanka i bakkant( alltså på sama ställe som skruven kommer ut och ner i plywooden) la 3ndast plast och lumpapp under plywooden, inget knirr eller knarrar ännu...
 
  • Gilla
Daniel Berge och 1 till
  • Laddar…
klarar sig höjden om du lägger 20mm råspont eller panelbräda på cc60. Borde bli bättre att skruva i än osb
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Lim? Har inte ens slagit mig, har fattat det som att man *självklart* ska skruva. Men det lät ju onekligen snabbt och enkelt att limma. Vågar jag? Hehe
 
Första gången jag gör det här men nog skulle det vara bäst om skruven får fästa i nåt ordentligare än 10 mm osb. Tack för tips! Ska överväga!
 
Limmet var väldigt lätt att jobba med. Typ som gummi, täcker alla ojämnheter och extremt lite kladd. Vi använde babyservetter för att torka bort överflödigt. Golvet blir väldigt stumt och tyst, reducedar bort nästan allt trumljud. Enda nackdelen är att det var dyrt. Men förmodligen billigare än att köpa plywood och lägga under. Kanske inte billigare än osb men det har du ju valt bort ändå!
 
Men vad menade du om airolen el.dyl, hade du det under? Eller menar du att det krävs utifall att jag skruvar?
 
Om du skruvar behövs det som avjämning av underlaget och som skydd mot stegljud för din granne under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.