Du bör kanske plocka bort den sista bilden för egen skull. Men regbokstäverna stämmer alldeles fantastiskt bra med bilens förmodade åsikt om lastningen. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Påminner lite om när jag hämtade innertaket till övervåningen. Huntonit där varje paket vägde 13kg och det var ca 50 paket. Kändes skönt att man hade en Chrysler stow'n'go så att den mesta vikten hamnade mellan axlarna.
 
Dalbotös skrev:
Du bör kanske plocka bort den sista bilden för egen skull. Men regbokstäverna stämmer alldeles fantastiskt bra med bilens förmodade åsikt om lastningen. :)
Jag tycker numret stämmer bra med vad en del andra människor tycker om bilen :D

Då var det kök. Var helt insnöad på valnöt, ville ha något som bröt mot det vita taket och väggarna.
Och hade satt in garderober från Ikea i gamla huset med lucka Stockholm i valnöt som vi tyckte var väldigt snygga.
Visade sig inte vara helt lätt att hitta tillverkare med valnöt i sortimentet, då de flesta kökstillverkare gjorde 90 % av sina kök i högblankt vitt, vet inte om det har ändrats idag?

Några få av de större tillverkarna hade valnötsluckor men alla hade stommar som var vita, vilket inte godkändes av den äkta hälften och jag var nog böjd att hålla med henne i just detta fallet. Hittade emellertid 2 mindre leverantörer som kunde tillgodose behovet. Valet föll på Ryssby kök i småland, de hade en underbar amerikansk valnöt som vi föll pladask för.

Ritade själv hur jag ville att det skulle se ut, och jag bollade detta med tillverkaren som kom med lite praktiska saker att tänka på, så nedan är förslaget

Ritning av ett kök med måttangivelser, inkluderar överskåp, luckor och en integrerad diskmaskin, allt angivet i massiv valnöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning

Ritad illustration av modernt kök med valnötsluckor, inbyggda vitvaror och köksö med höga stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy 1 skåp

3D-ritning av kök med valnötsluckor, vita väggar, och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy 2 skåp

Datorrendering av köksdesign med valnötsskåp, svart fläkt och spishäll samt vita väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksö

Höjden på köket är 2700 mm. Dvs helt omöjligt att använda översta skåpsraden om man inte heter Shaq, men det skulle se konstigt ut att ha standardhöjd då livet är 2650 mm. Dvs överskåp ska användas till att förvara presenter från svärmor.

Då sätter vi upp lite stommar,

Installation av valnötsköksskåp mot vita väggar, med osynliga kablar och nivåinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första skåpet är det svåraste.

Köksrenovering i process med installation av vita och valnötsfärgade skåp och konstruktionsmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara att mata på

Delvis installerade valnötsköksskåp i en rumshörn med stege och färgburk framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterat valnötskök med höga skåp nära taket i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterade valnötsköksskåpstommar och luckor mot vit vägg, verktyg syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valnötskök med överskåp och synlig arbetsbänk under installation, vattenkran och nivåmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt kök med valnötsluckor och en vit bänkskiva, infälld diskho, utan handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valnötskåp mot vit texturerad takkant nära trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tight mot taket så den gamle hyvlen fick plockas fram, ett underskattat verktyg.

Köksinredning med valnötsluckor och vita bänkskivor under installation i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att lägga golv.

Klinkergolv Metallic Iron 30x60 cm med rostigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KLINKER METALLIC IRON 30X60CM från Bauhaus

Nu är vi framme vid den 23/3 och utflyttning ur det gamla huset påbörjas.

Imorgon råkar vi på trubbel, häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
 
  • Gilla
Appendix och 25 till
  • Laddar…
Häftigt. Jag är helt såld på just den klinkerplattan och kommer ha en liten vägg med den på 👍
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Häftigt. Jag är helt såld på just den klinkerplattan och kommer ha en liten vägg med den på ��
Hade faktiskt samma plattor i mitt gamla kök och var så nöjd med dem att vi valde dem igen.
Svårt att ta bra kort på dem, ska ses i verkligheten.

Bruna keramikplattor med sliten yta på ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu väntade ett helt nytt liv :(

Husvagn parkerad vid boningshus på landet med stenmur och grönt fält i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvagn parkerad vid byggarbetsplats med öppet markområde och bostad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick låna husvagn av en god vän som nu användes som boende till hela familjen.
Otroligt fin vagn men inte my cup of tea att bo i husvagn.

Och nu till problemet,
Stort rostfritt kylskåp i kök med skyddsplast och märkning kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att själv ha baxat in det 160 kg tunga skåpet in och ut några ggr för att se varför det inte gick att föra in helt så gav till sist tumstocken förklaringen till varför det inte gick in. Kylskåpet var 80 mm djupare än köket. :eek: Här hade undertecknads tankeverksamhet varit obefintlig vid inköp, inte för att man kan skryta med någon högre aktivitet i vanliga fall heller.

Hur gör vi nu? Hittade inga andra lösningar än att hugga ut väggen bakom kylskåpet, så jag byggde in utrymmet med kartongen från kylskåpet och gick igång med hammare och mejsel. Tur att blocken är så pass lättbearbetade som dom är. Tog mig ändå 8 svettiga timmar innan jag fick det på plats. Har tyvärr inga bilder av detta äventyr, då fotografering inte precis var mitt fokus denna dag.
Ett stort rostfritt kylskåp i ett delvis renoverat kök, med synliga verktyg och oavslutade vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så till något som var mycket välkommet.
Grävmaskin som arbetar med markarbete utomhus, omgivet av skog och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävare som la ner ner elkabel till huset.

Hus under renovering med putsade väggar och tillskurna öppningar för fönster och dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite material för inkoppling, mätarskåp osv.

Och vips så hade vi ljus
Kök under renovering med skyddsplast, träskåp och inbyggda spotlights, oavslutad vägginstallering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer naturligtvis lite mosaik över bänkskivan

Renoverat kök med ljus panel på väggar och tak, spotlights, täckta fönster och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spottar i tak.

Och så damp den här ner
Kartong med en stor utskuren öppning och texten "HANDLE WITH CARE" upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Up she goes
Rörformad köksfläkt under installation i ett kök under renovering, med skyddsplast och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksrenovering med en oskyddad köksö under en hängande fläkt, omgiven av byggmaterial och plastövertäckt inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksrenovering med en modern köksfläkt i rostfritt stål som monteras ovanför en skyddad köksö, inomhusarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur flyttar man en köksö själv?
Städning av köksö med hjälp av tre domkrafter och skyddsplast, synlig byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv är bäste dräng, 3 domkrafter naturligtvis.

Närbild av plattor med ojämn textur och färgvariationer på en grå betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sten på glasfiberskiva

Renoveringsprocess med golvplattor och skyddad köksö under byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutad köksrenovering med verktyg och material utspritt på golvet, täckt köksö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt att ha under bardisk istället för fusktegel.

Ha en trevlig.

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå(y)
 
  • Gilla
RoffeN och 32 till
  • Laddar…
Haha, kylskåpsmissen är du garanterat inte först med... kul bygge!
 
Klart jag har mina egna tankar om detta kylskåp.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Bara två elektriska uttag över bänkskivan? Vi har sex och det räcker inte.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Bara två elektriska uttag över bänkskivan? Vi har sex och det räcker inte.
Man behöver ju inte ha bordslampa och laddaren för eltandborsten på köksbänken.
Jag har också 2st 2-vägsuttag som ovan.
Vattenkokare och kaffebryggare på ena och det andra ledigt för vispar och dylikt, funkar alldeles utmärkt.
 
Gillar den garageinspirerade köksöförflyttningen. (y)
 
  • Gilla
Jerpa
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Vattenkokare och kaffebryggare på ena och det andra ledigt för vispar och dylikt, funkar alldeles utmärkt.
Har också "bara" 2 dubbeluttag. Hushållsassistenten har förvisso ett eget uttag i ett underskåpet. Alla andra elektriska apparater placeras i skåp när de inte används.
 
Imponerande imkanal. Är det inne och ytterrör med isolering mellan?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Klart jag har mina egna tankar om detta kylskåp.
Klart du har Thomas :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ang kylskåpet, har du testat att öppna dörrarna? Hela dörren måste vara utanför för att gå att öppna men du kanske har marginal, svårt att se på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.