S
hej alla teknik intresserade.
vad för tips har ni om bärbar dator?
den skall ej vara av äpple typ.
skall klara spel, autocad till ordbehandling.
prisklass? gärna under 20000kr
 
Om cad är huvudsakliga uppgiften skaffa en bärbar med Quadro kort(dyrt) annars kan du ta en med vettigt spelkort så kommer cad fungera hjälpligt.
 
S
cad är bara ritningskoll. inget konstruktionsarbete
 
HP laptop med SSD-disk (ej snurrande hårddisk utan på ett chip, blir ej varm och är tyst) och med pekskärm, väger bara drygt ett kilo, rekommenderar jag. Kanske lite liten skärm dock, 12,5".
Kostar en slant men är enligt hustrun/användaren värd varenda en av mina sparade kronor.

HP EliteBook Folio 1020 G1 var det. 12.490 ex. moms.

Smakar det så kostar det :p
 
S
KnockOnWood skrev:
HP laptop med SSD-disk (ej snurrande hårddisk utan på ett chip, blir ej varm och är tyst) och med pekskärm, väger bara drygt ett kilo, rekommenderar jag. Kanske lite liten skärm dock, 12,5".
Kostar en slant men är enligt hustrun/användaren värd varenda en av mina sparade kronor.

HP EliteBook Folio 1020 G1 var det. 12.490 ex. moms.

Smakar det så kostar det :p
finns liknande utan pekskärm?
 
Om du bara ska kolla på ritning i 2D så duger vilket grafikkort som helst är det dock 3D ritning kan det vara trevligt med lite bättre grafikkort.
 
S
Jensnorrland skrev:
Om du bara ska kolla på ritning i 2D så duger vilket grafikkort som helst är det dock 3D ritning kan det vara trevligt med lite bättre grafikkort.
jag vill bara ha i 2d. men får mer och mer av 08or i 3d
 
SBH skrev:
finns liknande utan pekskärm?
Klart att det gör. Kostar väl en eller två loppor mindre.
Men med eller utan pekskärm har de ju tangentbord och "pekplatta".

Fast med ett litet tangentbord verkar det faktiskt rätt praktiskt att kunna navigera direkt på skärmen också.
 
Att du får en 3D ritning på ett 2D objekt borde inte vara något problem utan det är om objektet är i 3D.
 
S
KnockOnWood skrev:
Klart att det gör. Kostar väl en eller två loppor mindre.
Men med eller utan pekskärm har de ju tangentbord och "pekplatta".

Fast med ett litet tangentbord verkar det faktiskt rätt praktiskt att kunna navigera direkt på skärmen också.
jag vill gärna ha 14 eller större skärm, tangentbord något större tycker jag. kör med trådlös mus.
 
Ska du kunna hantera samordningsmodeller så behöver du ett CAD/BIM-grafikkort. AMD har också sina FirePro-kort. Kanske en dator med V4900 eller W5000 skulle funka?

På jobbet kör våra ingenjörer som jobbar med sånt mest med Lenovo, de har en 14" bärbar workstation med medelklass-workstation-grafikkort och bra prestanda (SSD, I7 och minst 16 GB ram). De tycker det är skönt att slippa släpa runt på en tung 17" dator. En 17" har också en enorm strömadapter som är dryg att släpa på. Kombinerat med skärm och docka på kontoret funkar det bra. Har inte pris eller modellbeteckning i huvudet.

Snåla inte med minnet heller. SSD är givet, minst 160 GB. CAD-program tar mycket plats.
 
S
pelpet skrev:
Ska du kunna hantera samordningsmodeller så behöver du ett CAD/BIM-grafikkort. AMD har också sina FirePro-kort. Kanske en dator med V4900 eller W5000 skulle funka?

På jobbet kör våra ingenjörer som jobbar med sånt mest med Lenovo, de har en 14" bärbar workstation med medelklass-workstation-grafikkort och bra prestanda (SSD, I7 och minst 16 GB ram). De tycker det är skönt att slippa släpa runt på en tung 17" dator. En 17" har också en enorm strömadapter som är dryg att släpa på. Kombinerat med skärm och docka på kontoret funkar det bra. Har inte pris eller modellbeteckning i huvudet.

Snåla inte med minnet heller. SSD är givet, minst 160 GB. CAD-program tar mycket plats.
är inte v4900 och w5000 till för stationära?
har en ThinkPad P70 till jobbet. men den låser jag in.
 
Så kanske det är, har inte benkoll på det. Men det viktiga är att man faktiskt väljer ett grafikkort som är anpassat för CAD/BIM. Annars blir det lätt segt med större 3D-modeller.
 
richardtenggren
pelpet skrev:
På jobbet kör våra ingenjörer som jobbar med sånt mest med Lenovo, de har en 14" bärbar workstation med medelklass-workstation-grafikkort och bra prestanda (SSD, I7 och minst 16 GB ram). De tycker det är skönt att slippa släpa runt på en tung 17" dator. En 17" har också en enorm strömadapter som är dryg att släpa på. Kombinerat med skärm och docka på kontoret funkar det bra. Har inte pris eller modellbeteckning i huvudet.
Tänk om vi hade det så på mitt jobb, vi har istället en släpbar Thinkpad på 17", självklart med SSD, Quadro, 32 GB ram, I7 osv, så den är rätt kraftfull men även VÄLDIGT otymplig när man ska ta med sig den.

De som inte jobbar som ingenjörer har ofta en slimmad Thinkpad på ca 12" som fixar att kolla ritningar och öppna modeller på. Dock så verkar den kräva lite adaptrar för VGA/DVI/HDMI och nätverksuttag, men detta saknar väl mer eller mindre alla slimmade datorer idag.

Jag har själv en Surface Pro 3 hemma, den fixar ju även den ritningar och lite CAD samtidigt som den är liten och smidig, men den saknar tyvärr ett "fast" tangentbord. Men i dag finns ju både Surface Pro 4 och Surface Book (som även har ett riktigt tangentbord).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.