S
Ska se om jag kan modda de gamla spännbanden, vill dubbelkolla det där med fiberriktningen.

Inre och yttre bitarna går fiberriktningen vågrätt och den mittersta är fiberriktningen lodrät.
 
Kul tråd! Några reflektioner: har du hyvlat bort innersta lagret som Findus skrev om? Det rekommenderas. Om inte så blir det mycket enklare att böja om de synliga faneren har en fiberriktning som är 90 grader mot det som ska böjas, dvs lodrätt i ditt fall.

På bilden där bitarna har knäckts så ser det ut som att dina bitar är alldeles för långa. De ska bara förbi mitten och lite till, annars blir det knepiga vinklar för spännbanden och svårare att få rätt på det så att luftfickor etc försvinner.

Gör de lite för höga så att du kan hyvla och såga om kanterna sen, det är svårt att få det exakt kant i kant. Givetvis ska de också vara lite för långa.

Har du inget som hjälper till att hålla bitarna på plats senare (inte helt klar på vad det skulle bli?) så bör du göra mallen lite mindre, dvs överhölja dem något, de kommer att fjädra tilllbaka lite när du släpper trycket. Hur mycket? Någon generell tumregel har jag tyvärr inte, känns som det varierar m träslag, antal faner och såklart böjradie. I ditt fall hade jag nog testat att gå ner tex 15mm i radie och se hur det blir.

Ett helt annat sätt som kanske kan vara användbart är lötning? Inga problem med att bitarna fjädrar tillbaka då.
 
S
Nu jag hyvlat till två nya bitar och lagt dessa i blöt, att hyvla 4mm tjocka ämnen är inte lätt ;) det har gått X antal testbitar, just när man ska ta den sista tiondelen så blir det kattskit av biten ;) något utslag eller liknande.....

Tre nyhyvlade träbitar med ojämn färg och ådring, liggandes på en verktygstavla med runda hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men övning ger färdigheter :) Och spännbanden är moddade.
 
S
Känns bra nu :) bitarna låg i blöt ca 15min och Findus tips om spännbanden gjorde underverk, började med ett i mitten det andra längst ner och sedan flyttade jag upp det första.

Och blötläggningen hjälpte till också

Inte ett enda knak när bitarna spändes ihop.

Nu ska bara bitarna limmas och spännas fast igen

Tack alla, för tipsen!!!!

Träbitar böjda och kvarhållna med spännband på arbetsbänk för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
S
Daniel_N skrev:
Kul tråd! Några reflektioner: har du hyvlat bort innersta lagret som Findus skrev om? Det rekommenderas. Om inte så blir det mycket enklare att böja om de synliga faneren har en fiberriktning som är 90 grader mot det som ska böjas, dvs lodrätt i ditt fall.

På bilden där bitarna har knäckts så ser det ut som att dina bitar är alldeles för långa. De ska bara förbi mitten och lite till, annars blir det knepiga vinklar för spännbanden och svårare att få rätt på det så att luftfickor etc försvinner.

Gör de lite för höga så att du kan hyvla och såga om kanterna sen, det är svårt att få det exakt kant i kant. Givetvis ska de också vara lite för långa.

Har du inget som hjälper till att hålla bitarna på plats senare (inte helt klar på vad det skulle bli?) så bör du göra mallen lite mindre, dvs överhölja dem något, de kommer att fjädra tilllbaka lite när du släpper trycket. Hur mycket? Någon generell tumregel har jag tyvärr inte, känns som det varierar m träslag, antal faner och såklart böjradie. I ditt fall hade jag nog testat att gå ner tex 15mm i radie och se hur det blir.

Ett helt annat sätt som kanske kan vara användbart är lötning? Inga problem med att bitarna fjädrar tillbaka då.
Inre och yttre lagret är ner hyvlat till ca 3,3mm, bitarna är 10mm för höga mot färdigt mått. Tanken att dessa bitar ska fällas in i en botten och toppskiva (finns en bild i början på tråden)

Vad är lötning?
 
Jättesnyggt jobb :). Synd att du inte strök lim på grejerna nu när det fungerade perfekt ;).
Det där med att göra pluggen i lite mindre radie tvistar di lärde om. Jag gör den alltid exakt. Då kan jag märka upp var jag skall kapa på mallen och stryka av när jag limmar. Oftast fjädrar biten ut lite. Men det brukar vara lätt att trycka tillbaka vid montaget och då stämmer radien exakt. Är det några fler skikt. 5 eller 7. Då händer det inte så sällan att biten går ihop istället för att den fjädrar ut.

Det är viktigt att biten får sitta i spänn länge. Blötläggning gör att det gärna skall sitta ännu ett tag.

Lötning är en metod där man staplar korta träbitar i någon slags munkförband, som tegelstenar, runt radien. När allt är ihoplimmat grovsågar man ut formen man vill ha och putsar eller fräser kanten fin. Om alla limningar är täta blir det väldigt snyggt och, som Daniel säger, helt utan spänningar.
Brukar använda lötning när jag skall göra runda profilerade lister. Att fräsa profiler i skiktlimmat material tycker jag inte om.

Mvh Findus

PS. Nästa gång jag lötar ngt tar jag lite bilder. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S
Tackar! ville först kolla så bitarna höll denna gång:) limning skedde direkt efter och bitarna sitter fortfarande í spänn. Jag kan dokumentera hur mycket biten fjädrar ut sedan.
 
S
Efter 57 timmar i spänn var det dags att lossa skönheten, jag är så jädrans nöjd(y)

Biten fjädrade ut ca 5mm totalt och det var inga problem att med "finger styrka" att sluta glappet men biten ska sågas upp i mindre bitar och fällas in i benen.

Ännu ett stort tack för en tydlig instruktion och tips:)

Nu ska jag bara göra om samma sak igen:)

Rund träskiva med synlig ådring, färdigpressad, på arbetsbänk med märkningar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjd träkonstruktion lossad efter limning, uppvisar lätt fjädring på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 7 till
  • Laddar…
S
Fortsätter att böja plywood :) och topptallriken är klar
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
S
Tillverkning fortsätter, limmat ben, fräst ytterligare en tallrik med ett spår, nu ska jag bara klura ut hur fräsningen av benen skall göras :)

Flera trädelar på verkstadsbord: ihoplimmade möbelben, frästa träskivor och böjd spånskivebit för möbeltillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
S
Efter en tankevurpa så har jag fräst två nya tallrikar, första bilden visar gårdagens och dagens tallrik (glömde bort att det ska vara en låda också :wow:) bild två är en tanke hur ev benen ska fällas in, passformen ska bli bättre ;)

Edit: benen är riktade och slipade

Två vita frästa trä-tallrikar på arbetsyta bredvid träbit föreslagen för fällbara bordben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyfrästa träplattor fästas ihop med tvingar i träarbeteverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
S
Fick en stund i garaget och försökte klura på en annan lösning på benen, så här blev det.

Först tillverkades det en mall för fräsningen i brickan, kom på att findus42 visade en väldigt smidig lösning.

https://www.byggahus.se/forum/verkt...ad-om-ett-hyvelbanksbygge-11.html#post2563958

Ett par grunda snitt.

Två träplankor på en arbetsbänk med markerade snittlinjer för fräsning och stickande stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sticksåg och kopieringsstål

Träbrickor efter fräsning med synliga snitt och kopieringsstål för möbelben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den felfrästa brickan kom väl tillpass, resultat efter fräsningen, yttersta ”ringen” tog jag med ett stämjärn, frässtålet gav hemska urslag.

Rund träbricka med urskurna spår för ben vid en arbetsbänk, resultatet efter fräsning och bearbetning med stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har jag två idéer för benen.

Träarbete i garage med klämmor som håller en rund fräst bricka mot en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag tar gärna emot tips på andra lösningar, ovan lösning känns sådär.

Edit:Benet får inte det stöd som önskas
 
Redigerat:
Om du skrotar mallen som du använde för att limma sargen. Då kan du limma in en av rundlarna i topp som en stabiliserande skiva. Lådan blir lite lägre men det kanske inte gör så mycket.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Så som Findus skrev + att du spar ur bredden på lådan ur dom bitarna. Då får du både styrning till lådan och mer material som stabiliserar benen?
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.