Huddingebo skrev:
speciellt när vi redan har världens renaste energi för uppvärmning.


.
Det spelar ingen roll att vi har världens renaste energi en sparad KWh är en sparad kolkraft-kWh det är alltid det som ligger på marginalen i vårt elsystem.
Så miljönyttan av att bygga bättre hus är stor
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
bygglovshandäggaren att den beräknade livslängden för nya hus är 50år!
Det betyder att många kanske aldrig ens går "break even" på idiotin.
Apropå miljö!

Håller ett nybyggt hus bara i 50 år :( ?Det är väll inte särskilt bra för miljön att bygga villor som bara håller i 50 år?
 
Det är faktisk skrämmande att folk som bygger hus inte tänker på sina energibehov.
Och det är samma för byggföretag som bygger nya hus , dom bygger efter energikraven och inte en procent bättre så för att få ändring så behövs nya energikrav.
Skulle vara bra med lite krav på törstiga bilar också.
 
Polos skrev:
Det är faktisk skrämmande att folk som bygger hus inte tänker på sina energibehov.
Och det är samma för byggföretag som bygger nya hus , dom bygger efter energikraven och inte en procent bättre så för att få ändring så behövs nya energikrav.
Skulle vara bra med lite krav på törstiga bilar också.
Riktigt så illa är det inte alltid i alla kommuner. I Stockholm måste du kunna uppvisa en positiv energibalans för att få vara med i markanvisningtävlingarna för flerbostadshus.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Apropå miljö!

Håller ett nybyggt hus bara i 50 år :( ?Det är väll inte särskilt bra för miljön att bygga villor som bara håller i 50 år?
Nej, verkligen inte. Men det är vad Boverket har gått ut med påstår min bygglovshandlägare.

Jag tror ju själv att vid 50år kanske panelen är i behov av bytte, i samma veva kan man då kosta på sig en tillägsisolering om energiläget är ett annat.
 
Redigerat:
larsbj skrev:
Ja jag är byggnadsingenjör och energi o miljöingenjör , Ägnar mig dagligen åt att bygga villor i lösvirke , som jag både ritar konstruerar och leder arbetet med så jag har hyfsad koll på läget.

Att säga att vi inte har råd med bättre mjlö för hundratusen per villa är för mig skitsnack.
Då är vi i ungefär samma sits då.
Men jag hävdar att 100000:- är väldigt mycket pengar. Och byggkostnaderna måste ner betydligt från dagens nivåer.
Du kanske tänker på de miljonärer som du eventuellt bygger för om du har ett företag och bygger på beställning? Det finns de i mitt område som bygger hus för 4-5miljoner på en tomt som kostar betydligt mer än några få mil här ifrån.
De i min familj som har byggt sina hus själv på lösvirke har alla kostat på mer isolering och dyrare uppvärmningsformer än vad reglerna kräver.
Men så har vi också förmånen av att vara i en väldigt bra ekonomisk situation.

För tex flera av mina kusiner och vänner handlar några hundratusen om att de inte har råd att bygga ett hus alls där de har vuxit upp och där markpriserna är accepterbara (eller ibland gratis)
Det är många avgifter och kostnader som måste ner för att möjliggöra fler att få plats med den stundande familjen.
Och frigöra lägenheter till de som inte behöver på stort.
Man kan inte ha rika människor som har råd med hus för flera miljoner i åtanke när man hittar på såna här dumheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Då är vi i ungefär samma sits då.
Men jag hävdar att 100000:- är väldigt mycket pengar. Och byggkostnaderna måste ner betydligt från dagens nivåer.
Du kanske tänker på de miljonärer som du eventuellt bygger för om du har ett företag och bygger på beställning? .
Jag bygger åt vanliga medelinkomsttagare genom att ta kunder från tex Älvsbyhus , för att jag bygger lösvirke billigare än kataloghusen med en driven organisation.

Och på ett lösvirkeshus handlar det max om 50000:- i merkostnad för att uppfylla energikraven.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det som gör hus dyra/dyrare är inte lite isolering, det är andra typer av tillägg som tex spottar, kakel/klinker, kökstillbehör badrumsinredning osv..
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Det som gör hus dyra/dyrare är inte lite isolering, det är andra typer av tillägg som tex spottar, kakel/klinker, kökstillbehör badrumsinredning osv..
De hus i mångmiljonklassen här runt mig är fullproppade med fint kakel, svindyra kök, smarta hem funktioner, dyraste muggen osv.
Dessa husägare kommer aldrig lida av några hundra tusen kronor mer i byggkostnad. Det är några fjuttiga procent av totalkostnaden.
De som bygger ett hus för 1 miljon på en avstyckad tomt för 0kr, eller som i fallet med en gammal kärlek, köpte tomten för 100000kr:- är i en annan situation.
ALLA små utgifter hamnar i en vågskål och påverkar.
Vad många i städer inte vet är att man med samma inkomst i glesbyggd eller i mindre samhällen får låna betydligt mindre pengar. Av egen erfarenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar det om man värmer med ved då?
 
Då kommer vi till den där konstiga saken med energiprestanda, det är inte husets energibehov som man pratar om, utan bara köpt energi.
Hade det varit rätt så hade det varit husets energibehov vi pratade om, eftersom det är det samma oavsett hur vi tillför det
 
lat skrev:
Då kommer vi till den där konstiga saken med energiprestanda, det är inte husets energibehov som man pratar om, utan bara köpt energi.
Hade det varit rätt så hade det varit husets energibehov vi pratade om, eftersom det är det samma oavsett hur vi tillför det
På vissa sätt skulle det vara bättre, men det skulle ju också minska användningen av värmepump vilket kanske inte är önskvärt, iaf inte på kort sikt.
 
Ser inte varför det skulle minska bruket av vp, däremot skulle ju elförbrukningen sjunka ännu mer.
 
Köpt energi är enkelt att mäta. Sen byggs ju de flesta nya hus i större tätorter och där vill man inte att folk ska elda med ved i var och vartannat hus.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Atom skrev:
Hur funkar det om man värmer med ved då?
Det undrar jag med. Jag tycker att ved straffas lite väl när man jämför med tex värmepump.
Jag själv som eldar med CO2 neutral ved måste uppfylla högre krav på isolation än den som tex kör luft/vattenvärmepump.
Gör av med 150Kwh el per månad och värmen hade annars legat och ruttnat i skogen...
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.