Altan 7,5 x 5,4 m på en höjd av 1.19 m.

Grund löggningen fick vi gjort delvis klart förra helgen, måndag kom kylan.
Vi såg en lucka med mildväder bestälde hem material och bojade maskiner. Minilasrare , jordborr och padda i maskinväg. 10 ton 6-16, 4 ton 0-6 kross, 23 plintar på 700 mm. Bestälde utmärking av el, vattnet viste vi hur det gick och på vilket djup. Dock hade de inte varit där och märkt ut på fedagen som avtalat när vi kom hem med första maskinen 15:50, ringde igen och de kom 10 min senare när evi hämtade de resterane maskinerna.

Lördagen löpte bra med avskalning av natjorden 5-15 cm samt borning av 8 plinthål samt fyllning av singel och stenmjöl ( stenmjöl för plattsättning mot gräsmatta. Jobb från 8:30 - 17:30 där ljuset styrd.
En av plintarna var tvungen att utgå pga eledningens dragning samt 2 ändra placering, plir ett överhäng på 80cm istället för planerat 60 cm de första 2 raderna nedans de resterande fick motsvarande mindre.
Grundläggning för altan med synliga plintar och grus på en trädgård med hus och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för altan med synliga plintar och grus på en trädgård med hus och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söndagen jobb 8 - 17 med efterföljade tvätt och lämning av maskiner. Nattens regn gjode körningen med hjulastaren mer besvärlig över gräsmatan och på leran. Från att ha blivit nästan inga spår så blev det nu 20 cm djupa vilket omöjliggjode styrning utanför. Hadde hoppats på mindre återställning.

All utplasering av plintar och grovplanering av stenmassor hans med under helgen, underligt då min planering inte brukar stämna tidsmässigt. Hade planerat 1,5 dar men normalt brukar man få ta det x4. Han till och med återställa grusvägen efter vändspår och stenhögar.

Nu kan vi fortsätra med resten då vädret är behagligt även innan ev tjäle släpt.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Helgens aktivitet fram till söndag 16.

Flytspaklat och klinkers i toalet. Installation av golvvärme på brun klinker i ett pågående toalettrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme på brun klinker i ett pågående toalettrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyflytspacklat golv i ett toalettutrymme, redo för klinkersläggning, med väggar och VVS-installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda klinkerplattor i en toalett med rörsystem och slitna skor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 av 5 bärlinor till altanen på plats samt västsidan plattsat, efter detta han vi också med att sätta sydsidan och en bärlina till innan mörkret satte stopp. Byggande av träaltan med bärlinor och stolpskor vid gultonad husvägg, grus, skottkärra och plattsättning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra jobbat! Du har verkligen tagit i med många plintar, men det kommer bli stabilt:)
 
Skall stå ett inglasat uterum på så jag tog till lite extra för att slippa bekymmer. Men märdomen till nästa plint bygge är att ta 400 borr istället för 300 då leran styrde åt alla håll så det var svårt att hålla linjen till 1000 djup. Sedan störde både vatten och el ledningar mest önsvärd placering.
 
Unser eftermidagen 4 timmar satta jag och min 8 årige son dit 8 stolpar samt två bärlinor sedan var strömen slut i båda skruvdragarna och det började mörkna. Skall sätta de resterande 2 stolparna och börja med skruvreglarna i morgon då det inte skulle vara så blåsigt då heller.
Uppsatserade trästolpar och bärlinor på en grusgrund vid skymning, bredvid en tvättmaskin och en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser inte på bilden men har du jackat ur 95x95 för bärlinan?
 
  • Gilla
Petter Forsen
  • Laddar…
Nej det är inte urjakat, sitter med en skruv i var stolpe men skall in 2 vagnsbult i varje.
 
Det låter väldigt klent om du ska ha ett uterum där. All kraft hamnar ju på dina skruvar.
Lättast är ju att använda 2st 45x95 och kapa i olika längd för att lägga bärlinan på.

Du borde absolut stötta av om du inte byter ut stolparna.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Du kanske får plats att ställa en 45x95 på plinten om du har tur
 
Ingen plint i hörnet till höger hitåt?
 
Nej ingen plint där elledningen ligger där i en S form enligt de mätningar som gjodes innan. Har ett överhäng på 75 cm, antalet plintar är samma men tätare, på detta skall ett lager 45x145 läggas med cc 540 plus trallen 34 vilket borde sprida ut lasten på de övriga plintarna. Vågade inte gå närmare kabeln och hand grävning var inget alternativ då det är solid lera.
Förstår inte riktigt varför vangsbult inte skulle vara tillräckligt, skuva arean är lika stor som infästningen i plinten pluss den större friktions ytan i förbandet? Samtliga förband kommer att efterdras då trät har torkat för att vidhålla friktionsförbandet och det är ju där styrkan i förbandet ligger.
Men jag är inte van vid träklnstruktioner utan jobbar normalt med metall.
 
Redigerat:
Styrkan i förbandet är som du säger men hur hårt det än sitter i förbandet får du lasten av altan och uterum att hamna neråt där endast dina skruvar och bultar ska hålla fast det.
Dina stolpar sitter ju iofs så i plintarna också eftersom de inte står på plinten.
Det håller nog men det är inte rätt och om du ändå valde att vara extra flitig med många plintar bör du absolut göra lika rejält på bärlinorna.
 
Där du inte fick ner en plint för elkabeln kan du lägga trädgårdsplatta och sätta en stolpe. Överhäng med 45x145 bör du ha max 50cm så stötta upp bärlinan så blir det än mer stabilt
 
Hur mycket överhäng klarar 45x170 som hag har i bärlinan?
 
Jag skulle säga 50cm lr max 60cm. Jag har 45x145 på min altan och överhänget är knappt 40 cm vilket fungerar.
Har du mera kan du känna lite svaj eller gung vilket jag inte alls tycker känns trevligt.

Kolla eastwing på forumet, där får du massa bra altan tips i hans bygg tråd på altanen.https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.