L
Manganbangan skrev:
Bara nummer 1 enligt mig. Vem vill ha takavvattning mellan taken???
Bra fråga. Undrar hur riskfyllt detta är?
 
  • Gilla
Tus
  • Laddar…
Om du ska ha dikt an mot nuvarande hus skulle nog en arkitekt främst rekommendera dig låglutande valmat tak, alltså under nuvarande takfot(du slipper bryta upp nuvarande tak) en sadelnock ut från husvägg som sen delas i Y-korsning till 2 åsar åt vardera håll ut mot de yttre knutarna
3D-modell av takstolar för låglutande valmat tak med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ser du till att ha ås-takstolar så det blir högt i tak därinne 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik_U och 5 till
  • Laddar…
Illustrationer av tre takkonstruktioner med benämningarna B, C och D för olika typer av uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kanske fixa källare när du ändå håller på? 😉
 
Redigerat:
L
Gjorde lite valmat för att se hur det ser ut. Bortse från att måtten inte stämmer på alla höjder osv. Vad det något i stil med detta ni menade?

3D-modell av ett hus med valmat tak, fasad i grått och detaljer under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RanSan23 och 7 till
  • Laddar…
Det där är den avancerade valmat 👍🏼 men du kan utgå från husvägg under nuvarande husets takfot så blir det lättare
 
L
Blwrgrl skrev:
Det där är den avancerade valmat 👍🏼 men du kan utgå från husvägg under nuvarande husets takfot så blir det lättare
Menar du att lägga takhöjden på utbyggnaden på samma höjd som befintligt tak?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Gjorde lite valmat för att se hur det ser ut. Bortse från att måtten inte stämmer på alla höjder osv. Vad det något i stil med detta ni menade?

[bild]
Snyggt!
 
Lewdis skrev:
Bra fråga. Undrar hur riskfyllt detta är?
Tänker mig löv och barr som sätter igen hängrännor, snö som smälter och samlas i stora högar, fryser igen och ställer till problem på underlagstaket. Skyfall som rännan inte hänger med.

Bara en tanke :)
 
Lewdis skrev:
Menar du att lägga takhöjden på utbyggnaden på samma höjd som befintligt tak?
Precis, som ni även har uterummet i antar jag? Och ni kan ha samma taklutning som uterummet möjligen också. Utan horisontella takstolsbjälkar(hanbjälkar) riskerar ni ju ingen förlust i takhöjd inomhus heller ☺️
 
L
Blwrgrl skrev:
Precis, som ni även har uterummet i antar jag? Och ni kan ha samma taklutning som uterummet möjligen också. Utan horisontella takstolsbjälkar(hanbjälkar) riskerar ni ju ingen förlust i takhöjd inomhus heller ☺️
Nu tror jag att jag förstår hur du menar. Att bygga nedanför husets takfot kommer inte att gå. Det är inte mycket att spela på där tyvärr.
Höjd i tak inomhus tror jag inte heller behövd som planlösningen är tänkt. Eftersom nya delen skall ansluta till gamla blir halva hallen hög i tak och halva 2.40
 
Hur högt är det upp till takfot? Nuvarande garagetak var ju i den höjden?
 
Eller du, NU insåg jag att du har sadeltak på uterummet(trodde det var pulpet) då är det ditt förslag nr 1 som är snyggast såklart 😆 (med samma taklutning som uterummet om d går)
 
Absolut alternativ 1 :)
 
Hej
Har själv ett likannade fall och när jag sökt på lösningar kom jag till denna tråd. Undrar vad du kom fram till och hur slutresultat blev?
Mitt hus är 7,2x14
Garage och uterummet skall rivas och det nya utbyggnad blir 6x14
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.