Jag tänkte ta itu med ett källarrum i vår. Det finns två mindre fönster, typ 50x100, varav det ena ska byggas för med en altan. För att det ska bli drägligt som tonårsrum (det är låg takhöjd) kommer jag att riva bort det befintliga innertaket och frilägga reglarna upp till golvet ovanför. Sen skruva läkt på sidan om reglarna och dubbel gips mot läkten. Här tänkte jag fälla in led-spottar. Frågan är hur många spottar som behövs i en källare? Effekt, spridningsvinkel och ljustemperatur? Har ni också tips på fabrikat?
Rummet är ca 4x3,4 meter
 
Mikael_L
1-2W LED per kvadratmeter. Bredstrålande spottar, mer downlight än spot mao.

T.ex. Malmbergs md-99 är en bra och trevlig spot, bred ljusbild på 60°.

Sätt sådana med 1,5 meters mellanrum och med ett switchdim-drivdon på 500mA och ca 30w och en impulsfjäder på strömbrytaren så är du hemma.

Jag inser nu att de grejer jag länkade till är lite på gränsfall till att passa. Du borde ha 2x3 spots i taket, och med md-99 blir det 30W, drivern jag länkade till ger 27W vid 500mA.

Egentligen borde det var spots på 3-4W. Att jag tipsar om md99 är för att jag vet att de fungerar hyggligt till allmänljus (man behöver inte sätta dessa supertätt, jag har en kompis som har de med 2 meters mellanrum, men då är det normal takhöjd och de borde nog egentligen suttit någon dm tätare) och md-99 har ett "skönt" ljus.

Men du behöver totalt minst 15W LED, gärna mer men tillsammans med dimmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Nu var det ju spotar du var ute efter, men ikeas nya Led-paneler kunde vara ett alternativ, ger rejält med ljus och har ställbar färgtemperatur.
IKEA LED-panel monterad i taket ger ett jämnt ljus över garderobsområdet med ställbar ljusfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10302969/

Om jag skulle byta ut våra spotar skulle jag även där välja lampor som ger ett varmare ljus när man dimrar, tex. Philips,
Philips dimbara LED-lampor med varmt vitt ljus och energiklass A, pris SEK 79, på hyllan i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att vanlig led ger ett obehagligt ljus vid lägre ljusstyrkor.
 
  • Gilla
Henrikd75 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv är jag av åsikten att spottar inte har med allmänljus att göra, så jag håller helt med Peter2400 om fördelen av att kika lite på panelbelysningar, plafonder, downlights osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hur mycket belysning man behöver beror också på vad det är för något på väggarna, ett rum med vita blanka väggar behöver mindre ljus än ett rum med svarta matta väggar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Toppen, tack för alla svar. Ikeas led-panaler ser väldigt bra ut me frågan är om man får ut tillräckligt med ljus. Åker och kollar på dem i morgon. Annars får det bli enligt Mikael L:s upplägg.
 
BirgitS
Ledpanelen är på 29 W och 2200 lumen, dvs ungefär lika mycket som Mikaels förslag med 6 downlights á 5 W och 320 lumen.
 
Mikael_L
Ang md99-spottar, så visst går det att klara sig med 4 st i rummet också. Det blir inte lika jämn belysning av hela ytan, men det blir det långt ifrån heller med en plafond eller LED-panel i mitten på taket.
 
Har tittat på IKEAS LED-panel och de ger väldigt mycket ljus, kan dessutom ställa in hur varmt det ska vara. Dock verkar de bara kopplas till den trådlösa fjärrkontrollen.

En sak som jag vet inte alla bryr sig om är att ljuskällan är inbyggd, den går alltså inte att byta så ger den upp ex strömspik eller att LED:en ger upp tidigare(vilket är vanligt) så får man byta hela armaturen med allt vad det nu innebär. För mig som lägger mycket tid på val av just armatur är det inte ett alternativ men som sagt det finns olika syn på detta.
 
Peter2400 skrev:
Nu var det ju spotar du var ute efter, men ikeas nya Led-paneler kunde vara ett alternativ, ger rejält med ljus och har ställbar färgtemperatur.
[bild]
[länk]
Kan den kopplas så att man styr den via strömbrytare eller måste fjärren användas?
 
BirgitS
Kane skrev:
Kan den kopplas så att man styr den via strömbrytare eller måste fjärren användas?
Om du använder anslutningssladden ANSLUTA för inkopplingen så har den en vanlig strömbrytare. Vi har Ikeas LED-list i en del av köket men vi har inte brytt oss om att köpa fjärrkontrollen utan där räcker det bra med att den är antingen tänd eller släckt. Däremot är ju fjärrkontrollen nödvändig om man vill dimma, eventuellt för någon första inställning i detta fall eftersom fjärrkontrollen medföljer i stället för att vara ett tillbehör.
 
Hej, tar upp den här tråden igen. Hur mycket luft behöver det finnas ovan armaturen, om man utgår från en 5w-spot? Räcker 30 mm räknat från ovansidan av spotten? Det blir ingen isolering i det utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.