Ska sätta in ett stort gäng PAX garderober höjd 236cm och vill såklart ha Striberg belysning monterat.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20267625/
Bruksanvisningen visar bara hur man monterar själva ljuslisten och säger inte mycket om kabeldragning och transformatorn

Det ser ut som transformatorn är tänkt att sitta fastskruvad längst ner bakom sockel.
Men sladden mellan transformator och ljuslisten är bara 250cm lång och om räknar bort 58cm för att komma ut på baksidan så kan den ju sitta max 192cm från golv.
Men de visar ju hur de monterar ljuslisten högst upp i garderoben.

Tänker jag fel? Jag har inte inget utrymme att lägga transformatorn ovanpå garderoben heller.
Vågar man förlänga kabeln själv eller hur har andra gjort?
 
BirgitS
Så vitt jag kan se i bild 8 och 9 i monteringsanvisningen sätter de fast transformatorn på bakstycket av garderoben rätt högt upp.
 
  • Gilla
e3henri och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se i bild 8 och 9 i monteringsanvisningen sätter de fast transformatorn på bakstycket av garderoben rätt högt upp.
Ja, insåg det och känner mig dum att jag inte hittade det. Tack
 
Fast egentligen vill jag inte ha transformatorn inne i själva garderoben. Främst p.g.a. att man får göra ett rätt rejält håll i baksidan för att få ut elkabeln, typ 2x1 cm. Blir ju ett mindre hål med den tunna kabel
 
BirgitS
En del transformatorer blir rätt varma och om det där är en sån är det viktigt att den sitter luftigt och inte i ett litet utrymme där luften inte kan röra sig..
 
richardtenggren
Kontakten är ju delbar om man inte är helt talanglös.
Vi har hyllplan ca 15-20 cm sett uppifrån, så Trafon sitter ovanför hyllplanen och är i princip omöjlig att se utan pall, på de fulldjupa stommarna. Jag har dock byggt in våra stommar och har då eluttag specifikt för trafon i toppen av stommarna.
 
richardtenggren skrev:
Kontakten är ju delbar om man inte är helt talanglös.
Vi har hyllplan ca 15-20 cm sett uppifrån, så Trafon sitter ovanför hyllplanen och är i princip omöjlig att se utan pall, på de fulldjupa stommarna. Jag har dock byggt in våra stommar och har då eluttag specifikt för trafon i toppen av stommarna.
Fast 230V kabeln är väl ändå svetsade och i princip omöjligt att dela?
Det är ju en trafo per ljuslist så tror inte de blir så varma.
Men kommer nog göra ungefär som dig. Montera trafo inne i garderoben högst upp eller längst ner. Sedan lättar jag på bakstycket lite och gör bara ett hål som får igen sladden. Ska också ha dem i princip inbyggda men hoppas ändå 230V kabeln får plats bakom utan att garderoberna kommer för långt från väggen.
 
richardtenggren
Kabeln har ju två ändar ;) Den med kontaktstycket för trafon går att dela om IKEA inte ändrat något sen vi köpte våra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.