A
Hej!

Jag är ny i hus-svängen, och tittar i dagsläget runt på hus att eventuellt buda på. Huset och dess besiktning såg bra ut i övrigt, men garaget lämnade en del att önska. Jag är ute efter att mycket grovt skatta en budget för att fixa till problemet! Har inte tummen mitt i handen, men ingen direkt byggerfarenhet heller.

Litet rektangulärt garage med plåttak och betonggolv, bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget är litet och väldigt rektangulärt. Det får plats en bil och inte så mycket mer. Golvet består av en betongplatta och taket är av plåt! I säljbesiktningen står följande:

Garagebyggnad är i renoveringsbehov. Skador finns på stomme och innertak. Yttertaket är i behov av översyn/ renovering. Syllkonstruktioner i garaget är tryckimpregnerade och avvikande lukt (mikrobiell och kemisk lukt) noteras i garaget. Garagebyggnaden är i behov av renovering/ sanering/ underhåll.
Garaget luktade riktigt illa, och på insidan såg man tydligt stora mörka fläckar i framförallt tak. En helrenovering är alltså ett måste om man vill använda garaget. Jag försöker som sagt uppskatta en grov kostnad för att återställa garaget till brukbart skick. Byta syllar och tak är alltså absolut nödvändigt, men säkert också annat. Syllbyte har jag läst mig till är ganska krångligt så kanske inget man gör själv, men å andra sidan är det ingen brådska eftersom det inte är boyta och bilen kan stå ute.

Vad tror ni? Pratar vi 10 eller 100 tusen? Mer? Jag kan fortfarande ställa fler frågor och ytterligare inspektera byggnaden innan det är dags att bestämma sig :)
 
Redigerat av moderator:
Inga större problem att byta syllarna men hur är det byggt delar du vägg med grannen tak? Kan bli problem med anslutningen isåfall
 
Jag skulle nog glömma att renovera om besiktningsprotokollet stämmer.
Då skulle jag nog petat omkull skiten och byggt nytt.
Om du lejer bort/värderar din egen tid blir det antagligen billigare också
 
A
Andreas_kalmar skrev:
Inga större problem att byta syllarna men hur är det byggt delar du vägg med grannen tak? Kan bli problem med anslutningen isåfall
Ja, det ser ut som att en vägg delas. Kan undersöka mer imorgon. Vet inte alls hur sådant brukar fungera! Måste grannen fixa sitt garage samtidigt i så fall?
 
A
sandstorm skrev:
Ja, det ser ut som att en vägg delas. Kan undersöka mer imorgon. Vet inte alls hur sådant brukar fungera! Måste grannen fixa sitt garage samtidigt i så fall?
Den tanken har såklart slagit oss. Kanske nöjer oss med en carport+förråd i så fall! Tänker att med betongplattan på plats blir det lite enklare? Men har jag som sagt aldrig byggt något större själv. Räcker 100 000 som budget om man kan tänka sig göra lämpliga nybörjargrejer själv?
 
Kostnad beror ju på om du ska göra jobbet själv el leja bort.
Sedan också på vilken standard du vill ha på garaget.
Ett skjul/inbyggd carport med garageport är relativt billigt, medan ett isolerat garage med värme blir dyrare. Ännu dyrare om du vill/får bygga ut det så det blir förråd & verkstad också.

Om detaljplanen tillåter så satsa på ett sadeltak. Platta tak är alltid känsliga konstruktioner.
Dock behöver du synkronisera med grannen om ni har hopbyggda garage.
 
A
Oldboy skrev:
Kostnad beror ju på om du ska göra jobbet själv el leja bort.
Sedan också på vilken standard du vill ha på garaget.
Ett skjul/inbyggd carport med garageport är relativt billigt, medan ett isolerat garage med värme blir dyrare. Ännu dyrare om du vill/får bygga ut det så det blir förråd & verkstad också.

Om detaljplanen tillåter så satsa på ett sadeltak. Platta tak är alltid känsliga konstruktioner.
Dock behöver du synkronisera med grannen om ni har hopbyggda garage.
Ja, absolut. Är nog mer och mer inne på att en carport+förråd är den rätta vägen att gå om det nuvarande är bortom räddning. Har ökat budgetgissningen till 150k för eventuella rivningar och fix med grannen! Vet inte vad som gäller tillståndsmässigt heller om nu grannen skulle sätta sig på tvären. Får man alltid bygga ett nytt på samma plats, eller blir det plötsligt en fråga om tomtgränser, avstånd osv? Ska kolla lite mer med mäklaren.
 
100 000kr bör räcka för material utan större bekymmer.

Ska du leja bort det så får du nog lägga till lika mycket till.

Sen är ju frågan om betongplattan sitter ihop och hur konstruktionen i övrigt ser ut, grannen kan ju få lite bekymmer om du bara göra en carport på befintlig platta.

Personligen hade jag nog försökt få ihop nått med grannen och byggt rubbet nytt, troligen enklare och så har du en medhjälpare att tillgå.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.